Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har plagdes mye med spenningshodepine de siste årene og nå når jeg har vært hjemme i mammapermisjon + litt lenger, har jeg nesten ikke hatt skulder/nakke vondt med hodepine. Men etter at jeg begynte å trene på treningssenter, har det kommet tilbake. Hver gang jeg har vært å trent styrke, har jeg vondt i skuldrene etterpå og har hodepine i 2-4 dager etterpå. Jeg har virkelig lyst og motivasjon til å trene, men jeg mister den lysten hver gang etter jeg har trent fordi jeg gruer meg til å dra å trene fordi jeg vet jeg kommer til å få vondt i hodet.

Om noen lurer på hvilke øvelser jeg gjør, så er det nesten bare apparater. Alt som har med armer å gjøre, føler jeg ødelegger skuldrene. Har allerede kuttet ut 3 stk fordi de er for ille. De eneste vektene på overkropp jeg gjør, er en som jeg skyver fremover, en som jeg drar nedover, slik at jeg også trener magen (aner ikke hva de heter, vanskelig å forklare) nedtrekk og at jeg holder manualer i hver arm og løfter de opp annenhver gang.

Imorgen skal jeg på trening igjen og vurderer å bare ta øvelser for underkroppen, men da får jeg jo aldri trent overkropp, noe som er utrulig dumt.

Det jeg lurer på er om det er noen øvelser jeg burde unngå / trene mer / ha lite vekter på / uttøyinger etterpå? Alle tips taes godt imot :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10148-skuldervondt-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke du skal kutte treningen for armer/overkropp, men det er tydelig at skuldrene dine ikke tåler den julinga de får nå. Jeg ville anbefalt deg å begynne veldig rolig, kjøre bare ett set per øvelse og ganske lav belastning. Finn deg den belastninga du tåler og bygg det gradvis opp derfra, du har jo tross alt veldig godt av den treninga.

Hvor mange ganger har du opplevd dette?

Jeg synes ikke du skal kutte treningen for armer/overkropp, men det er tydelig at skuldrene dine ikke tåler den julinga de får nå. Jeg ville anbefalt deg å begynne veldig rolig, kjøre bare ett set per øvelse og ganske lav belastning. Finn deg den belastninga du tåler og bygg det gradvis opp derfra, du har jo tross alt veldig godt av den treninga.

Hvor mange ganger har du opplevd dette?

Hver eneste gang, som har resultert 1 uke mellomrom mellom hvert gymbesøk. Vil helst trene 3 ganger i uka, men frister så lite pga vondt i skuldrene.

Da skal jeg prøve mye lavere belastning imorgen. Vil det bli bedre etterhvert som skuldrene blir mer trent?

Hvor mange ganger har du forsøkt?

I utgangspunktet skal det gå over av seg selv, om det ikke gjør det burde du oppsøke en fysioterapeut eller PT som kan hjelpe med problemområdene dine. Et typisk problem hos folk som sliter med tensjonshodepine kan f eks være at levator scapula eller øvre trapezius er overaktiv under draøvelser.

Ikke så mange ganger, begynte der i juni. Så kanskje 6 ganger har jeg vært der? Noe sånt.

Ja, det er en øvelse jeg bare måtte kutte ut, som jeg skulle sitte og dra rett mot meg, den måtte jeg kutte ut fordi det brant i skuldrene. Men kan jeg begynne å ta disse jeg har kuttet ut, bare med mye lavere vekt og mindre set?

Tusen takk for hjelpa forresten :thumbsup:

Ikke så mange ganger, begynte der i juni. Så kanskje 6 ganger har jeg vært der? Noe sånt.

Ja, det er en øvelse jeg bare måtte kutte ut, som jeg skulle sitte og dra rett mot meg, den måtte jeg kutte ut fordi det brant i skuldrene. Men kan jeg begynne å ta disse jeg har kuttet ut, bare med mye lavere vekt og mindre set?

Tusen takk for hjelpa forresten :thumbsup:

Jeg ville forsøkt å ta den igjen ja. Bruk lite vekt og forsøk å presse skulderbladene ned og sammen når du trekker mot det, IKKE opp og sammen.

Annonse

Da tok jeg 18 kg istedetfor 32 kg igår på de apparatene og skuldrene mine føles myyye bedre. Tok de jeg hadde kuttet ut også :) Tok 3 set pr øvelse fordi det kjentes helt greit ut. Så får jeg bare fortsette med dette en stund og håpe det blir bedre :thumbsup: Takk for hjelpa Ole-Mats Moskvil!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...