Gå til innhold

Styrketrening for barn


Thomas

Anbefalte innlegg

Jeg driver et treningssenter som har kontrakt med den lokale ungdomsskolen. Lærerne prøver å presse gjennom et forbud for alle under 16 år mot å trene med frivekter. De får lov til å bruke alt annet utstyr, men altså ikke det som virkelig virker! Finnes det forskning som tilsier at dette er logisk, eventuelt forskning som kan påvise at denne redselen er bygd på myter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo et ganske omstridt tema, der den ene parten mener at det ikke har noe påvirkning om unge trener frivekter, mens andre igjen mener noe som at "man må ikke belaste skjellet så mye under utvikling, da det kan hemme veksten". Fant to artikler om saken;

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson38.htm

http://www.mayoclinic.com/health/strength-training/HQ01010

..Vet ikke hva jeg selv skal tro og mene, men så lenge ungdommene får hjelp til hvordan øvelsene skal gjøres riktig, og dermed unngår skader, så ser jeg ikke grunnen til at de ikke skal få trene styrke..Men tror heller ikke det er en kjempegod ting med ekstremvariantene av styrke, med type veldig tunge vekter. Har selv en kompis , som er ganske lav, men bred over skuldrene. Han begynte med hard styrketrening da han var 14-15 år, og mener selv at dette har noe av skylden for at han sluttet å vokse så tidlig, og nå har endt opp som under gjennomsnittlig lav, for å være mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...