Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg gått en del ned i vekt, og har ligget stabilt. Har en BMI på rundt 15-16. Nei, jeg trenger ikke å høre at det er altfor lite. Utrolig nok, så ser faktisk lårene mine mer eller mindre veltrente ut, uten at jeg har gjort noe for det. Hvis jeg strammer lårene, så er musklene harde og ganske synlige. Betyr dette at jeg har lett for å legge på meg muskler? :)

Etter bare én dag med styrketrening, ser jeg jo at de har blitt større. Dette er vel sikkert bare vann som har samlet seg, eller bare den berømte pumpen...(?)

Har måttet avslutte treningen en stund pga. div. årsaker, og får ikke begynne å trene igjen før etter sommeren.. :( Tips til noen effektive øvelser som jeg kan gjøre hjemme?

En dag for meg ser slik ut:

Frokost/lunsj, 15:30

Laks/kylling/tunfisk/hvit fisk 150-170 g med grønnsaker og salat med eplecidereddik. (Spiser en halv avokado til kyllingen eller fisken dersom det ikke er laks..)

Middag, 19:00/20:00

200 g kylling/hvit fisk med masse grønnsaker + salat med 1 ss eplecidereddik.

Jeg spiser etter PF, da jeg trives med dette.

Jeg spiser kun grønnsaker som har mindre enn 5 g karbs pr. 100 g. Aldri hvetemel, poteter, ris, pasta osv - med mindre jeg får spisekick, men da går det som regel i dritmasse snop...

Hender jeg får helt ville, og da mener jeg helt ville cravings. Da kan jeg spise en hel brownies-kake + masse annet dritt. Jeg har fått diger magesekk etter noen år med SP, og det er jævlig frustrerende. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde slått mange av dere i en "spisekonkurranse". :p Vil magesekken en vakker dag krympe tilbake til normalen igjen? Håper så inderlig på det. Jeg våkner opp hver dag og er livredd for disse cravingsene, bokstavelig talt... Når det er sagt, er jeg på bedringens vei, og har blitt mye bedre. :)

Vekten vipper mellom 38 og 40 kg, og jeg er 158 cm.

* burde jeg øke proteinmengden for å ikke miste mere muskelmasse, evt. hvor mye proteiner pr. dag? (For jeg ligger nemlig på alt fra 10-20 g med karbs om dagen, og spiser ikke annet fett enn fettet som kommer fra laks/ørret og avokado..)

* kan jeg spise mere enn dette uten å legge på meg? hvor mye kcal skal til for å vedlikeholde vekten? Altså, jeg har jo ligget stabilt på dette kostholdet, betyr det ikke da at dersom jeg øker kcalmengden, så vil jeg gå opp i vekt? (ikke misforstå, dette er ikke noe "anoretikerspm" fra min side. Bare et teo-spm!)

* jeg vet jeg må ligge i kcaloverskudd for å få best fremgang i muskelbyggingen. Hvor mye mere av proteiner, fett og karb skal jeg spise? Jeg får vondt i magen av stivelse og de karbohydratene der, så dette spiser ikke)

Takker alle som tar seg tid til å svare. =)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9538-hvor-mye-skal-jeg-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mhm, så det er ganske skummelt. Jeg er ganske kjedelig i matveien, og aner egentlig ikke hva jeg skal spise bortsett fra det jeg har listet opp. Er ikke særlig glad i frukt. Kanskje spise mere avokado og kjøtt og fet fisk? Mere grønnsaker? Jeg tåler heller ikke meieriprodukter. Æsj.

Jeg jobber mye med meg selv og psyken. Føler det går mye bedre nå. Får også profesjonell hjelp. (Jeg ønsker ikke at dette skal bli et tema i tråden. Hadde satt pris på om folk heller kan svare på spørsmålene. =))

Takker for svar, forresten!

Gjest xxxxxx

Hør på Asle her du! Grunnen til at du får spisekick er stort sett at du har ligget for lavt på kaloriinntaket, og spiser du 500 kcal ekstra per dag så trenger du ikke å havne i den onde sirkelen. Jeg vet at det er vanskelig å begynne å spise mer, men i lengden så vil du tjene på det. Spiser du egg? Det og laks er godt sammen:) Jeg fikk kontroll på spisekickene mine ved å planlegge måltidene mine og ligge stabilt på kaloriene. Lykke til!

Støtter Asle her. Siden du spiser for lite fett (i motstand mot karbo) må du spise litt mer fett, ha det med i alle måltider, ikke bare det ene. Avokado kan du ta i alle tre måltidene. Du kjenner meg, jeg gjør det og er fortsatt undervektig, med samme BMI som deg, men jeg får da ikke behov for å overspise godteri eller noe noen gang. Jeg spiser slik nettop for å unngå å få cravings/spisekick. Forskjellen på ditt og mitt kosthold er at jeg ikke er redd for fett. Så lenge du ligger i kaloriunderskudd i forhold til behovet ditt legger du ikke på deg fett om du spiser mer fett. Jeg lover.Kaloriene fra det fette blir kroppen soleglad for å kunne bruke til å få hjertet til å slå, til å gi hjernen din kraft osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...