Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en jente på 22 år, 172 høy. Vekten varierer mellom 58-60 kg.

Forsøker å gå ned til 55 kg.

Av personlige grunner gikk jeg opp til 68 kg på ca 1 måned. Veide først 55 kg.

Har siden rundt januar-februar forsøkt å gå ned. Dum som jeg var sultet jeg meg nærmest ned i vekt. 3 dager forsøkte jeg druedietten, hvor det jeg max spiste var 3-4-5 druer. Så forsøkte jeg å faste 2 dager i uken. Senere levde jeg nærmest bare på yoghurt, med unntak av et par middager med kylling/kjøtt ol.... Fant ut at dette ikke fungerte i lengden, og økte matmengden. Lå så på max 1000 kcal per dag i lang, lang tid. Og dette funket mtp. vekten. Men helsen derimot fikk svi...

Har fått 1 barn. Før graviditet lå jeg på 59-60 kg og kunne så og si spise hva jeg ville. Trente en gang i blant når jeg gadd. Etter fødsel gikk jeg ned til 55, spiste akkurat hva jeg ønsket da jeg ammet. Etter amming, møtte jeg veggen, gikk opp som følge av altfor mye overspising av dritmat. Men dette kuttet jeg ut etter 1-2 måneder.

Har nå tatt meg sammen og spiser minst 3 måltider om dagen. Drikker kun vann, men drikker 1 flaske vin + drinker et par ganger i måneden. Spiser aldri godteri, is, kaker, potetgull og lignende. Ost, melk, smør, brødmat er utelukket. Forsøker å spise variert. Stoffskiftet er visstnok i orden.

I dag har jeg feks spist:

Frokost: 2 grove brødskiver m/ banan, tomat, og peanuttsmør (bare på halve skiven)

Mellom: et par moreller og en gulrot

Lunsj: 3 gulrøtter

Middag senere i dag: 1 ytrefilet, litt villris samt tomater.

Trening i dag:

løpe/jogge 3 km

1 time styrke

løpe 1 km

I går så dagen slik ut:

Mat:

Frokost: 2 brødskiver med banan, agurk, paprika. 1 halv med peanuttsmør.

Mellom: 1 glass smoothie av bringebær, blåbær, jordbær, appelsin.

Lunsj: 2 dl. havregryn

Mellom: Litt moreller, litt agurk, paprika

Middag: Ytrefilet m/ litt villris, tomater, gulrøtter, paprika, agurk

Trening:

Styrke 1,5 time

Løpe 3 km

På lørsdag:

Frokost: 2dl. havregryn

Lunsj: moreller, bringebær, gulrot

Middag: Kylling tandoori

Gikk en tur ca 1 time.

Spiser jeg for mye? Trener jeg for lett? Feil? Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9457-hva-gj%C3%B8r-jeg-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser for lite proteiner. Du bør ha ca 40 gram proteiner til hvert av måltidene når du har 3 måltider til dagen. Dvs mer proteiner til frokost og lunsj. Siden proteiner gir mer metthetsfølelse vil jeg tro du fint kan droppe mellommåltidene når du får i deg mer proteiner.

Må også si det at jeg føler jeg legger på meg kjempe lett i forhold til hva jeg gjorde før. Har aldri spist så sunt noen sinne, likevel skal det svært lite til før jeg går opp. Før i tiden levde jeg på kebab, 1-2 poser godteri hver uke, stor middag med poteter, baguetter med bacon og til lunsj osv. Og jeg trente så og si aldri. Likevel var kroppen slank, stram og fin. Vet jeg ikke kan forvente det samme etter å ha fått barn, men når jeg aldri unner meg en sjokoladebit engang så er det veldig demotiverende å veie mer, se gravid ut og generelt bare være dvaskere enn tidligere :/

Du spiser for lite proteiner. Du bør ha ca 40 gram proteiner til hvert av måltidene når du har 3 måltider til dagen. Dvs mer proteiner til frokost og lunsj. Siden proteiner gir mer metthetsfølelse vil jeg tro du fint kan droppe mellommåltidene når du får i deg mer proteiner.

Ok, takker for svar! Skal forsøke det fremover.

