Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjelpe kan jo egentlig kun en person gjøre og det er meg selv.

Men jeg er så imponert over dette forumet. Så mange mennesker på et sted fulle av lærdom, erfaringer, tips og råd. Derfor ber jeg dere om råd. Håper det er mange som vil svare meg.

Jeg har etter to svangerskap lagt på meg tilsammen 30 kg og de kiloene sitter fortsatt kan man si!

Men det er kun en å skylde på for det....meg selv. Spiser altfor usunt!

Jeg har lagt på meg bare mer etter jeg opprinnelig skulle begyne slanke meg/endre livsstil. Og grunnen er at jeg "går meg bort" i en jungel av ulike kostholdsretninger.

Har bare utsatt det å starte fordi jeg ikke vet hva jeg skal velge... :(

Jeg har prøvd easy life- pulverkur og kan bare si det sånn at jeg holdt ikke ut tre uker engang... Svimmel, null energi og kvalm.

Jeg har prøvd Grete Roede og dette har vært et opplegg jeg hele tiden har tenkt at er bra. Men jeg som sliter såpass med vekta mi syns ikke vekta rikket seg nedover fort nok! Jeg gikk ned 3 kg på nesten 2 mnd...

Nå er jeg mest inne på å begynne leve lavkarbo.... Jeg ser rundt meg at mange mennesker har svært god effekt av dette. Men hvor mye lavkarbo skal jeg velge? Ketolyse eller moderat med karbo?

Jeg har meldt meg inn på treningssenter og trener nå 3 ganger om dagen. Det er et steg jeg har tatt som fungerer, men vekta rikker seg ikke når man ikke spiser på en sunn måte.

Tips til en som sårt trenger det? Hvilken vei skal man velge i den store jungelen?

Hva kan gi best effekt?

Det er jo ikke rart man blir usikker. På Grete Roede bør man spise frukt og magre produkter, og der er liksom det sunt. På lavkarbo bør man ikke spise frukt og heller fete produkter enn magre...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9909-har-noen-lyst-til-%C3%A5-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener du tre ganger om dagen, eller var det skrivefeil? Jeg har liten tro på lavkarbo egentlig, eller; jeg tror det er lurt å kutte ned på de raske karbohydratene, men jeg tror vel ikke at fett er noe sunnere nå enn før. Men jeg er ingen ekspert heller så. Men min personlige mening, er at man må kjenne litt på hva man kan leve med å kutte ut i kosten sin, hva man vet at man sprekker på -så finne gode alternativer slik at man ikke sprekker. Og over en tid kanskje skrive opp hva man spiser, for ofte lurer man seg selv til å tro at man er mye sunnere enn man er.

Jeg feks, jeg takler dårlig å være sulten. Jeg må være mett! Så lenge jeg er mett jeg, så har jeg ingen cravings overhodet, men det er sikkert forskjell på folk der også. Orker ikke sånn periodiskfasting og slike ting, men noen trives jo veldig bra med det. Endel PT'r har jo den ernæringsbiten itillegg, jeg ville kanskje tatt noen timer med en sånn jeg.

Jeg vil også anbefale deg om å ikke forandre ALT på en gang. Gjør gradvise endringer over tid. Som det nevnes over her ville jeg også brukt litt penger på å få satt seg ordentlig inn i trening. Få en PT til å vise deg grunnleggende trening og prøv å oppretthold dette.

Jeg ville ikke brukt penger på en matplan da du sannsynligvis ville blitt bedt om å legge om hele kostholdet ditt med en gang. Anbefaler deg heller å finne noe som passer for deg. Begynn med små endringer som å bytte ut brus med vann, spise mer grønnsaker, og evt. magrere kjøtt.

Det er ingenting i veien med å moderere karbohydratinntaket ditt heller, men må vi mer om hva du spiser før jeg kan gi deg konkrete råd.

Trener du tre ganger om dagen, eller var det skrivefeil? Jeg har liten tro på lavkarbo egentlig, eller; jeg tror det er lurt å kutte ned på de raske karbohydratene, men jeg tror vel ikke at fett er noe sunnere nå enn før. Men jeg er ingen ekspert heller så. Men min personlige mening, er at man må kjenne litt på hva man kan leve med å kutte ut i kosten sin, hva man vet at man sprekker på -så finne gode alternativer slik at man ikke sprekker. Og over en tid kanskje skrive opp hva man spiser, for ofte lurer man seg selv til å tro at man er mye sunnere enn man er.

