Gå til innhold

Vondt kne


Mali-H

Anbefalte innlegg

For en del år tilbake fikk jeg diagnosert Patellofemoralt Smertesyndrom fra legen min, og beskjed om at dette mest sannsynlig grodde bort av seg selv, og at jeg bare skulle gjøre som vanlig, men stoppe ved smerte.

Disse smertene i knærne har bare blitt værre siden jeg startet opp igjen med trening etter sommeren. De kommer ved løping på tredemølle, knebøy, bulgarsk utfall og andre øvelser som belaster knær. I dag kom de også etter 2 min på elipsemaskin, og etter å ha trent overkropp og skulle begynne på bein gikk det til første utfallet så kjentes det som en hammer ble slått hardt på det. Smerten går over relativt fort når knærne ikke belastes, men kommer også fort tilbake ved videre trening.

Skal til lege over nyttår, og håpe på henvisning til fysio - men har dessverre ikke råd til å starte med dette nå (student og stor egenandel). Noen som har opplevd/kunnskap om temaet og har tips til øvelser eller andre ting jeg kan gjøre for å forbedre skaden? Håper på å kunne gjennomføre en løpeøkt, eller i det minste en hel treningsøkt uten smerte en gang i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gffsdfhadhasdh, noen leger fortjener en skikkelig runde med dask. Å bare vente å se om smertene gir seg er totalt dustete, da det er masse gode tiltak vi kan gjøre dette.

Jeg stoler aldri helt på legens diagnose på muskel-/skjelettplager, men gitt at det er det så dreier ofte problematikken seg rundt de punktene jeg skrev i et annet innlegg her, kopierer det inn på bunnen.

Angående fysio så går det an å forklare den økonomiske situasjonen og si at du ønsker en vurdering av kneet og hvilke øvelser du bør fokusere på fremover. Én konsultasjon klarer de fleste å finne råd til, så får du heller dra frem det peneste smilet du har og bli påspandert drikke på de neste byturene.

Fra en annen post her:

Det andre problemet ditt er det du forteller om kneskåla di. Det høres ut som en typisk utgave av patellofemoralt smertesyndrom, som ganske enkelt betyr at du har smerter mellom kneskåla og lårbeinet ditt. Det er mange årsaker til at disse problemene oppstår, så jeg skal forsøke å forklare faktorene litt inngående:

1. Q-vinkel

qangle.jpg

Q-vinkelen er genetisk bestemt, og står for mye av årsaken til å jenter er mer disponert for disse plagene enn menn, da de har i snitt 5 grader større vinkel. Q-vinkelen er vinkelen mellom en linje fra hoftekammen til kneskåla mot en linje fra senefestet øverst på leggen og gjennom kneskåla. Hva dette betyr er i praksis er at en større q-vinkel gjør at lårmuskelen trekker kneskåla mer til siden.

2. Vastus medialis obliquus (VMO)

patellofemoral-syndrome-labeled1.jpg

VMO er de nederste fibrene av vastus medialis som du ser på bildet på innsiden av låret over kneet. Som vi ser på bildet vil VMO trekke kneskåla di innover, mens vastus lateralis vil trekke den utover. Imbalanse mellom disse to musklene vil også gjøre at kneskåla blir dratt utover.

3. Gluteus medius:

250px-Posterior_Hip_Muscles_3.PNG

Over ser du hvor denne muskelen ligger, bak på utsiden av hofta. Denne muskelens oppgaver er å føre benet ut til siden og å rotere det utover. Det vil si at når gluteus medius er svak, vil låret og kneet ditt falle inn mot midtlinja når du belaster det. Dette setter igjen kneskåla i en posisjon hvor de blir dratt til siden.

Hva gjør så alt dette draget i kneskåla?

PFPS-150x150.jpg

Her ser du et høyrekne sett forfra. Normalt sett rir kneskåla i en grop mellom knokene nederst på lårbeinet. Om draget blir for mye til siden, vil kneskåla kollidere med benet under og skade brusken på selve kneskåla eller benet under. Ved slik problematikk kjenner man ofte denne typiske knatringen under kneskåla som du beskriver.

Hva er da løsningen? Vel, siden Q-vinkelen er genetisk får vi ikke gjort noe med det. Løsningen blir da å ta tak i de andre risikofaktorene. Å trene VMO isolert er ikke mulig, men man vet at fra naturens side er vi koblet slik at denne ofte aktiveres mer om vi aktiverer gluteus medius. Gode øvelser for dette kan være etbens knebøy mot vegg (stå på ytterste ben). Du bør også trene gluteus medius isolert, her finnes det tuseinvis av øvelser - pelvic tilt, sideplanke, sideliggende hofteabduksjon, i kabeltrekk osv osv osv. Den bør også trenes i funksjon, f eks på en stepkasse hvor du går rolig opp og ned med fokus på full knekontroll - altså at kneet ikke skal få lov til å vakle innover. Ofte kan det hjelpe å støtte kneskåla di med tape slik at treningen blir lettere.

Jeg har jo ikke undersøkt deg, så aner ikke om det er dette som gjelder deg. Om du føler at du og fysioterapeuten din har jobbet lenge uten å komme noe vei, er det lov å bytte terapeut og se om han har en annen tilnærming. :)

Det er flere årsaker til kneproblmer enn dette, men det er hva jeg ser definitivt oftest hos unge jenter med kneproblemer. Dette ble litt langt, men fyr løs om det er noe spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. skal prøve ut noen av øvelsene som er nevnt ovenfor å se om det kan gi noen effekt over tid :)

Byturer her er det lite av, men blir fort noen hunde kroner med legetime + fysio time, så må i alle fall vente til desember da lønning kommer da, men skal få det til så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...