Gå til innhold

Har du egentlig lyst til å spise dette?


Regina

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å prøve nye matvarer, men ettersom jeg er en notorisk varedeklarasjonsfingransker, så hender det ofte at jeg mister lysten på varen bare ved å lese hva den inneholder. I dag fant jeg et nytt produkt i butikken: "Tøff Bacon", kjøttpålegg fra Gilde. Oioi, det lyder jo smaskens i mine lavkarboører, litt bacon liker vi. Helt til jeg leste varedeklarasjonen...

HVA I SVARTE ER BACONAROMA????:huh: I min enfoldighet trodde jeg faktisk et pålegg som heter "Tøff Bacon" inneholdt litt ekte vare ihvertfall, ikke bare aromaen...

Og er det virkelig nødvendig med 19 ingredienser for å få til et kjøttpålegg? Jeg har nok ikke vært oppmerksom nok på hvor bearbeidet kjøttpålegg er, men blir det mer og mer. Fant f.eks. kokt skinke som inneholdt potetstivelse (Coop). Nei takk. Sikkert ingen som har dødd av det, men i et samfunn der viktigheten av ren mat framheves så blir slike produkter altså stadig mer vanlige. Og for en stakkar som prøver å spise "rent" for å være snill med kroppen sin, blir det ikke mange valgmuligheter igjen.:cry:

Flere som tenker på denne måten og som har eksempler på deklarasjoner som har fått dem til å miste matlysten? Eller er det jeg som er i overkant hysterisk og pirkete?

Tøff bacon

Ingredienser:

Kjøtt av svin (66 %), hodekjøtt av svin (8 %), melk, stivelse, vann, salt (2,1 %), krydder, glukose, baconaroma, gjærekstrakt, hydrolisert vegetabilsk protein(mais/soya), smaksforsterker E631, E627, antioksidant E315, stabilisator E450, E451, konserveringsmiddel E250, E262, E325

Næringsinnhold pr. 100 gram:

Energi 912 kJ/219 kcal, protein 13 g, karbohydrat 5,8 g, fett 16 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo nesten umulig å finne kjøttpålegg som er rent fortiden. Selv tåler jeg ikke stivelse (type potet og hvete), så må jo lese på absolutt alt, og herregud det er mye rart de putter i maten vår.

Og nei, du er ikke verken hysterisk eller pirkete. Tenk hvor mange som går rundt og ikke aner hva det egentlig er de pakker i seg. Snart begynner jeg å lage pålegget mitt selv og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...