Casjin Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Skjønner poenget ditt, og enig med deg der. Men allikevel, jeg støtter ikke den "må ha det, bare må ha det", for jeg MÅ ikke ha det hvertfall. Jeg overlever fint uten. For min del velger jeg bort disse merkene hovedsaklig på grunn av dyr, og at jeg mener mye av produksjonen fra dyr er forferdelig. Jeg anbefaler deg virkelig til å se "Earthlings"... Selv har jeg også alltid, siden jeg var liten, vært veeeldig kresen på kjøttprodukter og tilberedningen av disse. Så for min del, føler jeg meg lettet av å ikke spise kjøtt. Melk er melk, og det er jo typisk norsk. Men jeg velger meg mest mulig bort fra dette da jeg mener at det ikke var meningen at mennesket skulle spise melkeprodukter/drikke melk. Jeg trives med all slags grønnsaker og frukter og er ikke kresen på dette. Så får vi se hvor lenge dette pågår. Folk må for all del velge hva de skal spise og jeg dømmer ingen. Jeg ville bare informere om at ting gjerne ikke er som folk flest tror ift produksjon av dyr osv. Jeg fikk øynene opp for dette temaet, og jeg er jo veldig glad i dyr generelt da, og det er jo hovedsaklig de som velger å ikke spise kjøtt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11662-pescetarianer-nok-proteiner/page/2/#findComment-489991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Er mye enig og synes du har gjort deg opp noen velvalgte meninger som du ønsker å leve etter, noe jeg synes er flott. Bedre å stå for noe man tror på, en å ikke bry seg, men! Men jeg velger meg mest mulig bort fra dette da jeg mener at det ikke var meningen at mennesket skulle spise melkeprodukter/drikke melk. Akkurat her så ville jeg vært litt mer ydmyk, du sier tross alt at du mener det, som i at du tror det, og det er greit. Men det må komme klart fram når man anbefaler noe videre til andre brukere. Alle har rett til egne meninger, men man har ikke rett til egne fakta. Jeg fikk øynene opp for dette temaet, og jeg er jo veldig glad i dyr generelt da, og det er jo hovedsaklig de som velger å ikke spise kjøtt. Her igjen er jeg litt lei av som kjøtteter å bli kalt hjerteløs og at jeg ikke har noe følelser ovenfor dyr, noe som er helt galt, og jeg føler ofte vegetarianere tar en form for moralsk høyborg. (Spesielt de som kan unne seg fisk og fugl) Men dette skal jeg ikke ta deg for, da det er slik det treffer meg, ønsket bare å understreke at man er ikke mer eller mindre glad i dyr og livet på kloden utifra hva man spiser. Tror kanskje de jeg kjenner som har de største og ekte følte følelsene til dyr er jegere. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11662-pescetarianer-nok-proteiner/page/2/#findComment-490012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casjin Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Mener du vi får beinskjørhet fordi vi drikker for mye melk? En ting er at mer melk ikke er løsningen på beinskjørhetproblematikken, men det betyr ikke at melkekonsumet er årsaken til det. Mener du at vi får dette fordi vi drikker melk? Mennesket er i utgangspunktet laktoseintolerante, men i de delene av verden der vi har drukket melk lengst har vi tilpasset oss dette såpass bra at de fleste nå tåler melk helt fint. Hvordan fører kjøtt til hjerteproblematikk? Hva i allverden baserer du denne påstanden på? Er vi laget for å bo i hus, ha på oss klær, varmebehandle maten, ta medisiner, kjøre bil osv? Svaret på alt dette er nei. Melk kommer svært godt ut mtp helseparametre i studier som er gjort på det. Faktisk er melkeprotein det proteinet som har den aller høyeste biologiske verdien, og melkefettet har også veldig mange positive egenskaper. Det brukes sprøytemidler i økologisk frukt også. Riktignok ikke syntetiske sprøytemidler, men likefullt sprøytemidler. Genmanipulering er heller ikke nødvendigvis negativt, da det som eirich nevner over her kan være med å løse mange globale ernæringsproblemer. Hvorfor er karbohydratene mest viktig? Det er det eneste