Gå til innhold

Rask reduksjon av karbohydrater

Anbefalte innlegg

Gjest Brukernavn

Vil det være mer gunstig for kroppen å ha en gradvis reduksjon i karbohydrater dersom man ønsker å ha en "lavkarbo" diett?

Jeg har selv merket en "nedtur" den første dagen jeg ikke inntar så mye karbohydrater, dette kan være alt fra humør(dette må være pga hormonelle forandringer), nedsatt kroppstemp(kalde hender o.l), lav puls (40-45) midt på dagen, generelt lite energi. Selvom proteiner og fett inntaket økes betraktelig og det totale kaloriinntaket ikke er noe særlig endret.

Googlet litt rundt og kom over en interessant artikkel som tar for seg nettopp dette med å gå "low-carb too fast".

Trykk på bildet for artikkel

rt3-trigger-e1330283629351.jpg

Kostholdsopplegget jeg følger er noe lignende Lyle Mcdonald har i ultimate diet 2.0:

Mandag-Fredag: Karbohydrater: 50-100gram.

Fredag kveld etter cardio: Refeed: 300+ gram

Lørdag: Refeed 400+gram

Søndag: Valgfritt

Ville en gradvis nedgang løst nedturen, eller er det rett og slett for kort tid til at det har noe å si?

Mandag: Karb: 120g -

Tirsdag: Karb: 100g

Onsdag: Karb: 80g

Torsdag: Karb: 50g

Fredag: Karb før trening: 0g

Fredag: Etter trening refeed: 300+g

Lørdag: Refeed 400+g

Søndag: Valgfritt (ender normalt sett opp med rundt 200g+- karb)

Trener hver dag, men styrketrening hovedsaklig mandag, onsdag og lørdag.

Er dette et kjent problem og finnes det noen andre løsninger enn å gradvis redusere?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9074-rask-reduksjon-av-karbohydrater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn
400g karbo på lørdag ?

Jeg hadde havna i respirator lørdag kveld etter noe sånt. Antagelig liggi der søndag også...

Det er i allefall hva jeg sikter etter, men om jeg har misforstått anbefalingene er en annen sak:

Lenge på refeed og antall gram karbohydrater.

5 timer - 3-6 gram/lean kg

1 dag - 8-12 gram/lean kg

2 dager - 4-6 gram/lean kg

Hvis jeg har 80kg LBM og en refeed på 2 dager. 5x80 = 400. Tar jeg feil hvis Lyle mener at jeg skal ha 400gram på begge dagene? Det er iallefall det inntrykket jeg fikk.

Ja det anbefaler jeg og synes det er rart det ikke sies oftere. Jeg har bare sett meg selv skrive det, og det ettersom jeg gikk over til lavkarbo (streng sådan) og ble slapp i nesten 7 uker imens kroppen prøvde å tilpasse seg fett som energikilde. Mye bedre å ta trappesteg tror jeg, for å være litt grei mot kroppen. Selv om jeg gikk fra et fedonkosthold ble jeg slapp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...