Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei.

Er en ganske fersk kar her som trenger litt hjelp ang.trening og innstramming av kropp (ikke vektnedgang da det er viktigere for meg å fokusere på resultatet i speilet :)

Jeg er en mann på 32 som er 185 høy, og veier 97-98 kilo.

Har alltid i varierende grad trent, men vært glad i god mat. Har nå begynt med styrketrening på studio, og lar klatring ligge litt på hylla da jeg vil fokusere på gymm'en:)

Mitt mål er å stramme opp kroppen, slik at skjorta kan ryke av uten noen ubehageligheter (for egen del).

Det jeg lurer på er hva styrketrening kan gjøre alene her, sammen med et kosthold som er "normalt"?

Har slanket meg alt for mange ganger, og er lei av å telle kalorier :meh:

Skjønner at normalt er et vanskelig begrep, men liker ikke tanken på at mat skal styre hverdagen min totalt.

Prøver å spise fisk 2-3 ganger i uka, sammen med grønnsaker. Men faller fort mellom to stoler når jeg prøver å finne en mellomting mellom fisk og grandis!

Har nå trent styrke i ca 4 uker, med fokus på store muskelgrupper og dette funker veldig bra.

Føler at kroppen har strammet seg noe inn rundt magen.

Hvor mye bør jeg fokusere på mat, iforhold til trening f.eks?

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10473-ned-i-vekt-med-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er normalt å gå opp i vekt av styrketrening.

Vil du ned i vekt må du telle kalorier og regne på forholdet mellom makroene.

Spiser du riktig, så vil styrketrening gi deg god holding og en spenstig fremtoning - i det minste!

Om du ikke trener og bare teller kalorier, så vil du derimot fort kunne se ut som en ballong mye av luften bare gikk ut av.

Gi gass!

Siden du allerede føler at kroppen har blitt strammere, så gjør du nok noe rett :)

Vil anbefale deg å gå til innkjøp av et målebånd og loggføre målene dine f.eks 1 gang i uken. Da blir det mye synligere å se resultatene dine uke for uke, og ikke minst hvilken vei det går ;) Man kan fort se seg litt blind på speilet dessverre.

Av nysgjerrighet, hva slags program kjører du for styrketreningen?

Den bør også logges forresten slik at du hele tiden får sjekket om du har progresjon eller om du står stille/stagnerer.

Jeg jobber med å endre kostholdet, men sliter fremdeles litt med valg av mat, så må nok lage et matprogram jeg kan følge.

Vil ha lite fett, og mere muskler.

Jeg har målebånd, så skal måle i morgen tidlig. Tenkte å måle mage, armer, bryst og lår. Det burde holde vel?

Jeg logger treningen min med eget skjema der jeg fører opp vekt jeg bruker for hver gang, og jeg har økt på de fleste øvelsene på disse 4 ukene :)

Treningsprogram :

Knebøy : Sett på 12-10-8-6

Utfall : Sett på 12-12

Markløft m/strake ben : Sett på 12-10-8-6

Stående foroverbøyd roing : Sett på 12-12

Benkpress : 12-10-8-6

Stående kryssdrag : 12-12

Arnoldpress : 12-12

Situps : 15-12-10 m/ 15 sek pause

Bekkenhev : 15-12 m/ 15 sek pause

Sideliggende rygghev : 12-12

Nå er neste hinder å finne en matplan som kan matche innsatsen jeg legger ned i gymmen :)

Veide meg idag, og vekten har gått opp siden jeg begynte, men det lar jeg bare være som det er.

Ellers vil jeg få motivasjonsproblemer :)

Takk for svar begge to.

Hvis kostholdet er et problem, mtp at du ofte velger feile matvarer, så burde du nok lage deg en kostholdsplan ja. Etter at du har spist bra en liten periode så vil du også merke at det ikke frister like mye med grandis på en onsdag eller at du ikke kjøper med deg en chipspose og øl til fotballkampen en torsdag. At du måler deg hver uke motiverer også til å unngå dritt mat.

Og ja, å måle mage, armer, bryst og lår er fint =)

Du kan jo kanskje droppe å veie deg på en stund, f.eks bare gjøre det én gang i måneden. Vekten lyger ofte og kan være ganske demotiverende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...