næringsstoffet som ikke er regnet som essensielt, og vi overlever fint uten tilførsel. Det er ikke tilfelle for de andre næringsstoffene. Du vet at herbalife bruker melkeprotein i shakene sine sant? De aller fleste andre proteinpulvere er også melkebasert. Syns du er vel lite konsekvent. Selv går jeg andre året på sykepleien, og vi ble fortalt at melk kan være årsaken til benskjørhet. Man bør heller trene og på denne måten styrke skjelettmuskulaturen. Foreleseren fortalte oss om hvordan melk virker inn på skjelett, men dette kan jeg ikke gjengi da dette er 1 år siden. Kjøtt inneholder jo mye mettet fett. "... Flere sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer, kan ha sammenheng med kostholdet, og da spesielt høyt inntak av mettede fettsyrer." "... Det er mye mettet fett i fete melkeprodukter, smør og kjøtt, mens fisk, tran, matoljer, myk margarin, mandler, nøtter og avokado er gode kilder til en- og flerumettet fett. (kap. 13, Grunnleggende sykepleie bind 2, Gyldendal akademisk 2011). Jeg spiser ikke kjøtt pga etiske årsaker og synes dette er likså greit. Mer av dette gidder jeg ikke diskutere. Folk får gjøre hva de vil. Om hva vi er laget til for, er vel mer et spørsmål om meningen med livet og Gud og sånn. Jeg vil hvertfall spise det jeg selv mener er best for meg og min samvittighet. Det temaet der er urolig stort og gidder ikke si noe mer om det. Om det brukes sprøytemidler i økologisk frukt, kan være, men hvertfall i mindre mengder/ingenting. Men jeg velger uansett helst økologisk da jeg mener dette er bedre. Sto i sommer en artikkel i VG om hvor mye gift man fikk fra sprøytemidler i frukt og grønt.. dette blir begrenset av Staten da, men jeg vil helst unngå mest mulig. Dessuten synes jeg økologiske bananer smaker mye mer enn vanlige bananer! Jeg mener karbohydrater er viktigst av protein og karbohydrater. Man har jo essensielle fettsyrer også som er utenom. Helsedirektoratet gir anbefalninger om 50-60% karbo, 10-20% protein, 25-35% fett. Karbohydrater blir brutt ned til glukose som er en del av alle prosesser i kroppen. Dette betyr imidlertid ikke at man skal stappe potetgull i trynet og guffe på med brød, men gjerne velge sunne ting som brokkoli og blomkål f.eks. At herbalife bruker noe melkeprotein i sine shaker går for meg greit. Da jeg tar dette av og til sammenlignet med tidligere da jeg bruker mye mer av melkeprodukter, så synes jeg moderate mengder går fint. Greia er at jeg synes melkeproduksjonen går greiere for meg enn for kjøttproduksjonen. Jeg kan spise noe melkeprodukter som sagt i små mengder. Det blir vanskelig å unngå alt, da jeg har vokst opp med typisk norsk kosthold. Nå vil jeg avslutte. Jeg orker ikke sitte her å diskutere hele kvelden. Selv mener jeg enkelte ting virker logisk. Og alle har sine oppfatninger. Alle er forskjellige. Jeg sier bare det jeg tror på og har blitt fortalt/hørt/lært. Alt dette begynte da jeg fikk øyene opp for produksjon av kjøtt/melk/kylling. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11662-pescetarianer-nok-proteiner/page/2/#findComment-490080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Selv går jeg andre året på sykepleien, og vi ble fortalt at melk kan være årsaken til benskjørhet. Man bør heller trene og på denne måten styrke skjelettmuskulaturen. Foreleseren fortalte oss om hvordan melk virker inn på skjelett, men dette kan jeg ikke gjengi da dette er 1 år siden. Dette handler om syre/base-balansen, og er en teori. At økt syreinnhold potensielt kan trekke beinmineraler ut av beinvevet, og at melk er en av de mest syredannende matvarene vi spiser, betyr ikke at mer melk vil føre til mer beinskjørhet. Det er totalen av kostholdet som teller, ikke enkeltkomponenter. Skrev en artikkel om dette senest i går: Syre og base, i mat og i kroppen | Frisk og Funksjonell Du skal ikke ta det du lærer om ernæring på sykepleiestudiet så alt for bokstavelig, da det er veldig utdatert. Det har skjedd veldig mye på den fronten siden pensumet