Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt ny på dette området, men har begynt å trene en del, 4-5 ganger i uken med både styrke og intervaller. Så lurer jeg litt på om det er nødvendig for meg å starte med proteinpulver? Jeg aner ikke om jeg får nok proteiner i meg ut i fra mengden jeg trener. Spiser somregel et kjøttmåltid til dagen, og evt salat med tunfisk eller egg til lunsj.

Noen som har noe lurt ut i fra denn infoen?:rolleyes:

j21

Fortsetter under...

Gjest Jester

Når du finner ut ca hvor mye proteiner du får i deg daglig, evt spiser for å få i det en viss mengde (bevisstgjøring) vil du vite om du trenger det eller ikke :) Får du i deg tilstrekkelig = nei, får du ikke det = ja.

Er faktisk ikke verre ;)

hehe, virker kanskje bare vanskeligere enn hva det er! :blush: Tusen takk for svar! Veit du forresten om hvor jeg kan finne noen bra retningslinjer i forhold til mengde protein og mengdre trening? Og kanskje ett litt teit spørsmål, men bør en spise like mye proteiner de dagene man ikke trener?

Gjest Jester

Dette er det optimale inntaket av protein - Fitnessbloggen

Spørsmål og svar om inntak av protein - Fitnessbloggen

Prøv å les på de, mye avhenger av målene dine,og treningsfrekvensen, opplegg og generelt kosthold. Men å høyne protein inntaket i kostholdet utover "bare for treningen" sin del vil uansett kun ha helsemessige fordeler, så er ikke dumt uansett :)

Men 2g per kilo kroppsvekt bør en nå klare å ligge på fra kosten ganske greit, så om du er 60kg så er det 120g protein.

Ikke verre en 400 kjøtt eller fisk + et glass melk og en youghurt og det du ellers får fra matvarene.

Men alt dette er lettere å svare på om man vet mere detaljer om dine mål og hva planen er.

Det er uansett en investering å lære seg litt om ca hvor mye hver matvare inneholder, så har man i alle fall et grovt regnestykke for dagene.

100g kjøtt/fisk/fugl er ca 18-20g, jeg bruker å regne 20g for enkelheten, 1 liter melk er 33g, en skyr er 17g, en tine YT er 20g osv.

Så når jeg kjøper ting til lunsj f.eks på skolen så regner jeg f.eks opp til ca 40g protein for et måltid og er fornøyd. Slik gjør jeg med alle måltidene mine og la oss si jeg tenker jeg legger meg på ca 200g om dagen, å vet jeg har "grovt regnet" fått i meg 160g fra maten så hiver jeg på en shake på 40-50g.

Er ikke akkurat rakettforskning når man vet litt hva ting inneholder.

Du vil ha i deg mer en antall X

spiser og drikker til du har nådd målet for dagen

repeter... :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...