Gå til innhold

hva er det som gjør at motivasjonen/ vekten min varierer så sterkt


MK <3

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er en jente som trener 4 til 6 dg uken. spinning og vekter og litt yoga. . jeg er 170 høy og har en ideal vekt på 57 kg. Jeg hadde endel muskler og stabil vekt ca,, mellom 57 og 63 maks. Nå det sisste året har vekten variert så mye som ti kilo opp/ ned på bare EN UKE!! .. kommer meg på trening, men forstår ikke hva det er med mitt mentale mønster/ motivasjon på dette. er det noen som har noen slags tips? Psykologi,,, motivasjon,,,diettoplegg hva som helst? det ble mye skrift,, men ha en super dag alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Altfor mye fokus på vekten? Hvis du veier deg 2x i uken utenom når man er på noe som helst diett osv så er man etter min mening veldig opptatt av vekten sin. Vei deg heller 1gang fast gang,fast klokkeslett hver uke hvis du vil følge med! Så lenge du ikke "flyter" over og er misfornøyd med kroppen din begge veier. Så er det vel ingen fare?

Det at vekten er forskjellig kan ha mye med: vann/mat og ting innabords Og dagsform generelt... De fleste kan jo gå ned alt fra 0,5kg til 2-3kg bare ved å gå på toilettet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som kan være kjempeflink i lengre perioder for så og gi opp så og si i noen uker. da går vekten ikke merkelig nok først ned, men så går kiloene på igjen i dødperioden.. heldigvis går jeg aldri mer opp enn 2-4kg, men føler jo at kroppen svinger veldig. Det skyldes for det meste at jeg sykler i humøret og i en periode på ca 1 uke hver 4-6 uke så går jeg først rett opp for deretter og gå helt ned på bunn- og for deretter og normalisere humøret. På oppe dagene er jeg kjempeenergisk, full av ideer, pågangsmot og fikser og gjøre hundre ting på en gang. På nede dagene er jeg sliten, lei, deppa og vil egentlig bare sove. ikke har jeg lyst på mat heller.

Jeg tror alle har gode og dårlige dager, jeg bare vet mer konkret når jeg har mine. Kunne sikkert poppa noen tabletter for stabilisere dette, men jeg er litt anti det at alt bare skal løses med tabletter. Tror mye kan rettes og forbedres med kosthold, livstil, trening og akseptering:)

Nå sier ikke jeg at du er som meg, men som sagt har jo de fleste gode og dårlige dager. Mitt tips er vel å droppe å se så mye på vekten og bytt ut trening som du ikke har noe glede av med annen trening. Hvis du vegrer deg for å dra på spinning, så drit i spinningen og ta deg heller en løpetur eller hopp tau eller noe annet.

Men hva er målsetningene dine da? Vil du bli tynnere, sterkere, spise sunnere o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sånne syke vekt endringer en periode, kunne gå 4-6 kg opp og ned hver dag.. Det var i den perioden jeg spiste og drakk veldig uregelmessing, uten noen slags kontroll på når eller hvor mye mat/drikke jeg inntok. Spiste også mye dritt mat, nå etter jeg begynte og spise ordentlig er vekten veldig stabil. Vet ikke om dette nødvendighvis har noe med det og gjøre men virker hvertfall sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også sånne syke vekt endringer en periode, kunne gå 4-6 kg opp og ned hver dag.. Det var i den perioden jeg spiste og drakk veldig uregelmessing, uten noen slags kontroll på når eller hvor mye mat/drikke jeg inntok. Spiste også mye dritt mat, nå etter jeg begynte og spise ordentlig er vekten veldig stabil. Vet ikke om dette nødvendighvis har noe med det og gjøre men virker hvertfall sånn.

enig i at det du sier om regelmessighet og rutiner i måltidene har mye å si for stabiliteten av vekten, sånn er det for meg også , i periodene jeg er flink til å spise nok og bra og planlegger mer er alt mer stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ja det er litt sånn alt eller ikke noe hos meg oxo,,stabilitet og balanse kom inn i hode mitt = ) Helt enig, tabletter er noe tull O:) ...men jeg liker så godt å gjøre det impulsivt jeg ( med spisingen, ikke treningen,, men kanskje det hjelper å kutte ut noen matvarer? er ikke så godterigal ( bare generelt glad i mat;) vis jeg kan tenke meg å bli sterkere og tynnere igjen, og trener kanskje 1 /12 til 2 t 5 dager i uka hvertfall,, hvor mange måltider/ kalorier er det vanlig med da? :) noen tips for bedre planlegging ;) fin mage foressten :-* ha en fin kveld og takk for svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å trene 1 1/2 til 2 timer hver økt! Enten kan du kjøre ett helkroppsprogram eller dele inn kroppen i f.eks en 3 split hvor du deler kroppen i tre deler og trener hver del en gang per uke. Men dette gjelder jo styrke. Du kan jo ha litt kondis i uken også men styrke er best på fettforbrenning og gir fortere resultater som synes:)

30min til 1 time per treningsdag er mer enn nok vil jeg tro. Du skal jo ha både tid til det og orke og opprettholde det over tid.

Det du må passe på er å få i deg nok protein de dagene du trener. Og de dagene du hviler kan du jo forsøke og ikke skeie ut så mye. Husk at hvile er viktig for restitusjonen. Når du trener "ødelegger" du musklene litt og de må få tid til å bli bra igjen før du fortsetter:) Mange inkludert meg selv har fått veldig gode resultater ved å fjerne brød, ris, pasta, knekkebrød fra kosten- og andre gluten og høy stivelsesprodukter, ferdigmat, sukkerholdig pålegg, drikke og yoghurt.

Prøv å lage ting fra bunnen av og ta utgangspunkt i frukt grønt, kjøtt, fisk, fete meieriprodukter med lite karbohydrater. Hold deg unna lett produkter , det betyr som oftest at de har fjernet masse fett og erstattet det med sukker og andre usunne tilsetningstoffer.

Sjekk kaloriforbruktet ditt med en kalorikalkulator hvor du plotter inn alder, vekt, høyde og evt. treningsmengde. ( finnes masse forskjellige, sjekk ut fitnessbloggen sin egen på facebook f.eks), og bruk f.eks diett.no til å logge alt du spiser på en dag for å se hvordan du ligger ann. Spiser du mer enn du forbruker går du opp, og spiser du mindre enn du bruker går man ned. Husk at stekesmør, oljer og alt gir utslag, så husk å ta med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) ja brød/ musli/ iskrem er`` desverre :) slettet fra min hukommelse nå :) knekkebrød også?? :o snufs `det funker da :D men hva spiser du helst som karbohydrater ? fisk fisk gullerot brokkoli og diet koce coce ehhh ^^ ja skal få til mere styrke. jeg går helst på de bodypump saltimene jeg for da føler jeg meg mere trygg på å gjøre riktig?? hvor ofte trener du styrke,, og trener du mest på timer eller er du selvstendig der :),, hva synes du foressten om de diettbarene (nutrilett atcins osv) = ) takk for mange gode tips :) ( : ha en super 17 mai <3 ( sorrry jeg lurer visst på altmulig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...