Med riktig trening (hard styrketrening) er det fullt mulig å snu den trenden der. Selvsagt har alder også litt å si her, men gi kroppen en god grunn til å bruke energien til noe annet enn å lagre fett så vil man etterhvert ikke trenge være like restriktiv.

Prioriter styrketrening foran kardio slik at du får strammet opp kroppen og bygd litt mer muskelmasse.

Har aldri spist så sunt noen sinne, likevel skal det svært lite til før jeg går opp.

Sunt er et relativt ord. Jeg vil ikke si det er sunt å spise brødskive med banan til frokost, selvom både brødskive og banan i seg selv kan være sunt. Kroppen trenger ikke bare karbohydrater, men også fett og proteiner. Når man vil ned i vekt er det lurt å prioritere proteiner og tildels fett foran karbohydrater.

Annonse

Noen flere som har gode råd?

Hvor finner jeg forresten proteiner? Jeg kan ikke spise egg. Og å spise, kylling og annen kjøtt flere ganger om dagen, hver bidige dag kommer jeg raskt til å gå lei.

Er du allergisk mot egg?

Cottage Cheese, Mager Kesam, proteinpulver og fisk er et par forslag til gode proteinkilder. Du kan også bake eget brød eller rundstykker som har like mye eller mer proteiner enn karbohydrater.

Er du allergisk mot egg?

Cottage Cheese, Mager Kesam, proteinpulver og fisk er et par forslag til gode proteinkilder. Du kan også bake eget brød eller rundstykker som har like mye eller mer proteiner enn karbohydrater.

Er desverre det. Er også allergisk mot melk..

Det skal jeg forsøke å finne oppskrfiter på. Ellers er jeg ikke særlig avhengig av brødmat. Disse brødskivene jeg har spist har vært unntakstilfeller. Pleier å spise enten havregryn, eller lage meg en smoothie av frukt og bær. Evnt, spise et eple el.

Er desverre det. Er også allergisk mot melk..

Det skal jeg forsøke å finne oppskrfiter på. Ellers er jeg ikke særlig avhengig av brødmat. Disse brødskivene jeg har spist har vært unntakstilfeller. Pleier å spise enten havregryn, eller lage meg en smoothie av frukt og bær. Evnt, spise et eple el.

Er selvsagt litt mer utfordrende når man er allergisk mot egg og melk. Men anbefaler deg å finne et proteinpulver du kan supplere med (hvis du er veldig laktoseintollerant bør du velge erte eller soyaprotein, men mange tåler proteinisolat selv om en har laktoseintolleranse siden det er så lite laktose i isolater).

Er du litt kreativ med fisk og kjøtt så bør du fint kunne spise 2-3 måltider til dagen uten å gå lei også. Tror de fleste her inne har minst 2 måltider hver dag som består av kjøtt eller fisk som hovedingrediens.

Er du allergisk mot både melkeprotein og melkesukker? Hvis ikke kan du innta en av delene. Om du hverken tåler egg eller melkeprodukter ville jeg inntatt proteinpulver og nøtter,og kutta ned på karbo i form av ris, brød og havregryn. Spist masse grønnsaker og mer kjøtt og fisk. Litt fett til måltidet øker metthetsfølelsen og hindrer at du fort blir sulten igjen. Fett kan komme fra smør, kokosolje, nøtter (rå eller nøttesmør), frø (tahini) og gode oljer som valnøttolje, linfrøolje, olivenolje. Tåler du ghirardelli , usøtet, kan du smelte den og tilsette proteinpulver og sukrin. Da får du fett og protein. Kikerter har også proteiner. Om du er allergisk mot egg og melk, hva med korn som mange reagerer på med vannansamlinger og magetrøbbel?

angående proteinpulver er disse uten egg og melk:

Garden of Life, RAW Protein, Beyond Organic Protein Formula, 22 oz (622 g) - iHerb.com

Healthy Origins, White Chia Flour, 12 oz (340 g) - iHerb.com

Life Time, Life's Basics, Plant Protein, Unsweetened, Vanilla Flavor, 1 lb .05 oz (477 g) - iHerb.com

Hva vil hard styrketrening si? Har tidligere kun løpt, drevet med aerobic, pilates og lignende, så er relativt grønn på styrkefronten ;)

Hard styrketrening er trening med vekter og så tung belastning at du ikke klarer mer enn 10-12 repetisjoner.

