Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjernen foretrekker laktat over glukose som energi når laktat er tilgjengelig. Det vil si når du trener så hardt og anaerobt at musklene "bruker opp" all tilgjengelig glukose i muskelvev og lever, og samtidig produserer laktat vil hjernen bytte over til og faktisk preferere laktat som energi selv om glukose er tilgjengelig.

Lactate fuels the human brain during exercise

Lactate fuels the human brain during exercise

In Vivo Evidence for Lactate as a Neuronal Energy Source

In Vivo Evidence for Lactate as a Neuronal Energy Source

Lactate shuttle may fuel the injured brain

Lactate shuttle may fuel the injured brain

Antakelig, og dette er min spekulasjon, vil effekten være mer uttalt om du allerede er lavt på glukose og er adaptert til å brenne fett. Dvs. om du spiser smartkarbo. Det er ihvertfall min erfaring som et n=1 eksperiment. Jeg får ikke (så lett) melkesyre i bein og armer når jeg trener - er det fordi at musklene og hjernen bruker melkesyre som energi når glukose avtar? Vet ikke, men spennende er det uansett.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10117-laktat-melkesyre-ikke-unyttig-allikevel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke første gang jeg ser begrepet "smartkarbo" brukt og jeg har selvfølgelig adoptert det inn i mitt eget vokabular og bruker det for å beskrive mitt eget kosthold. (Beklager for å videreføre avsporinga, men bare måtte gi min tilslutning.)

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...