Vilma89 Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg håper noen erfarne trene-sjeler kan hjelpe meg med å få litt kunnskap om matinntak i forhold til trening. Jeg er en jente på 22 år, 170 høy og veier 62,9kg. Har siden påske gått ned til denne vekten fra 67, men målet er 60kg innen september og 57kg innen jul. Men det aller viktigste er at jeg spiser riktig mengde så kroppen kan holde seg på min idealvekt, og ikke minst vil jeg ikke ødelegge forbrenningen. Trener 5 ganger i uken og hver økt varer fra 1-2 timer. Trener alltid både kondisjon og styrke. Jeg vet at jeg forbrenner 1500kcal liggende. De siste ukene har jeg (uten å mene det, men ikke hatt matlyst) spist ca.1000 kcal på en dag. Er dette så lite at jeg vil ødelegge forbrenningen og ikke gi nok næring til musklene mine? Når bør jeg spise i forhold til trening? Takk for hjelp!! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10321-matinntak-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas O Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 1. Kan du spesifisere hva du mener med å ødelegge forbrenningen? Det er så og si lite som vil øke eller senke forbrenningen din utenom fysisk aktivitet om det var det du tenkte på. 2. Jeg gjetter meg til at du tenker på energibalanse og er redd for å miste musklene. Når du trener så mye som du gjør og ligger på et inntak på 1000 kcal er dette for lite for å opprettholde muskelmassen, og du vil sannsynligvis ligge i et betydelig underskudd hver dag. Dette kan føre til tap av muskelmasse da kroppen din sannsynligvis ikke har energiressrver å ta av. 3. Dersom du vil gå ned i vekt og likevel vedlikeholde muskelmassen din bør du ta sikte på å gjøre dette gradvis. Kanskje det hadde vært en idé og å fokusere spesifikt på styrketrening og kosthold? 4. Vil minne om at det er viktig å ikke bli for opptatt av vekten. Midjemål er gjerne et bedre mål på fremgang sammenliknet med vekten som gjerne varierer fra dag til dag avhengig av hva du har spist og drukket dagen før/samme dag. 5. Angående timing er det viktigere å ha et helhetlig bra og gunstig kosthold ift timing av måltid. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10321-matinntak-og-trening/#findComment-385446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilma89 Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 1. Kan du spesifisere hva du mener med å ødelegge forbrenningen? Det er så og si lite som vil øke eller senke forbrenningen din utenom fysisk aktivitet om det var det du tenkte på. 2. Jeg gjetter meg til at du tenker på energibalanse og er redd for å miste musklene. Når du trener så mye som du gjør og ligger på et inntak på 1000 kcal er dette for lite for å opprettholde muskelmassen, og du vil sannsynligvis ligge i et betydelig underskudd hver dag. Dette kan føre til tap av muskelmasse da kroppen din sannsynligvis ikke har energiressrver å ta av. 3. Dersom du vil gå ned i vekt og likevel vedlikeholde muskelmassen din bør du ta sikte på å gjøre dette gradvis. Kanskje det hadde vært en idé og å fokusere spesifikt på styrketrening og kosthold? 4. Vil minne om at det er viktig å ikke bli for opptatt av vekten. Midjemål er gjerne et bedre mål på fremgang sammenliknet med vekten som gjerne varierer fra dag til dag avhengig av hva du har spist og drukket dagen før/samme dag. 5. Angående timing er det viktigere å ha et helhetlig bra og gunstig kosthold ift timing av måltid. Takk for svar! 1. Det jeg mener med å ødelegge forbrenningen er at en venn av foreldrene mine slet med spiseforstyrrelser en lang periode. Han kunne gå dager hvor han ikke spiste noen ting, og andre dager der han fikk i seg kanskje en salat og litt kylling. Det lave matinntaket gjorde at kroppen trodde den sultet og sparte på all energien som kom inn! Dette har ført til at nå som han er frisk så legger han på seg bare han snakker om mat! 2. Jeg trener styrke hver gang jeg trener og er særlig opptatt av å få synlige muskler. Skal virkelig prøve å få i meg mer mat så jeg ikke ødelegger dette. 3. Mener du at jeg ikke bør trene så mye kondisjon og gruppetimer? 4. Takk for tips! Når man trener mye styrke så øker vel musklemasse, og dermed vekten. Så man blir kanskje mindre i målene, men øker i vekten. 5. Har bare hørt om andre som hiver i seg mat så fort de er ferdig med treningen, så lurte på om dette er bra for muskler. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10321-matinntak-og-trening/#findComment-386289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 1. Det jeg mener med å ødelegge forbrenningen er at en venn av foreldrene mine slet med spiseforstyrrelser en lang periode. Han kunne gå dager hvor han ikke spiste noen ting, og andre dager der han fikk i seg kanskje en salat og litt kylling. Det lave matinntaket gjorde at kroppen trodde den sultet og sparte på all energien som kom inn! Dette har ført til at nå som han er frisk så legger han på seg bare han snakker om mat! "Sparebluss" og "å ødelegge forbrenningen" er ganske vanlige uttrykk, men ikke nødvendigvis noe som har grunnstein i virkeligheten. For din bekjente har det trolig å gjøre med at han gikk ned i vekt og mistet mye muskelmasse, slik at kroppen behøver mindre mat og dermed legger han nå lettere på seg. For anorektikere er dette relativt vanlig, fordi de får et mye lavere energibehov. De er også mindre i aktivitet enn før, både den aktive aktiviteten (faktisk trening) og den spontane man ikke tenker over (småting, som håndbevegelser, men også litt større ting igjen, som å gå frem og tilbake i huset). Samlet medfører dette et lavere energibehov, og han går lettere opp i vekt. Når han på et tidspunkt forhåpentligvis går tilbake til en sunn og normal vekt, kanskje trener seg opp til mer muskler, har overskudd og dermed er mer i aktivitet enn før - vil energibehovet gå opp, og han vil ikke lenger "legge på seg av å snakke om mat". Fitplease 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10321-matinntak-og-trening/#findComment-386307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.