ditt ble til Kjøtt inneholder jo mye mettet fett. "... Flere sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer, kan ha sammenheng med kostholdet, og da spesielt høyt inntak av mettede fettsyrer." "... Det er mye mettet fett i fete melkeprodukter, smør og kjøtt, mens fisk, tran, matoljer, myk margarin, mandler, nøtter og avokado er gode kilder til en- og flerumettet fett. (kap. 13, Grunnleggende sykepleie bind 2, Gyldendal akademisk 2011). Dette er også en hypotese på bakgrunn av usikre observasjonsdata. Til nå har man ikke klart å påvise denne sammenhengen i kontrollerte studier, til tross for at man har prøvd siden 50-tallet. En reduksjon i inntaket av mettet fett har aldri ført til en reduksjon av verken forekomst eller dødelighet av de sykdommene du nevner. Og når det kommer til melkefett, så står det en del om det i denne reviewartikkelen i tidsskriftet: Melk og helse - Tidsskrift for Den norske legeforening Om hva vi er laget til for, er vel mer et spørsmål om meningen med livet og Gud og sånn. Jeg vil hvertfall spise det jeg selv mener er best for meg og min samvittighet. Det temaet der er urolig stort og gidder ikke si noe mer om det. Om det brukes sprøytemidler i økologisk frukt, kan være, men hvertfall i mindre mengder/ingenting. Men jeg velger uansett helst økologisk da jeg mener dette er bedre. Sto i sommer en artikkel i VG om hvor mye gift man fikk fra sprøytemidler i frukt og grønt.. dette blir begrenset av Staten da, men jeg vil helst unngå mest mulig. Dessuten synes jeg økologiske bananer smaker mye mer enn vanlige bananer! Jeg mener karbohydrater er viktigst av protein og karbohydrater. Man har jo essensielle fettsyrer også som er utenom. Helsedirektoratet gir anbefalninger om 50-60% karbo, 10-20% protein, 25-35% fett. Karbohydrater blir brutt ned til glukose som er en del av alle prosesser i kroppen. Dette betyr imidlertid ikke at man skal stappe potetgull i trynet og guffe på med brød, men gjerne velge sunne ting som brokkoli og blomkål f.eks. Da foreslår jeg at du i stedet for å formulere deg som om dette er fakta, heller sier klart og tydelig at dette er dine personlige overbevisninger og meninger. Økologiske bananer smaker mye bedre enn vanlige, helt enig der! At karbohydrater i lang tid har vært den største energikilden i det vestlige kostholdet gjør det ikke til det viktigste næringsstoffet. Brokkoli og blomkål inneholder forøvrig ekstremt lite karbohydrater, og du skal spise bra mye før det blir verdt å snakke om. Vi klarer oss uten karbohydrater, vi klarer oss ikke uten protein og fett. Du mener at karbohydrater er viktigst likevel, og det er feil. Begrunnelsen din er at glukose er en del av alle prosesser i kroppen, noe som heller ikke stemmer. Vi har ingen prosesser som er avhengig av at vi spiser karbohydrater. Fett derimot, er viktig bestanddel i alle cellene i kroppen din, ditt viktigste energilager og er også opphav til mange viktige hormoner. Trenger vel ikke nevne hvorfor protein er viktig. At herbalife bruker noe melkeprotein i sine shaker går for meg greit. Da jeg tar dette av og til sammenlignet med tidligere da jeg bruker mye mer av melkeprodukter, så synes jeg moderate mengder går fint. Greia er at jeg synes melkeproduksjonen går greiere for meg enn for kjøttproduksjonen. Jeg kan spise noe melkeprodukter som sagt i små mengder. Det blir vanskelig å unngå alt, da jeg har vokst opp med typisk norsk kosthold. Det er utsagn som dette som gjør at jeg mener du er utrolig inkonsekvent når du gir uttrykk for at melk er noe vi bør styre unna. Når du så går og kjøper verdens desidert dyreste proteinpulver, som attpåtil er laget av melkeprotein, så mener jeg argumentasjonen din mot melk faller litt gjennom. