Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Alt av media blåser opp denne lavkarbogreia, noe som hjernevasker oss normale mennesker til å tro at alle karbohydrater er piss. Etter å ha lagt om kostholdet mitt helt til å bli proteinfokusert, er jeg nå på jakt etter disse "gode" karbohydratene. Jeg skjønner at alt av raffinert sukker, fin brødmat ++ er dårlige karbs, men trenger tips til hvilke produkter jeg kan bruke i kostholdet mitt - både til små måltider og til de litt større.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11243-de-gode-karbohydratene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er sikkert ikke alle enige med meg da, ettersom det er så mange tilhengere av pittelite karbs her, men jeg tenker at de langsomme karbohydratene er greie å få i seg..linser, bønner, gulerøtter, paprika, agurk, mais og tomat feks. Gulerøtter og mais har jo forholdsvis høy karbs innhold ifht andre grønnsaker, men likevel tenker jeg at noe er bra -ihvertfall gulerøtter. melkeprodukter er det jo karbs i, men det er jo nødvendig om man ikke tar det i pilleform (kalsium altså). Flytende karbohydrater tror jeg er det værste -men også alt med tilsatt sukker i. Et eple kan liksom ikke være usunt..det går jeg ikke med på. Da får jeg heller se litt polstra ut altså! ^^

grønnsaker, grønnsaker og grønnsaker + mer grønnsaker, bær, frukt, havregryn, quinoa, søtpotet, ris (den hvite, ikke den brune), potet, linser, bønner.

Du skal/bør velge den hvite risen foran villris, brunris og mer "sunnifisert" ris. Brunris har riktignok mer fiber og når man analyserer det er det høyere innhold av ulike vitaminer og mineraler, men i likhet med kornprodukter generelt får man ett tap av mineraler i kroppen når man inntar det. Ved inntak av vanlig hvit ris (jasmin, basmati) så tar man opp mer vitaminer og mineraler selv om innholdet i selve matvaren er lavere. Mat er mer enn sin analyserte verdi, eller GI, men må ses opp mot nytteverdien i kroppen.

Annonse

grønnsaker, grønnsaker og grønnsaker + mer grønnsaker, bær, frukt, havregryn, quinoa, søtpotet, ris (den hvite, ikke den brune), potet, linser, bønner

Villris eller fullkornsris. :) Eller sånn couscous (skrives det sånn?).

Her er dere uenige - hvorfor? :p Jeg trodde den hvite risen var fyfy?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...