Du finner et godt program for nybegynnere her: Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen

Annonse

Jeg forstår at du tidligere har hatt en lavere vekt, men den vekten du har nå er faktisk veldig normal for din høyde, og nesten litt i underkant!

Jeg tror derfor ikke du bør gå mer ned i vekt. Du bør fokusere på tungt styrketrening, som Oddis sier, for å stramme opp kroppen. Dersom du går mer ned i vekt vil du bare bli en mindre versjon av deg selv, mens styrketrening vil gi muskler og en fast, fin kropp - som er det du ønsker, ikke sant?

Hard styrketrening er trening med vekter og så tung belastning at du ikke klarer mer enn 10-12 repetisjoner.

Du finner et godt program for nybegynnere her: Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen

Det er slik jeg trener i dag, men skal prøve ut treningsprogrammet. Har 10 repetisjoner x 5. Forsøker å øke tygden per dag jeg trener. Men tar et steg tilbake dersom jeg ikke klarer mer enn 5 reps.

Jeg forstår at du tidligere har hatt en lavere vekt, men den vekten du har nå er faktisk veldig normal for din høyde, og nesten litt i underkant!

Jeg tror derfor ikke du bør gå mer ned i vekt. Du bør fokusere på tungt styrketrening, som Oddis sier, for å stramme opp kroppen. Dersom du går mer ned i vekt vil du bare bli en mindre versjon av deg selv, mens styrketrening vil gi muskler og en fast, fin kropp - som er det du ønsker, ikke sant?

Jeg var svært fornøyd med vekten og kroppen min da jeg veide 55 kg. Har en veldig spinkel kropp og tror den vekten passer meg bra. Veier nå 59, men magen min er fortsatt ikke så flat som jeg vil ha den. Sjekket fettprosent ++ på en stand av Iherb her om dagen, og jeg fikk beskjed om at både vekt og fettprosent må ned.

Har forsøkt å øke inntaket av proteiner, men 40g per måltid i form av mat er jo umulig. Det tilsvarer jo ca. 2 kyllingfileter (?). Spiste 2 fileter til lunsj her om dagen, men da klarer jeg hverken noe tilbehør eller å få i meg noe resten av dagen uten å bli overmett... Tenker jeg skal teste ut pulver. Er det mye kalorier og karbohydrater i proteinpulver?

Skal i dag starte med styrkeprogram: Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen + at jeg legger inn ekstra øvelser herfra Den ultimate guiden til rumpetrening - teori og praksis - Fitnessbloggen i tillegg. Kommer også til å ta noen mageøvelser.

Nå skal kroppen bli stram og fin! :thumbsup:

Har forsøkt å øke inntaket av proteiner, men 40g per måltid i form av mat er jo umulig. Det tilsvarer jo ca. 2 kyllingfileter (?). Spiste 2 fileter til lunsj her om dagen, men da klarer jeg hverken noe tilbehør eller å få i meg noe resten av dagen uten å bli overmett... Tenker jeg skal teste ut pulver. Er det mye kalorier og karbohydrater i proteinpulver?

Skal i dag starte med styrkeprogram: Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen + at jeg legger inn ekstra øvelser herfra Den ultimate guiden til rumpetrening - teori og praksis - Fitnessbloggen i tillegg. Kommer også til å ta noen mageøvelser.

Nå skal kroppen bli stram og fin! :thumbsup:

1 kyllingfilet er normalt 150 - 200 gram veid rå. Dette gir 30-40 gram proteiner. Og så får du alltid litt proteiner fra de andre matvarene også. Så 1 kyllingfilet bør være nok om du skal havne på ca 40 gram proteiner i måltidet.

Proteinpulver har normalt veldig lite karbohydrater og kalorier i forhold til proteinmengden. Spesielt om du velger et proteinisolat.

Bra valg av styrkeprogram! Men ikke overdriv antall tilleggsøvelser, er godt gjennomtenkt slik det står...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...