Gå til innhold

Koke vann med buljong


Engla

Anbefalte innlegg

Hei! Først vil jeg bare si at jeg er skikkelig dårlig på matlaging, så hvis dette er dumme spørsmål - så unnskyld meg.

Idag kokte jeg kyllingfilet i vann med tre stk kjøttbuljong-terninger. Drysset over forskjellig krydder, og det ble SÅ godt! Men jeg brukte litt vel mye vann. Det er nok igjen rundt 3-5 dl vann i kjelen, og jeg synes det er så grusomt å tømme det ut når det smakte så godt. Er dette noe man kan ha stående og bruke dagen etterpå? Eller bør jeg rett og slett bare tømme det? Hvis det er mulig å bruke det opp igjen, hvor lenge kan det evt stå og hvordan bør det oppbevares? Og et siste spørsmål, er det egentlig sunt? :blush: Del gjerne deres koketips med buljong/kraft osv... Må virkelig lære meg denne matlagingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint bruke kraften så lenge du har oppbevart den i kjøleskapet. Buljongterninger inneholder mye salt, salt konserverer mat ( gjør at den holder lengre - tenk på for eksempel fenalår eller reker i lake) så det holder nok fint opptil en uke.

Om du liker kraft er dette veldig enkelt å lage selv fra bunnen av, hjemmelaget kraft inneholder dessuten mer mikronæringstoffer enn ferdigkjøpt buljong :-)

Kjøp frosset eller fersk hel kylling eller høne. Høne kan være ett bedre valg på grunn av kraftigere smak. Selv bruker jeg gullhøns fra Prior, disse finner du i frysedisken hos Kiwi og de koster vanligvis fra 19 til 29 kr pr kg. Billig!

Tin kylling/ høne og legg den i en stor gryte. Jeg pleier å legge til løk, purreløk, gulrot, sellerirot og sort pepper, dette gir god smak og næring til kraften. Du kan fint bruke andre grønnsaker enn disse om du ønsker.

Fyll på rikelig med vann og kok opp. Når vannet koker skrur du ned varmen og lar det småputre i 2-3 timer (ca 2 timer på kylling og 3 timer på høne.) mindre vann = sterkere kraft, så du kan godt koke lengre enn dette. Smak til med salt på slutten av koketiden.

Kraften kan du drikke som den er eller bruke i supper og sauser. Jeg pleier å fryse kraft på norgesglass. Kjøttet fra kyllingen / høna kan selvfølgelig brukes i alle tenkelige retter.

Samme fremgangsmåte kan brukes med alle typer bein. Du kan kjøpe kraftbein av okse i de fleste dagligvarebutikker. Disse kan du til og med bruke flere ganger.

Fiskekraft koker du av hodet til fisken, la da hodet trekke i 1-1,5 time avhengig av størrelse.

Digger kraft, har alltid flere typer i fryseren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe man kan ha stående og bruke dagen etterpå? Eller bør jeg rett og slett bare tømme det? Hvis det er mulig å bruke det opp igjen, hvor lenge kan det evt stå og hvordan bør det oppbevares? Og et siste spørsmål, er det egentlig sunt? :blush: Del gjerne deres koketips med buljong/kraft osv... Må virkelig lære meg denne matlagingen ;)

Hvis du setter det i kjøleskap, så kan du fint oppbevare det i en 3-4 dager. Du kan også fryse det i et plastbeger, og ta frem ved behov. Et annet triks er å fryse det i isterningposer, og bruke noen terninger når du lager saus.

Superrask og god middag er å koke strimlet svinekjøtt i buljongvannet, og tilsette frossen lapskausblanding (fra frysedisken:)) La koke en 15 minutter, og vips, sunn og god middag :)

Buljongvann har lite kalorier. Men en del salt, så å påstå at det er direkte sunt er vel litt feil. Lykke til med kokkeleringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...