Gå til innhold

Smerter i knær - føles som at jeg har prøvd alt


kroa

Anbefalte innlegg

Hei! 

Nå er jeg så lei av smerter i knærne at jeg håper noen her inne kan hjelpe. 

Jeg er en jente på 23 år og har slitt med vondt i knærne siden jeg begynte å interessere meg for styrketrening og løping på videregående. Det har kommet og gått, men jeg har stort sett vært i stand til å kunne løpe og gjøre knebøy likevel, og bare tatt det roligere i perioder med smerter. Da har det gått over. Smertene har stort sett kommet under og etter trening, men de har vært til å leve med. Jeg har gått til fysioterapeut, fått såler fordi jeg er plattfot, prøvd tape på knærne og litt diverse ting. Smertene har likevel aldri holdt seg borte lenge. 

Rundt mai 2017 ble det plutselig mye verre uten at jeg hadde kjørt spesielt tungt eller løpt mye. Da var det vondt uansett om jeg gikk, stod eller lå, og uavhengig av treningsmengde. Jeg dro til fysioterapeut igjen for trykkbølgebehandling og hadde rundt 4 - 5  behandlinger på begge knær. I samme periode og ca. i en måneds tid etter stoppet jeg å trene knebøy, løpe og andre ting som ga smerter i knærne. Smertene var da borte, men skyldtes nok heller at jeg stoppet med alt som gjorde vondt heller enn at trykkbølgebehandlingen virket noe spesielt bra. 
 
Smertene kommer noen ganger på venstre, andre ganger på høyre kne. Litt vanskelig å si akkurat hvor smerten sitter - det føles ut som at den flytter på seg - men er kanskje tydeligst rett under kneskålen. 

Jeg har ekstremt stram og stiv hamstring. Jeg har ikke sjans til å ta meg på tærne når jeg står oppreist, og opplever liten framgang uansett hvor mye jeg tøyer og ruller på skumruller og baller. Jeg prøver å tøye mellom en halvtime og en time hver dag, med fokus på hofteleddsbøyer og hamstring, men det har hittil hjulpet lite. I det siste har jeg også vært veldig stiv og stram helt nederst på ryggen, og hoftene har føltes litt rare hvis jeg har prøvde å kjøre knebøy. Jeg har forøvrig alltid fått høre av trenere og fysioterapeuter at jeg har hatt god teknikk i knebøy. Men nå «kjenner» jeg at jeg gjør det feil på et vis. 

Alt jeg synes er gøy gjør vondt og jeg holder på å bli sprø. Er det noen som kan hjelpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har stort sett vært løping, knebøy, utfall, hopping, hvor jeg får vondt under og etter slike øvelser. Problemet nå er at jeg har vondt i knærne ganske ofte selv etter å ha kuttet ut det meste av slike øvelser, men uten egentlig å vite helt hva det kommer av.

Kan du utdype mer om hva du mener med nerveproblematikk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange triggere til å kunne gi et estimat av årsak, dessverre. Håpet mer på "i bunnen av knebøy" eller lignende, konkret bevegelse; da kan jeg anslå hvile strukturerer som er irriterte. Ved å finne en spesifikk trigger så kan man relativt lett finne årsaken og dermed også finne riktig behandling.

Hvis smertene er diffuse og ikke har noe fast eller typisk mønster, ser jeg ofte at det kan være irritasjon av n. saphenus eller n. femoris, som jeg også nettopp skrev i et annet lignende innlegg her inne. Men det kan også være patellofemoralt smertesyndrom, etc. Vanskelig å si uten å undersøke deg, når beskrivelsen ikke er mer konkret (og for all del, det er ikke alltid det er mulig å gi en superkonkret beskrivelse). Det lønner seg nok for deg å dra innom noen som kan gi deg konkret undersøkelse.

Trykkbølge er kun en symptombehandling. Personlig ville jeg ikke kastet bort tiden på det.

 

img_8996-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...