Jeg feks, jeg takler dårlig å være sulten. Jeg må være mett! Så lenge jeg er mett jeg, så har jeg ingen cravings overhodet, men det er sikkert forskjell på folk der også. Orker ikke sånn periodiskfasting og slike ting, men noen trives jo veldig bra med det. Endel PT'r har jo den ernæringsbiten itillegg, jeg ville kanskje tatt noen timer med en sånn jeg.

Oj, beklager... Jeg mente tre dager i uka!! Hehe!

Men man vipper veldig... Er bær og frukt sunt, eller er det ikke? For om jeg ikke skal ha godteri vil jeg veldig gjerne spise noe annet jeg syns er godt noen ganger...

Man kan jo ikke si at frukt og bær ikke er sunt. Og jeg vil tippe at du ikke trenger å tenke så mye på det. OM det betyr at du klarer å kutte ut raske karbs i annen form, så ville jeg spist mye frukt og bær fremfor alt med tilsatt sukker i ihvertfall.

Annonse

Man kan jo ikke si at frukt og bær ikke er sunt. Og jeg vil tippe at du ikke trenger å tenke så mye på det. OM det betyr at du klarer å kutte ut raske karbs i annen form, så ville jeg spist mye frukt og bær fremfor alt med tilsatt sukker i ihvertfall.

Det er sant... Og da jeg vvar slank tidligere spiste jeg opptil 3-4 frukt/bær typer per dag...uten å legge på meg av en grunn. Så det er nok alt annet jeg har puttet i meg som har gitt utslaget ja :(

HVa er det du liker best å spise da? Hvordan ser en typisk dag ut i matveien?

Nå om dagen spiser jeg ala grete roede og liker jo det, men tror ikke det gjør at jeg går ned nok... :/

Typisk dag nå kan være:

Vita Hjertegod rundstykke (ekstra grovt) med kaviar og egg eller ekstra grov brødskive med magert pålegg. Kanskje en dobbel 0% yoghurt ved siden av. Et glass ekstra lett melk eller juice.

Mellommåltid kan være et eple eller litt nøtter.

Lunch kan salat med kylling eller knekkebrød/rugsprø + en grønnsak eller frukt.

Middag kan jo være så mangt. Fisk med grønnsaker. Kjøtt med grønnsaker.

Noen ganger spiser jeg litt kvelds, andre ganger ikke...

Men det jeg ser her er ved å kutte ut kaviar, rundstykke/brød og grukten så ville jeg jo egentlig ha spist lavkarbo uansett og tror ikke det ville vært et problem heller. Jepp, vingleper er jeg nok... Men vil gjerne raskt ned i vekt og likevel holde meg der...Men det er kanskje for godt til å være sant...

Kanskje bytte ut frokosten med to knekkebrød (ryvita feks) med makrell og tomat? Har du dressing på salaten? Selv har jeg droppet all dressing og bruker Udos Choise (du får den på helskost)som dressing i friske salater, jeg synes den er veldig god og den er veldig sunn.

Gå så fort du kan 20-30 min før frokost? Det flyttet fjell for min del ihvertfall. Kan jo ta vognen til barnehagen fremfor bilen?

Det du spiser imellommåltidene (om du gjør det) er sikkert det som er avgjørende for at du står stille i vekten. Uansett ville jeg tatt et par PT timer, hos en som er flink da..ikke en sånn påfugl som bare går rundt og vifter med stjerten. :-)

Jeg gikk ned fra 78 kg til 49 kg på 7 mnder. Jeg begynte med å gå jeg..gikk overalt hvor jeg skulle. Flere mil hver dag. Og styrketrening og ganske nazi og kjedelig kosthold. Men det er jo litt avhengig av motivasjonen din? Jeg lever etter at man skal skyte høyt -alltid skyte høyt. Bortsett fra når det kommer til kosthold og trening, da tror jeg det er veldig viktig og lytte litt til seg selv og hva som er gjennomførbart. Og det endrer seg jo hele tiden, start med det du VET du klarer å endre på med en gang, så tar du en uke av gangen. For hver ting du gjennomfører, så blir du litt mer motivert.

Og kanskje du skal vurdere og gi bort badevekten din en stund? Ha fokus på at du skal trene og spise sunt. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...