Gå til innhold

Trenger hjelp med spisedagen (og resten av ukedagene)!!


bluenun

Anbefalte innlegg

Bruker den som en slags oppkarbingsdag, men merker at det nærmest er umulig å ligge på noe lavt kaloriinntak om man skal kose seg med godteri på kvelden.:( Nå har jeg regnet på hver eneste gram jeg skal få i meg i dag og endt opp på 71% karbohydrater, 15% proteiner og 14% fett. Totalt koster dette meg 3330 kalorier. Er dette for mye??

I hverdagene ligger jeg på ca 110-140 g proteiner, 40-60 g fett og ca 100-140 g karbohydrater. Totalt sett svinger det mellom 1400 kcal og 1700 kcal avhengig av hvor lang dagen er og hva jeg trener. I snitt blir det derfor noe sånt som 1550 kcal 6 dager i uken. Min RMR er på 1380 kcal og så trener jeg hard styrketrening 45 min 4 ganger i uken og kardio 40 min 1-2 ganger i uken.

Kan jeg tillate meg slike spisedager da? Eller burde jeg minke kaloriene?? Endre noe?? Jeg startet med hele opplegget 3 uker siden og har siden da gått ned 1,5 kg.

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal man med slike spisedager egentlig?

For all del, man kan gjøre det hvis man vil, men hvorfor ikke spre det utover uka slik at man er godt fornøyd i 7 av 7 dager i stedet for å ha 1 dag der man gjør hva man vil?

IIFYM ftw.

Fordi jeg faktisk liker å spise sunnere i uken. Føler meg vel med mindre karbohydrater. Og dessuten går fettprosenten ned av det. Det gjør den ikke når jeg innfører karbohydrater og ikke er på "diett" sånn sett. Men jeg spurte ikke om mening på hvorvidt jeg skal unne meg noe hver dag eller en dag, jeg spurte gitt at jeg faktisk kun unner meg en dag. Dessuten er den ene dagen uansett ikke "spisedag" i den forstand at jeg spiser hva som helst, men en oppkarbingsdag med mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en siste ting. JEG er ikke en person som kan kose meg litt hver dag. Enten spiser jeg opp et helt brød og 200 gram sjokolade eller så lar jeg være. Sånn er det. Folk er forskjellige. Ikke alle som klarer å begrense seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg faktisk liker å spise sunnere i uken. Føler meg vel med mindre karbohydrater. Og dessuten går fettprosenten ned av det. Det gjør den ikke når jeg innfører karbohydrater og ikke er på "diett" sånn sett. Men jeg spurte ikke om mening på hvorvidt jeg skal unne meg noe hver dag eller en dag, jeg spurte gitt at jeg faktisk kun unner meg en dag. Dessuten er den ene dagen uansett ikke "spisedag" i den forstand at jeg spiser hva som helst, men en oppkarbingsdag med mening.

Du kan fint spise karbohydrater og senke fettprosenten. Så lenge du er i kaloriunderskudd er det ikke viktig om kaloriene kommer fra fett eller karbohydrater. Det regner jeg med at du vet, men ville bare få sagt det :).

Altså, hvis du f. eks. er 500 kalorier i underskudd seks av sju dager i uka, og har en dag med 1000 i overskudd vil du jo fortsatt gå ned i vekt:

500 x 6 - 1000 x 1= 2000 kalorier = 285 gram

Akkurat hvor mye du er i underskudd vet jeg ikke, men siden du har gått ned i vekt ser det jo ut som det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det vet jeg. Men jeg føler meg mer mett med feks 200 kalorier fra kyllingfilet enn tilsvarende fra feks ris. :) Derfor fokuserer jeg på proteiner. Ikke minst er jeg redd for å miste muskelmasse på underskudd og derfor prøver jeg bevisst å få i meg 2-2,5 g proteiner i forhold til min kroppsvekt. Pluss at jeg er proteinmonster, dvs elsker kjøtt, fisk og kylling.

Ja, jeg går jo ned i vekt, saaakte men sikkert, så sånn sett er det vel ikke så feil. Men likevel, høres så sykt mye ut med 3330 kcal. Og er faktisk ikke sååå mye jeg har spist/skal spise i dag. Havregryn og banan til frokost, 6 lavkalori hveteboller, taco til kvelds (regner med 4 lomper), 2 fruk og smågodt. Hadde jeg spist alt jeg ville den ene dagen, ville jeg lett klart å komme over 4000 kcal for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...