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11662-pescetarianer-nok-proteiner/page/2/#findComment-490141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casjin Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Herbalife er vel hovedsakelig laget av soyaprotein? Og det finnes også uten laktose og gluten og soya. Jeg er gjerne inkonsekvent, men jeg sier ting rett ut hvordan jeg mener det uten å formulere alt skikkelig, beklager. Jeg er ikke noen journalist eller ekspert. Jeg skriver kanskje litt muntlig enn hva jeg ville gjort på en eksamen uten å sortere ting og gi en skikkelig beskrivelse. Jeg spiser/drikker mindre mengder melkeprodukter som nesten er ingenting. Men jeg styrer ikke helt unna selv, men mindre mengde. Jeg mener at disse forskjellige teoriene virker logiske, og at jeg heller da vil være på den sikre siden. Jeg vet at protein er viktig. Jeg beklager virkelig at det ble oppfattet som at mine meninger var helt riktige, men ofte er dette temaer som de fleste kjenner til og vet noe om og som mange mener er riktig. I og med at du er utdannet ernæringsfysiolog regner jeg med at du har mer peiling på hva du snakker om enn meg. Jeg bare uttalte meg om hva jeg mener/tror er riktig. Hva er egentlig riktig? Det er det ingen som vet, hvis alt bare er teorier? Jeg forventet ikke en så detaljert tilbakemelding for å være ærlig. Men nå sier jeg god natt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11662-pescetarianer-nok-proteiner/page/2/#findComment-490210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hva er egentlig riktig? Det er det ingen som vet, hvis alt bare er teorier? Vell, en vitenskapelig teori og "å ha en teori om noe" slik det brukes på folkemunne er to ganske forskjellige ting, som er viktig å vite forskjellen på om man skal kunne stille slike spørsmål. Slik man bruker teori i det vitenskapelige kan nesten oppfattes som det motsatte av dagligtalen. Hvor i dagligtalen teori blir brukt som "personlig synsing/oppfatning" osv, er den vitenskapelige teori en testet antagelse om virkeligheten, fenomener eller sammenhenger. Du kan si at en vitenskapelig teori er det nærmeste vi kommer en absolutt sannhet, da hele grunntanken er at det er "det mest riktige/beskrivende" vi har til dags dato. Men her kommer også den beste biten inn, om det viser seg ved senere studier at denne teorien ikke holder mål, forkastes den. Slik er vi alltid sikre på å jobbe oss så nært inntil "en absolutt sannhet" som vi klarer. I motsetning til personlige overbevisninger folk tar med seg i graven, selv med en enorm bevismengde som peker i andre retning. Det jeg vil fram til er bare hvordan begrep du bruker, for om du mener at alt bare er teorier i den vitenskapelige sans, så har du rett, og heldigvis for det da det er det beste redskapet vi har for å søke kunnskap og viten. Men om du mener at alt bare er "teorier" som i synsinger, gjetting og broscience så må jeg arrestere deg på den. Vegard Lysne postet blant annet linker til vitenskapelige studier. Husk bare at en teori er en hypotese som enda ikke er motbevist, altså det mest sanne vi har per dags dato. Når denne teorien sjekkes opp mot empirien (hva vi observerer), altså, at vi finner/observerer det vi forventer å finne/observere så er den styrket, og jo mer vi gjentar dette så styrkes den til et punkt der vi kan si at "sånn er det" (så fremst ikke det dukker opp uventede ting, eller testen var for dårlig ref validitet og reliabilitet etc) Men skal ikke skrive i det uendelige, MEN, en teori kan være alt fra hva et barn tror er i enden av regnbuen til vår totale forståelse av regnbuen som et naturlig fenomen. Hvorav den ene har rot i fantasien og barnets begrensede rasjonalitet, er den andre bekreftet gang på gang via etterprøving og at den faktisk måler det den skal (treffsikkerhet om du vil) Derfor vet vi hva regnbuen er, hvordan den oppstår, hva som er i enden osv, mens barnet leter etter en kiste med gull Så tunga rett i munnen når man tar alt over en kam Men nå sier jeg god natt Akkurat her er vi veldig enig, så god natt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11662-pescetarianer-nok-proteiner/page/2/#findComment-490245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.