Gå til innhold

Skuldertrening ved skulderproblemer..


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt "noe greier" med ene skulderen i flere år, og periodevis er det såpass vondt at jeg går på smertestillende (ibux/paracet). Problemet oppstår når jeg må jobbe over "skuldehøyde". Var hos lege i går, og han foreskrev en kur på Arcoxia 120 mg (anti-inflammatorisk) som en 7-dagers kur, før vi evt. starter fysioterapi. Han sjekket litt bevegelser på meg, og å føre armen rett frem er uproblematisk, til siden er ubehagelig, over det er vondt, "å ta på bh-låsen" med fingrene (!) var ikke vondt.

Skuldertrening for meg er en utfordring, rett og slett fordi noen av øvelsene er vonde - og/eller at jeg får veldig vondt dagen etterpå - med påfølgende ibux/paracet-bruk, noe som jeg jo helst vil unngå for enhver pris, samtidig som jeg jo ønsker å trene skuldrene.

Etter at jeg gjorde denne øvelsen ved markør 0.22- 0:35 forrige styrkeøkt

(ser at det er to ulike, men en slags blanding av de, fant ikke noe bedre eksempel i farta..), hadde jeg så vondt i skulderen på kvelden, og nedover armene slik at det strålte helt ned til håndleddet.. som endte med at jeg ikke fikk sove og at jeg måtte poppe piller i hytt og gevær.. :meh: Ser at dette er fra en artikkel om forebyggende skuldertrening herfra, men jeg har en filosofi om å lytte til kroppen, så gjør det vondt, så slutter jeg. Brukte 3-kilos manualer mener jeg å huske, og 3x12-15 reps.

Jeg har forstått det sånn at folk med skulderproblematikk bør trene spesielt bakside skulder.. Stemmer de, og hva er grunnen? Alltid kjekt å vite litt hvorfor ting funker som de gjør :)

Isåfall - hva slags øvelser anbefaler dere som går på bakside skulder, og som aller helst ikke foregår over hodet, og gjerne ikke så veldig mye bakover heller hvis de kan unngås? Bør jeg bruke lette vekter og mange reps, eller tunge og få?

Og er det noen øvelser jeg bør unngå?

Hva med uttøyning og massering? Har kjøpt meg tennisball som jeg ruller litt på mot veggen i ny og ne - noe som er veeeldig behagelig iallfall. :)

Veldig glad for svar - da det her har vært et tilbakevendende problem i 6-7 år nå, og jeg begynner å bli temmelig lei. Skal dog sies at kun er siste året jeg har trent styrke :)

Og for de av dere som er svorne omega3-tilhengere - jeg er avhengig av det ifht. skulderen - går det en uke uten omega3, kan man banne på at skulderen hyler av lengsel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips - noteres bak øret :) Men både jeg og legen er temmelig sikker på at dette har noe med inni skulderen å gjøre, da det spesielt er ett punkt som er vondt, og spesifikk bevegelser - som visstnok er typisk for "den typen skulderproblemer", som han sa. Har heller aldri hatt problemer med nakke og rygg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supraspinatus..?

Massér triggerpunktet (bak/under armen) og du kjenner mest sannsynlig at det gjør noe innihelvette vondt i hele skuldra.

Oaz overbeviste meg om at alle skulderplager i hele verden skyldes dette ! :p (og jeg beviste at jenter er tøffere enn gutter da cheese nesten gråt under massasjen, mens jeg var stille som, eh, i allefall litt roligere..)

250px-Supraspinatus.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være knytte ting nedover i ryggen og ved skulderbladene, selv om smerten er foran. Finn en flink Naprapat eller lignende. Jeg ble kvitt 2 år med helt håpløs skulder på en halvtime. Fysio og piller kommer du sjelden noen vei med.

Du bør vel unngå dyp benk og skulderpress helt opp hvis problemet er i skuldern, ellers gjelder det bare tung trening på øvelser som gjør vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for innspill! Skal prøve den massasjen, Camilla!

Espen - ja, jeg nekter å gå på smertestillende i all evighet, men legen insisterte nå på å prøve denne antiinflammatoriske ukeskuren før fysioterapi.. Det er en "mirakelmann" av en fysioterapeut her i området (i 80-åra og blind, om noen har hørt om han..), som da blir alternativet. Han er av typen "hvis du ikke er i orden etter 2-3 besøk her, så kan jeg ikke hjelpe deg", hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hatt og har en del plager med skulder selv og har sett tidligere på Fitnessbloggen en del bra forebyggende øvelser man bør innleme i programmet sitt....Det som ikke kommer med der er å stå med armene rett ut ti siden ha albuene 90" med hendene fremover med ingen eller lette vekter og rotere opp for å trene rotatorkuffen motsatt kan du ligge på matte og kjære andre veien.

Håper du får bukt med dette da dette er veldig plagsomt og går utover mange øvelser.

http://fitnessbloggen.no/forebygg-skulderplager/

N.B

Tren aldri skulderpress, nedtrekk også videre bak nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...