Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter litt mye frem og tilbake har jeg nå endelig begynt å følge oppsettet for 5x5. Og nå har jeg ett spørsmål: hva menes i denne setningen?;

"Markløft: 3-5 x 5 reps – eller jobb opp mot et toppsett 1 x 5 reps"

Er 3-5x5 med samme vekt i alle løft, mens i toppsett skal man øke vekten for hvert løft?

Og isåfall hvorfor kun 1 sett med toppsett?

Jeg kommer sikkert med flere dumme spørsmål, for det er ikke så enkelt å sette seg inn i programmet...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10969-5x5-stronglifts-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 3-5x5 med samme vekt i alle løft, mens i toppsett skal man øke vekten for hvert løft?

Jepp, du har skjønt det ;)

Eks på 3x5 dersom arbeidsvekta er på 60 kg:

Noen oppvarmingssett

5 rep - 60 kg

5 rep - 60 kg

5 rep - 60 kg

Eks på 1x5 dersom arbeidsvekta er på 60 kg:

5 rep - 30 kg

5 rep - 37,5 kg

5 rep - 45 kg

5 rep - 52,5kg

5 rep - 60 kg

Og isåfall hvorfor kun 1sett med toppsett?

Vekta på topsettet under 1x5 vil være høyere enn vekta under tre toppsett (på 3x5), og når vektene begynner å bli forholdsvis høye vil et slikt toppsett gi mer enn nok stimulering for en nybegynner (y)

Etter litt mye frem og tilbake har jeg nå endelig begynt å følge oppsettet for 5x5. Og nå har jeg ett spørsmål: hva menes i denne setningen?;

Og isåfall hvorfor kun 1 sett med toppsett?

Jeg kommer sikkert med flere dumme spørsmål, for det er ikke så enkelt å sette seg inn i programmet...

Hvis det er strongliftprogrammet du skal trene, som det står i overskriften din, så skal du ta 5x5 med samme vekt på alle settene. På oppvarmingsettene kan du eksempelvis ta 2x5 med bare stangen. Så 1x4 - 1x3 - 1x2 hvor du gradvis nærmer deg arbeidsvekten på 5x5.

Du skal jo starte med bare stangen så i begynnelsen er det nok greit å droppe de tre siste oppvarmingssettene.

Tar forbehold om at du gyver løs på et annet 5x5-program enn stronglifts:)

Takk! Jeg hadde tenkt å prøve meg på 5x5 med autoregulering som foreslått her: 5x5 i oppdatert utgave med autoregulering - Fitnessbloggen

Det er en jungel å finne frem i alle programmene, men jeg tror dette kan bli bra! Tar høyde for dagsform etc..også kan jeg bestemme mer av vektøkningen selv. Hadde tenkt å fortsette fra dagens nivå, og øke litt hver gang, men 2.5 kg hver trening blir for mye..Spesielt i militærpress og bryst!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...