Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle starte med å si at jeg hovedsaklig skriver for meg selv, men også fordi jeg gjerne vil ha noen å lufte litt tanker med ang. kosthold, trening o.l. Men jeg vil gjerne begynne fra begynnelsen. (Dette blir en lang post.)

Jeg har alltid vært delvis lubben. Jeg er en høy fyr på rundt 190 (sverger at jeg krymper og vokser fra gang til gang jeg måler meg), 21 år gammel og per dags dato har vekta rundet 100, noe jeg anser som et gedigent tap.

Sent januar i fjor bestemte jeg meg for å begynne på klisjéen "et nytt og bedre liv". Som sagt som gjort kastet jeg meg på relativt intensiv trening og et relativt strengt kosthold. Jeg nileste på fitnessbloggen, treningsforum og diskusjon sin treningsdel, og sugde til meg mye informasjon. Da jeg startet på det nye livet mitt lå jeg på 92.4 kilo om jeg ikke husker feil, og gikk ned til 87.x i løpet av februar, altså ned tilnærmet 5 kg på én måned. ("Loggførte" på Become Change - , men har ikke skrevet noe siden den gang..) Var på mitt laveste første uka i mars da jeg var småforkjølt ei uke med høy feber og var etter endt sykdom nede i 83.x (forsåvidt ei falsk vekt, men oppgir likevel.)

Dessverre sprakk jeg etter dette grunnet mange bursdagsfeiringer iløpet av to uker og begynte å gi faen i kostholdet. Var fortsatt aktiv på treningen og klarte å holde vekta i sjakk helt til sommerferien da jeg dro på meg en kraftig forkjølelse og ikke var på trening på en måned. Etter dette har vekta skutt til værs og jeg er nå mer enn 20kg tyngre enn laveste (på 83.x). Bukser jeg kjøpte den gang får jeg såvidt over lårene, klær generelt er ubehagelige og trange, og ting er relativt kjipt. Føler meg ikke spesielt fin for kjæresten min heller.

Så nå tenkte jeg at det var på tide å komme i gang igjen. Kjæresten min har nettopp reist på folkehøyskole og jeg har plutselig et hav med ledig tid til trening og matlaging. Siden mandag i forrige uke (jeg vet, ikke noe lang periode ennå, men en plass må man starte.) har jeg spist kanskje overdrevent sunt, men muligens også for lite. Har hatt en plan om å gå i ganske drøyt kcal-underskudd de to første ukene, også gå over til et litt mer jevnt underskudd, men jeg aner ikke om planen har noe for seg. Virker ikke som om jeg har gått ned noe så langt, i alle fall.

Veide meg mandag 27.08 på 105.4 kg, og i dag viste vekta 104.9. Det dumme jeg gjør er å sammenligne meg med sist gang jeg holdt på, men da var jeg i tillegg ekstremt aktiv, noe jeg ennå ikke er (kommer tilbake til det.)

Jeg er egentlig på jakt etter litt motivasjon og noen ord om kostholdet mitt. De siste dagene har det sett cirka slik ut:

2 spleise/grovbrødskiver med 2-3 skiver kokt skinke/roastbeef/kjøttpålegg til frokost,

2 spleise/grovbrødskiver med 2-3 skiver kokt skinke/roastbeef/kjøttpålegg til lunsj,

300g kalkun- og/eller kyllingfileet, eller svin/oksekjøtt samt 100g kinakål, 30g mais, 30g ost til middag,

og gjerne noe lignende til kveldsmat. Pleier forsåvidt også å drikke minst 4dl melk til frokost, gjerne tilsvarende mengde til både middag og kveldsmat også. Alltid skummetmelk.

Er veldig glad i kjøtt og fisk, så skifter vel ut kjøttet med fisk to til tre ganger i uka, da hovedsaklig laks/ørret eller kokt torsk. Ikke så glad i makrell. Akkurat nå spiser jeg strimlet svinekjøtt, egg, salat og små ostebiter til en kombinert frokost/lunsj.

