Gå til innhold

Stigningstall på mølle tilsvarer hvor mange høydemeter?


Marita

Anbefalte innlegg

Noen som har en kalkulator som viser hvor mange prosent stigning (det er prosent de viser? 1-15?) man må ha for å gå X antall høydemeter på en gitt hastighet/distanse?

..hvis noen skjønner mitt noe klønete spørsmål.

Jeg ønsker f.eks å gjennomføre 20 høydemetre på 20 minutter, med en fart på 6 km/t, dvs. 20 høydemetre på 20 minutter og 2 km. Hva stiller jeg tredemølla inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 høydemeter er veldig lite da.

Omtrentlig så tilsvarer 2% stigning på mølla å løpe på flatmark ute siden det er jevnere underlag og ikke motvind på mølla (når man løper og sykler ute er det alltid motvind uansett hvilken vei man løper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddis, jeg stilte ikke spsørsmålet for å imponere - men for å få vite svaret, og det blir et lettere regnestykke enn om jeg sier 143,76 meter på 13,4 minutter med en fart på først 7 km/t i to minutter og så resten i 12,1 km/t. Liksom.

Konstantinovs; hm, høres logisk ut. Med andre ord, så vil man, om man har stigningsprosent 1, og går med en fart på 6 km/t, gå 1 høydemeter pr. 100 meter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det vil du også gjøre med fart lik 3 km/t, men da vil det ta dobbelt så lang tid ;)

Jojo :p Men skulle gjerne hatt en kalkis på det her. Typ "hvor mye må jeg streve om jeg vil tilbakelegge 500 høydemeter på 60 minutter."

Jeg vurderer å delta i BlåHø Opp nemlig, og der er det på 9-kilometeren, en høydeforskjell på ca. 820 meter.. og jeg tenkte å prøve meg frem på tredemølla, og simulere noe av det samme - selv om jeg åpenbart forstår at det ikke ER det samme, at vind og underlag og altmulig har noe å si.. :p

bl%C3%A5h%C3%B8%20h%C3%B8gdeprofil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jojo :p Men skulle gjerne hatt en kalkis på det her. Typ "hvor mye må jeg streve om jeg vil tilbakelegge 500 høydemeter på 60 minutter."

Jeg vurderer å delta i BlåHø Opp nemlig, og der er det på 9-kilometeren, en høydeforskjell på ca. 820 meter.. og jeg tenkte å prøve meg frem på tredemølla, og simulere noe av det samme - selv om jeg åpenbart forstår at det ikke ER det samme, at vind og underlag og altmulig har noe å si.. :p

For å regne ut stigningsprosenten opp BlåHø er det bare å bruke formelen:

stigningsprosent = 100 % * (X høydemeter / Y horisontale meter)

stigningsprosent = 100 % * (820 høydemeter / 9000 meter) = 9,1 %

(Jeg antok at det var 9000 horisontale meter du mente. Det er uansett ikke stor forskjell på hypotenus og lengste katet.)

Bruker også 9000 meter her for enkelhets skyld:

hastighet = 9000 m / 90 minutter = 9 km / 1,5 time = 6 km/t

Eventuelt kan du snu på formelen (s = v * t) alt etter hva du vil finne ut.

Så for å klare de 9 km med 9 % stigning på en og en halv time må du holde en fart på 6 km/t. Sånn cirka.

Vet ikke helt om det var det du spurte etter? Nei, jeg har ikke link til kalkulatorer, men jeg kan sette opp nødvendige formler alt etter hva du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, tror jeg følger deg nå! Tusen tusen takk for hjelpen :)

Så 9,1% stigning tilsvarer altså 820 høydemetre om man tilbakelegger 9000 (horisontale) metre - det er det du mener, ikke sant? :)

At folk har klart å løpe dette på like under timen, er helt mystisk for meg.. det vil jo si en fart på 9 km/t - noe jeg har problemer med å gjennomføre med NULL prosent stigning :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Noen er spinnvill i motbakker!

Har løpt en del motbakkeløp selv og det er sykt å se tempoet på de beste. De løper som du sier, raskere oppover en folk gjør på flaten. :p

Men noen tips til deg ang trening til motbakke. Før jeg skulle løpe Skåla Opp (1848 høydmeter fordelt på 8km) hadde jeg kun muligheten til å trene tredemølle pga jeg jobbet på båt.

Men følte at å løpe motbakke på mølle ikke ble sammenlignbart uansett.

Jeg løp i stedet 4x4 intervaller for å øke oksygenopptaket tre ganger i uken. Og så løp jeg en langtur på 15km i veldig rolig tempo.

For hvis du sikter på å bruke halvannen time, er det viktig at du og kroppen din er vant med å løpe så lenge.

Og har du tilgang til fjell og bakker, er ingenting bedre forberedelse enn å løpe i dem framfor tredemøllen.

Selv endte jeg med å komme opp på 1:50, noe som faktisk er en bra tid.

Hvis du er keen, kan jeg sette sammen en treningsplan som du kan ta utgangspunkt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det hadde vært genialt! :) :) Angående løpserfaring så har jeg løpt Sentrumsløpet to ganger - med de fantastiske tidene 1:16 og 1:10! ;) Og det er da altså 10 km på relativ flat asfalt.. :p Så det er godt mulig at Blåhø Opp på 1,5 time er litt i overkant optimistisk altså.. hva vet jeg, aldri løpt motbakker før :)

Intervalltrening er jeg veldig glad i, ja! Kjører med stigning 5 på mølla, så slipper jeg for mye belastning på knær og ankel samt at jeg allikevel får opp pulsen greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det hadde vært genialt! :) :) Angående løpserfaring så har jeg løpt Sentrumsløpet to ganger - med de fantastiske tidene 1:16 og 1:10! ;) Og det er da altså 10 km på relativ flat asfalt.. :p Så det er godt mulig at Blåhø Opp på 1,5 time er litt i overkant optimistisk altså.. hva vet jeg, aldri løpt motbakker før :)

Intervalltrening er jeg veldig glad i, ja! Kjører med stigning 5 på mølla, så slipper jeg for mye belastning på knær og ankel samt at jeg allikevel får opp pulsen greit :)

Okei, men det er supert at du har deltatt i konkurranse! Den biten kommer alltid godt med.

Nå er ikke jeg noen ekspert, og har ikke noen idrettsfaglig bakgrunn. Men jeg har løpt maraton, flere halve og enda flere 10km..

Mange motbakkeløp, sykkelritt og triatlon. Så jeg har fått en viss erfaring allikevel.

Blåhø opp er jo i slutten av Juli, så du har fem uker igjen.

Den siste uken før løpet skal du også trene, men mindre mengde enn foregående uker.

Så hvis vi sier du har fire uker på å forbedre formen din, så kommer du langt på fire uker.

Hvor mange ganger har du mulighet til å trene i uken?

Hvordan trener du nå/ hvordan ser en vanlig treningsuke ut for deg?

Har du pulsklokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener vanligvis 5 dager i uka, hvorav 2-3 dager er styrke, 1 dag er gjerne en lengre sykkeltur på 1-2 timer, og en dag er gjerne intervall på tredemølle eller saltime. Og ja, har pulsklokke! :) Synes ikke jogging er det kuleste i verden, men motbakkeløp høres mere utfordrende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...