Gå til innhold

Mulig tibialis anterior tendonitis/tendinopathy?


Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg for å gå til og fra jobb i dag. Jeg bor ca halvveis opp på ene siden av øya, og jobben min er på andre siden helt nede ved havet. Det tar ca 25 min å gå hver vei, det er mye bakker, og jeg går fort og med lange skritt. Når jeg kom hjem merket jeg at jeg var veldig øm i den største/innerste av de to senene som er mellom leggen og oversiden av foten ved dorsalfleksjon. Etter hvert som jeg ble sittende å bøye fram og tilbake på foten for å lokalisere smerten ble det verre, og til slutt klarte jeg ikke å slappe nok av i foten til at det ga seg, så jeg endte opp med å teipe fast foten i nøytral posisjon. Dette er forøvrig venstre fot. Jeg merker litt antydninger til det samme i høyre, men ikke i nærheten av så mye som i venstre.

Jeg har egentlig "alltid" vært litt øm i det området, og det har ikke vært så ille at jeg i det hele tatt har tenkt noe særlig over det. Nå den siste tiden hvor jeg bare har sittet på ræva og skrevet master har jeg ikke merket noe i det hele tatt. Jeg tipper det kan være noe sånt som betennelse i senen til tibialis anterior, noe som ser ut til å stemme overens med denne siden.

Jeg har veldig korte, brede føtter med hul fotbue og høy rist, og hallux valgus på venstre fot (30 grader feilstilling). Føttene er også vridd veldig utover, noe som fører til at om jeg stiller meg med tærne rett frem, så går knærne innover (og knaker) om jeg bøyer dem. I tillegg har jeg småtrøbbel med venstre kne som følge av disse tingene, men dette har blitt veldig mye bedre med tøying av lårmuskulatur. Jeg er også ofte øm i fotbuen på venstre fot, og er i perioder en del plaget med nattlige kramper i venstre legg. Jeg har nettopp fått innvilget støtte til ortopediske fotsenger og sånt, men jeg har ikke brukt det så mye ennå siden de ikke passer i vinterskoene mine (det er fortsatt vinter her oppe… :grumpy:) og jeg stortsett bare sitter hjemme og skriver master for tiden.

Så, da er spørsmålet mitt om det er noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre med den mulige betennelsen? Spesielt siden jeg egentlig "alltid" har hatt småvondt der, så vil det jo sannsynligvis komme tilbake igjen om jeg ikke gjør noe med årsaken til problemet. Kan det være en idé å styrke den senen det er snakk om? Jeg har jo hatt en del tull med venstre håndledd (i tillegg skadet jeg venstre skulder for ti år siden, og mitt venstre øye er rimelig mye dårligere enn det høyre, så egentlig kan jeg vel bare amputere hele venstresiden… :p) og en ganglion der som førte til betennelse i en sene som går til tommelen, og som førte til store smerter ved bevegelse av tommelen. Siden jeg kunne flytte på tommelen ved hjelp av den andre hånda, fikk jeg en øvelse av manuellterapauten min som gikk på at jeg skulle bevege tommelen frem og tilbake med høyre hånd, og holde i mot med venstre tommel, og dette førte til at tommelen ble helt fin igjen. Siden det virker som at jeg klarer å bevege foten også ved hjelp av hånda, kunne jeg kanskje brukt en lignende metode her? Eller burde jeg prøve å tøye området? Jeg er ganske stiv av meg.. Det gjør forøvrig mer vondt å flektere når kneet er bøyd enn når det ikke er bøyd, men det kan jo og komme av at jeg ikke klarer å flektere like mye når kneet ikke er bøyd. Eller burde jeg oppsøke en eller annen fagperson (ugh, dårlig med penger her for tiden)?

Ellers har jeg ibux og voltaren i både gel- og tablettform i hus, men vil jo aller helste behandle årsak, og ikke bare symptomene.

Ik! Jeg har visst brukt en time på dette innlegget. Får håpe det ikke tar en time å lese igjennom også. :hungover:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du legge ved bilder fra forsiden av føttene uten sokker, der man også ser knestilling. bilde fra siden der man ser føtter, knær, hofte og rygg (altså 70% av kroppen :) ). Klær tight nok til at man ser fasong tydelig.

Stå i vanlig stilling under bildene.

Det er nok lurt å besøke en fysioterapaut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Dette er ikke noe jeg har erfaring med personlig, så jeg står ved at du burde oppsøke en fysio.

Men siden jeg har interesse for saken, så prøver jeg allikevel ;)

Som jeg kan forstå, er det Flexor Hallucis(stortå), Flexor digitorum longus(øvrige tær), og tibialis anterior(fotbue) som kan dra fotbladet ditt opp i hulfot på den måten (med mindre benmassen er skeiv?). Alle bør strekkes.

Du har anterior pelvic tilt forresten, greit å jobbe med å styrke nedre mage, hamstrings og strekke hoftebøyere.

Uansett har jeg noen generelle tips som kan hjelpe deg.

1: Se på disse, av Donnie Thompson. Verdensmester i styrkeløft og fysioterapaut.

Tenker at du i første omgang bør strekke og hvile. Når den værste betennelsen har roet seg, kan du begynne å styrke musklene som er svake. Egentlig skal muskler på hver side være i balanse, men som regel vil en side være dominant (evt meget dominant, som hos deg)

Tibialis anterior stretch

Anterior+Tibialis+Toe+drag.jpg

Foam rolling av fotbladet

Strekking av foten

Longsitting-Calf-Stretch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel får man betennelse pga: dårlig stilling(usentrert ledd)/overbruk/for stram/for løs/for svak.

Tipper din er både stram og svak. Styrke og strekke alle sider av foten bør være nok for å holde muskelen betennelsesfri.

Vært interessant å se hva en fysio sier om saken, om jeg er helt på viddene eller ikke ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...