Gå til innhold

Ujevn styrke i bein, råd og tips??


MariMeyer

Anbefalte innlegg

Første innlegg, stor spenning! Mistenker det kan bli litt langt, men setter utrolig stor pris på om folk leser hele og kanskje kan hjelpe meg!

Er ei jente på 20 år som har spilt fotball aktivt i ca 13 år. Har trent en del styrke og utholdenhet, men aldri særlig målrettet. Fotball var jo livet! Trente veldig mye skudd og innlegg i fotballen, og etter mange år med dette er beina mine VELDIG sterkt preget, blitt veldig skjeve i muskulaturen. Det hjelper heller ikke på at jeg utviklet Jumpers knee, som jeg ikke tok hensyn til før det var gått altfor langt.

Jeg måtte gi meg med fotball for 4 år siden, grunnet problemer med kne og skulder. Jumpers knee og kronisk betennelse fra ankelen og opp innsiden av leggbeinet opp til kneet, rundt hele kneet og opp hele utsiden av låret til midt på hofta var konklusjonen, slutt å gå eller slutt med fotballen.

Har i ettertid skaffet meg spesialsåler som har hjulpet meg utrolig mye, og har nå et stort fokus på styrketrening! Beina mine SKAL bli bra nemlig!

Har de siste årene trent en del stabiliserende øvelser for hofte, utside lår og rundt knærne, mye med slynger og diverse andre øvelser. Har ikke mulighet for å trene på noe treningssenter for tiden, men har noe håndmanualer hjemme og skal kjøpe meg mer i takt med at styrken min øker. Trener for øyeblikket knebøy med ca 10 kg, gående utfall, bulgarsk utfall ++ smertefritt med mange repetisjoner.

Problemet er at beina mine er så sykt ujevne i styrke, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at de skal bli jevne! Fotballen gjorde at jeg har bygd helt forskjellige muskler i beina, virker som jeg har en eksplosiv fot og en utholdende. Den som har betennelser er selvsagt svakest. Og hvordan skal jeg gå fram for å bli sterkere, uten å få smerter i kneet? Klarer knebøy med 30 kg, men hoftene er ujevne og jeg kjenner at knærne nærmer seg å "smelle".

HVORDAN SKAL JEG GÅ FRAM FOR Å FÅ LIK STYRKE I BEINA OG ØKE STYRKEN PÅ EN SKÅNSOM MÅTE??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gjøre slik som jeg gjør og kjøre ettbens-øvelser der du starter med den svakeste foten også tar du like mye belastning/repetisjoner/sett/arbeid på den sterke foten slik at den svake foten får arbeidet seg opp på likt nivå som den sterkeste foten.

Feks, Utfall, ettbens beinpress, utspark... Med tanke på at du ikke trener på noe treningsstudio så kan dette kanskje bli litt vanskelig, Så kanskje du burde ta deg en tur til nærmeste treningssenter. Ser du forskjell på føttene osv eller er det bare styrkeforskjell?

Jeg vil gjerne vite hvis det er andre som har noen bedre forslag :)

Jeg håper dette hjalp deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!:) Ser veldig stor forskjell på beina, både lår og legg er en god del større og mer muskuløs på den sterke foten, har gjort det siden lenge før jeg sluttet på fotballen desverre... Burde tatt hintet tidligere;) Men det har blitt noe bedre! Skal definitivt prøve flere ettbeinsøvelser og kjøpe meg litt treningsutstyr!:)

Vet noen forresten hvilke muskler og fenomener som gjør at jeg klarer 200 kg i beinpress, men sliter med 10 kg på "omvendt lårcurl" (husker ikke navnet)? Hva er feil med beina mine??:( vil bli sterk igjen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...