Jeg har ikke regnet på dette, men i mitt hode kan det umulig være spesielt mye. Kanskje rundt 1000-1500 kcal, noe som jeg egentlig føler er greit nok de første ukene av "mitt nye liv". (Noen innvendinger?)

To dager siden løftet jeg de første vektene på flere måneder. Kondisjonen er til helvete og gå opp til åttende etasje i høyskolen i Bergen er et rent helvete. Er støl fra topp til tå etter første økt og det føles egentlig ganske bra. Som sagt skriver jeg hovedsaklig for å få tanker og idéer satt på ark og gjerne for å motivere meg selv, men jeg kunne tenkt meg å få høre fra andre også.

Hvor ofte må/bør jeg veie meg, hvor ofte bør jeg ta bilder, hvor ofte bør jeg måle meg, hvor mye kan vekta fluktuere (?) fra dag til dag grunnet binding av vann osv, HVA binder vann i kroppen (karbs, har hørt snakk om krydder?), hvordan skal jeg holde ut, når vil jeg merke fremgang, etc. Dette er ting jeg lurer litt på og gjerne vil diskutere.

Og bare så det er sagt, til sist: Jeg driter egentlig i det som står på vekta. Jeg er i hovedsak interessert i å gå ned i fettprosent. Kan godt veie 110kg om det er 90% muskler og 10% fett (dere skjønner hva jeg mener).

Takk for at du evt gadd å lese så langt.

Edit: Glemte forsåvidt å påpeke at jeg uten tvil er interessert i å bygge muskler, men tanken på å "bulke" først appellerer meg ikke mye. Sist jeg trente ble jeg både sterkere samtidig som jeg mistet fett og ble tynnere, så håper jeg skal klare noe lignende igjen. I tillegg må kondisjonen uten tvil forbedres, så kunne gjerne tenkt meg ideer til opplegg også. 4x4 intervall er ikke noe for meg da jeg trolig ikke klarer mer enn én intensiv intervall før jeg ligger på bakken og spyr, og i tillegg har jeg problemer med beina som gjør at jeg i følge fotspesialister IKKE bør trene i form av løping og jogging. Sykling, svømming, roing og intensiv styrketrening er greia for meg når det gjelder kondisjon.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11905-klatt-skal-bli-tynnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Hvor ofte man veier/måler seg osv er jo egentlig opp til enselv.. Men bør ikke gjøre det oftere enn en gang i uka i allefall :) Lønner seg å veie seg og måle seg om morningene, og da er det jo også greit å ta bilder :)

Jeg har f.eks veiedag/måledag hver fredag, bilder tar jeg ikke like ofte.. Men er greit og ta innimellom da det funker som bra motivasjon med engang man begynner å se forskjell! :D

Sånn ellers vil jeg bare råde deg til å lese deg litt opp om kosthold og legge en plan.. Det er mye enklere om man har en plan ;) Også må man jo ikke ta bort ALL morroa, kanskje lettere å sprekke om du ikke tillater deg noen utskeielser? For det som teller er jo hva du gjør i lengden :) Og ting tar tid, som regel.. Så å sammenligne deg selv med tidligere, eller evt andre blir vel mer stress enn noe annet :p

Viktigste er vel at du endre livsstilen til noe du faktisk også kan leve med i lengden ;) Men uansett, det toppen av prioriteringslista burde uansett være å få i deg nok proteiner ;) 2,5g x ønsket kroppsvekt:)

Lykke til!:D(y)

Sist hadde jeg lørdag som utskeiedag, så kommer nok til å fortsette med det. Jeg vet jeg sliter veldig med det at jeg sammenligner meg selv nå med meg selv i fjor. Jeg håper og faktisk forventer at ting skal skje like fort, selv om jeg ikke engang gjør det samme. Sitter veldig mye i det psykiske og jeg antar jeg bare må bite det i meg og ikke gi opp. Takk for råd og kommentar!

