Gå til innhold

en lav forbrenning ?


jento

Anbefalte innlegg

Jeg føler ikke dette er forumet for de med spiseforstyrrelser.
Hva mener du med det? Er det tabu? Alle andre sykdommer BUT s.f.? Kan ikke regne med annet enn at det er mennesker med s.f. her hvor kroppen har så stort fokus!!! Vi kan da hjelpe hverandre til å få et sunt forhold til mat og kropp. De fleste har gått i noen feller de kan advare om. Og kunnskapsdeling gir realistiske perspektiv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med det? Er det tabu? Alle andre sykdommer BUT s.f.? Kan ikke regne med annet enn at det er mennesker med s.f. her hvor kroppen har så stort fokus!!! Vi kan da hjelpe hverandre til å få et sunt forhold til mat og kropp. De fleste har gått i noen feller de kan advare om. Og kunnskapsdeling gir realistiske perspektiv.

hm... Jeg tror forumet kan være til nytte for de som arbeider seg ut av en spiseforstyrrelse gitt at personen er "voksen" og innstilt på å jbbe seg til en sunn og stabil vekt. Men for veldig mange er nok et slikt forum veldig feil.. jeg merker jo selv at jeg får fikse ideer når jeg leser om "periodisk faste" om "psmf". Mye av det å bli frisk handler jo om å spise etter sultfølelsen, og "normal" mat..rett og slett ikke være redd for maten lenger, og da kan en ikke begynne å skulle faste i x-antall timer, eller kun spise protein. Kroppsfokuset med fleksebilder er heller ikke helt "heldig". Hvor mange er det ikke som "har vært sjukt og blitt frisk vedå bygge muskler" - som egentlig framdeles er ganske "fucka"-i huet ?! En kropp rippa for fett, men som er normalvektig kun pga mmuskelmasse er jo ikke helt frisk dersom formen oppnås gjennom langvarig matrestriksjon... Så jo - jeg ser godt poenget med å si at dette ikke er forumet for spiseforstyrrede.

Jeg postet innelgget mitt fordi jeg vet at mange her har peiling - på forbrenning, kroppens respons på "mattull", og lavt stoffskifte. Dersom en f.eks googler "vektøkning + levaxin" så finner en faktisk ut av at en kan bli tjukk av levaxin.. :o) Og at "forbrenningen kan stoppe"... derfor ville jeg spørre her, fordi jeg finner jo det jeg googler etter uansett... Hvis jeg vil at google skal gi meg resultater som sier at jeg blir tynn av levaxin, så kan jeg faktsik google det fram. Tilsvarende kan jeg google meg fram til reaultater om at levaxinen gjør meg tykk.... syke, syke internett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Er det tabu? Alle andre sykdommer BUT s.f.? Kan ikke regne med annet enn at det er mennesker med s.f. her hvor kroppen har så stort fokus!!! Vi kan da hjelpe hverandre til å få et sunt forhold til mat og kropp. De fleste har gått i noen feller de kan advare om. Og kunnskapsdeling gir realistiske perspektiv.

Jeg sier ikke at det IKKE finnes folk med sunne holdninger til kropp og mat her inne, eller at noen kan få hjelp...... men jeg mener at noen av oss har et større problem når det kommer til kroppsbilde, mat og trening enn andre. Det skal lite til før man bikker over. På samme måte som noen blir avhengig av røyk etter et drag (for å sette det på spissen), og andre har lettere for og bli alkholikere (urbefolkniner er spesielt utsatt for det bl.a), så har jeg den oppfatning at noen av oss tåler lite "input" på mat/treningfront før vi blir fristet til og prøve,- og da med en innsats få andre er i stand til, og gjerne prøve og gjøre det "litt bedre" enn hva "programmet" sier man skal i utgangspunktet...

Her inne får man i tillegg skryt og et klapp på skulderen når man skriver at det og det har virket,- selv om det tydelig kommer frem at personen i utgangspunktet ikke burde prøvd ut det trenings- eller matprogrammet.. Noen gang også fra personer som ellers virker seriøse, flinke og oppegående..Da håper jeg bare at de ikke har leste hele tråden :) Men det er dette som er det skumle, og få skryt og aksept for og gjennomføre "syke forsøk" (en ekstremdiett beregnet for en voksen mann med minimum 50 kilo overvekt, når man er ei undervektig jente på 16 f.eks...)på sin egen kropp. Det blir som og gi et puff i ryggen til en som står på et husstak og lurer på om han skal hoppe eller ikke......Selv om dietten for den det er rettet mot kan være livreddende, så blir det et sykt forsøk for denne andre... Og et forum som dette kan gi mange dytt....

Og dessuten har jeg erfaring med at for mange med sf samlet på et sted, oppfordrer videre utvikling av enhver spiseforstyrrelse man måtte ha. Det oppstår en slags konkurranse om hvem som kan "virke friskest" men alikevel bli tynnest..SELV om man her inne snakker om å bli "stor";- så er frykten for fett (på kroppen) ganske stor, og lik den frykt en anorektiker og bulimiker har...Og jeg har flere profiler på minnet som jeg tror nok ikke har en så grei hverdag det kan virke til....Ut if ra spørsmål, svar og "tips" de har gitt i ulike tråder...Alikevel får de skryt og ros for "fremgangen" sin. Og det blri bare trist...

Men igjen. Forumet generelt er bra, med masse gode tips og råd....Men mange er ikke istand til og bruke det rett,- og da blir det fort "farlig"..For å sette det på spissen. Jeg innrømmer joat jeg selv også blir fristet. Og selv om jeg ikke kan sies og ha stålkontroll på livet mitt akkurat nå (kontroll, ja,- men stålkontroll??)så er jeg nok langt i fra den lettest påvirkelige her inne heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...