Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Kom til å tenke over noe, som jeg har grublet over lang tid. Hvor mye av matens næringsinnhold som blir endret under tilberedningen

Nå tenkte jeg på dette, hvis jeg steker kyllingfiler i olje og sammenligner de med kyllinfiler stekt i ovnen (uten noe som helt oljer og slikt) Da vil jo de som er stekt i oljen selvfølgelig ha mer fett innhold selvfølgelig. Men det jeg lurte på var om protein innhold blir endret?

Kan mat miste næringsstoffer under tilberedningen? Jeg var at ting som vitaminer og mineraler kan gå bort, men nå tenke jeg mer på fett, karbs og proteiner?

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg spurte dette var at jeg kom over en artikkel et eller annet sted som linser, der stod det forskjellig næringsinnhold på rå og kokte linser (pga noe gikk i vannet ved koking) dette fikk meg til å lure på dette.

Har jo også lagt merke til at når jeg har frossen kyllingfilet ute så veier den kanskje 200gram, men etter steking osv så er det bare 100g, kommer sikkert at all væsken som den mister.

Men uansett interessangt å vite hva vi faktisk putter i oss

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...