Annonse

Sist hadde jeg lørdag som utskeiedag, så kommer nok til å fortsette med det. Jeg vet jeg sliter veldig med det at jeg sammenligner meg selv nå med meg selv i fjor. Jeg håper og faktisk forventer at ting skal skje like fort, selv om jeg ikke engang gjør det samme. Sitter veldig mye i det psykiske og jeg antar jeg bare må bite det i meg og ikke gi opp. Takk for råd og kommentar!

Ja eneste som funker i lengden er jo det at man ikke gir opp.. Og treffer man en hindring eller 10 så fortsetter man fremover og lærer av sine feil ;)

Psykiske er nok vel så mye arbeid som det fysiske så viktige at alt henger med i svinga :) Er jo en grunn til at man er der man er i utgangspunktet :)

Hvis du vil ha en kickstart på nedgangen ville jeg sjekket ut PSMF :)

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste) | Side 187 | Fitnessbloggen Forum

2,5g protein x ønsket kroppsvekt

Maks 20g karbohydrater

Maks 20g fett (utenom omega-3)

Høres ut som en drøyt ensformig diett.. Hjelpes. Har dog hørt mye om det, så kanskje det er en idé. Hva kan man egentlig spise på en slik diett bortsett fra rent kjøtt, hvit fisk og enkelte grønnsaker?

Gjest Ukjent666
Høres ut som en drøyt ensformig diett.. Hjelpes. Har dog hørt mye om det, så kanskje det er en idé. Hva kan man egentlig spise på en slik diett bortsett fra rent kjøtt, hvit fisk og enkelte grønnsaker?

Jeg spiser: Strimlet svinekjøtt(21gram prot, 2g fett per 100). kyllingfilet, seifilet/torsk, .. Personlig spiser jeg lite grønnsaker.... Sliter ikke med forstoppelse/sult. Så går fint! Det er nok desverre stort sett kjøtt/fisk og grønnsaker det går i..

Ellers: Kan jo lage "taco salat", kjøtt, isbergsalat,agurk osv..

Fun Light er en god ting som hjelper på "søt"smaker. Ellers har du jo det mange foretrekker: pepsi max osv osv... Dette drikker ikke jeg.

Poenget er egentlig at du kan spise AKKURAT hva du vil!;) Så lenge du holder deg til "makroene"

AltsÅ: 2,5proteiner X med ønsket kroppsvekt.

20gram fett maks(+ essensielle fettsyrer ila dagen)

20gram karbs!

Hvis du finner en magisk sjokolade som går under disse. Så spise den du! Bare husk, det KAN trigge søtfølelsen! Men er du sterk nok, så klarer du deg under retningslinjene og du "fyker" ned i vekt!

Gjest Ukjent666
Hvor lenge er dere på denne dietten før dere legger om til et mer variert og "strukturert" kosthold?

Kommer jo helt ann på om du når målet ditt osv. Men det er tross alt en ekstrem diett. Så hvis du har f.eks lav fett% må du ha en "oppkarbing" hvor "glykogenlagrene" skal fylles opp med karbohydrater.

Du var 190 og 100kg. Kan tenke meg at du er ikke KJEMPE feit! Men du er ikke tynn. La oss si: 1. du går på PSMF 10dager, deretter oppkarbing. Så kan du f.eks ta 1 uke og ta lørdagen som oppkarbing. De første dagene er det normalt å gå ned alt fra 2-5kg grunnet vann/mat.... Men les artikler om det! Lærer mye da! Spesielt ang dette med oppkarbing,glykogenlagrene osv!

Edit: Jeg er 174 og var 86kg når jeg startet nå etter sommeren. Skal ha 4"runder" og 4oppkarbinger(hver lørdag)! Spise sunt hele veien tenker jeg da! Før sommeren var jeg ca 88kg gikk på PSMF i 3 uker samlet med ca 3 oppkarbinger, var nedi 81kg når jeg var ferdig da:) Og gikk opp ila sommerferien(nesten 0 trening og spise spise spise, til 86kg)! Hehe! Så er vitkig å fortsett en god "trend" med trening og sunn mat!

hehe, den er drøyt ensformig og ekstrem :) Svarene til MartinM beskrev den veldig bra :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...