Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På olympiatoppen (!) sine nettsider er det masse hefter om kosthold.. Og under "beinhelse" står det at risikofaktorer for å utvikle benskjørhet er lite kalsium, lite D-vitamin, og høyt proteininntak. Det forklares ikke. Noen som kan forklare det for meg?

http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernaring/faktaark/beinhelse/media3394.media

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11063-protein-d%C3%A5rlig-opptak-av-kalsium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg ikke husker feil så må kroppen/skjelettet må gi fra seg kalsium for å kompensere for den lave ph verdien i animalsk protein, noe som fører til at skjelettet svekkes. Hva som er overdrevent proteininntak eller om det kan kompenseres for ved økt kalsiuminntak vet jeg ikke.

Det kan også hende dette er ut-datert da Olympiatoppen er noe konservative :)

Det har vært spekulert i proteinets betydning for beinhelse, men den foreløpige konklusjonen er at protein er regnet som positivt.

Det er mange ting som spiller inn på beinhelse, deriblant d-vitaminstatus, kalsiumstatus, treningsbelastning og syre/base-balanse.

Blodet vårt har en veldig snever grense for hvilken pH det kan ha, og derfor har vi flere buffersystemer for å hindre at det går utover disse fysiologiske grensene.

De fleste matvarer øker syreinnholdet i blodet, som må nøytraliseres av disse buffersystemene. Hovedsakelig er det bikarbonat som brukes som buffer, men et annet er fosfat som kan hentes fra beinvevet. Jo større syreoverskuddet er, jo større sjanser er det for at beinmineraler brukes som buffer, noe som gir utskilling av fosfor og kalsium fra beinvev.

Frukt, grønnsaker, bær og noen nøtter bidrar derimot med en del basedannende mineraler (bl.a. magnesium), som hjelper til å bufre blodet, noe som i teorien er med å spare beinmineraler og dermed er med å forhindre utvikling av beinskjørhet. Foreløpig er det såvidt meg bekjent ikke noen konklusive data på hvor mye dette har å si, men det er hvertfall et godt argument for å spise mer grønnsaker, bær og frukt :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...