Gå til innhold

Smerter ved tyngre vekter


GoldArms

Anbefalte innlegg

Har trent jevnt å trutt i 10+ år og har gitt full gass de siste to årene. Treningen har resultert i økt styrke og kjører nå relativt tungt(ut i fra mine mål og forutsettninger) med 6 reps på 140 i benk, dips med + 40kg, biceps curl ezstang 65kg etc. Er fornøyd med fremgangen jeg har hatt på styrken, men har nå kommet til et punkt der det virker som kroppen min begynner å reagere på vektene. Kjenner smerter i armer og i skulder etter flere øvelser, og måtte i dag avbryte siste øvelsen på triceps etter å ha fått store smerter i armene etter dips(7 reps + 40kg). Jeg tar oljer(udo's, sel olje og mct) som har hjulpet forebyggende mot smerter tidligere, men nå hjelper heller ikke de. Bytter program og øvelser ca hver 6 uke for å unngå akkurat denne problemstillingen, men nå har det kun gått 3 uker.

Er det rett å slett kroppen min som ikke er skapt for tyngre vekter eller er det noe jeg kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Besøk hos Naprapat e.l. for å undersøke mobilitet og jobbe ut evt muskelknuter og triggerpunkt

- Dynamisk oppvarming (Dynamisk oppvarming for bedre treningsøkter - Fitnessbloggen)

- Finn ut om det er enkelte øvelser som trigger smertene. Kanskje du ikke har struktur for å gå helt ned i benkpress f.eks, eller du kan forbedre teknikken

- Varierer mellom tunge og lette vekter i ulineær periodisering så får kroppen tid til å restituere seg etter de tunge øktene

- Ikke tren til failure hver gang

Noen punkter uten at fasiten for deg nødvendigvis trenger være blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har aldri jeg trent like tungt som deg på alle mine år, men har god erfaring med tungt nok under økning for det.

Så fort armer(som regel underarmer) sier i fra om overbelastning så trener jeg håndledd.

Skuldrer brukes sånn jevnt å trutt i mye, så der går jeg ned til mye færre rep med tung nok belastning for å forberede dem for tyngre trening fremover.

Belastningsområder trenger innimellom litt lengre restitusjon og lettere trening

Ellers er det som oddis sier om struktur, variasjon, og overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips :) Skal ta en nøye gjennomgang av programmet mitt og gjøre litt endringer her og der. Kommer nok til å ta en liten pause fra de tyngste øvelsene og prøve å øke reps istede for vekt fremover. Går jevnlig til naprapat som har hjulpet veldig med smerter i skuldre og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg på her......for jeg har begynt å kjenne endel smerte i skuldrene (mellom skulderbladene) ved knebøy.....

vektstangen kan i styrkeperioder bli veldig belastende for skuldrene, ned mot ryggraden, noen som har noen tips her?

har prøvd med en pute på, men da syntes jeg det blir for ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Legg til egne dager med kun egenmassasje og jobbing med mobilitet og tøyninger. Kan ikke få understreket hvor viktig det er å ha egne økter til (p)rehab, slik at du kan løfte og leve uten daglige smerter.

Bruk ca. 30 minutt på

1: Egenmassajse

2: tøyninger av stram muskulatur. Hold over 1 minutt.

3: mobiliseringer av ledd som skaper problemer, ankler, hofter, brystrygg etc...

4: aktivering/styrke på inaktiv muskulatur som sete/kjerne muskulatur, midtre, nedre trapz, rhomboids etc.

Kjør gjennom kroppen med disse behandlings metodene så vil jeg tro at mye faller på plass:

Enkle triks for en sunn ryggrad - Fitnessbloggen

Enkle triks for en sunn ryggrad - Fitnessbloggen

Bra styrke på deg, så ikke la dette stoppe deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...