Gå til innhold

Hva lager dere selv og hva kjøper dere halvfabrikata?


katari

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli en sånn supermamma som lager all mat fra bunnen av- sunn, god, hel og ren mat som inneholder masse vitaminer og mineraler og alt kroppen trenger. Bortsett fra knekkis er det faktisk ikke annet enn usunne matvarer jeg har byttet ut:) Så jeg er ikke så redd for mangler.

Tidsklemma(AKA dårlig prioriteringer) er jo offisiell- det vil si mine prioriteringer er blitt bedre men kunne vært enda bedre. Det som sinker meg er tiden om morningen, jeg er og blir ett B menneske som hater å stå opp tidlig- missunner de som bare spretter opp og hilser dagen velkommen. ( Kan ikke skjønne dette fenomenet..)

Mitt spørsmål er enkelt og greit. Hva lager dere selv og hva kjøper dere ferdig??

Da mener jeg forhåndsvis krydder, supper, laupskauser, gryteretter, taco/enchiladas, lomper, brød, rundstykker, salat, dressinger og dipper.

Legg mer enn gjerne ut bilder og oppskrifter hvis dere har noen bra:)

Jeg lager selv:

Rømmedressing

Bruker kesam eller rømme og har i salt, pepper, 1-2 fedd hvitløk(revet eller ca 1 ts hvitløkskrydder), ca 1-2 ts sitronsaft + litt gressløk

Bruker den samme oppskriften til tzatziki, river bare opp 1/3 agurk og har oppi.

Aioli

Bruker ferdigmajones, har i 1-2 fedd hvitløk, salt pepper, og 1-2 ts limesaft(enten fersk eller fra flaske)

Tacokrydder har jeg laget en del selv, har ingen oppskrift liggende nå.

Guacamole enkel

1 avocado moses, salt, pepper, sitronsaft- dette er så utrolig godt til taco:) Liker du styrke er det bare å ha i chili og hvitløk.

Potet/rotmos

Kutter ønsket grønnsaker/poteter i terninger og koker opp i lite vann med litt salt. ca 10 min. Heller av litt kokevann, har oppi litt smør og moser. Smaker til med salt og pepper.

Pizzasaus

3-5 tomater i terninger

1 løk

hvitløk, salt, pepper, oregano, timian krydder

1 ss tomatpure(kan sløyfes)

litt buljong

(hvis jeg har en åpnet rødvinsflaske så har jeg i en liten dæsj av dette og lar det koke ut:))

Denne sausen bruker jeg også til pastasaus, til lasagne o.l. Kan enkelt gjøres mer innholdsrik ved å ha i mer grønnsaker som f.eks aubergin, squash, gulrøtter, selleristang osv.

Grønnsaksblanding (bruker til fisk, koteletter o.l.)

Champinjong (stekere disse ganske ferdige først ettersom de tar lengst tid å steke.)

squash

aubergin

løk

tomat

(spinat)

litt buljongpulver, pepper, chili, hvitløkskrydder

Tykke lomper (Oppskrift fra Fit 91 her inne, blir brukt daglig og erstatter brød for meg:D)

3 egg

2 hvitter

6 ss mager kesam

6 ts fiberhusk

Originaloppskriften har 8 ts fiberhusk men jeg har tatt "feil" og ble fornøyd med resultatet, henger fint sammen og trenger ikke å kjevle deigen ut bare smører den utover på bakepapiret med en slikkepott. Vil man ha tynnere og bruke som f.eks tacolomper og pasta må du nok ha i mer fiberhusk og kjevle det tynt utover med kjevle over slik som beskrevet i Fit 91 sin loggbok!

Sveller i 5 minutter

Stekes på 150 grader i ca 10 min. tar ut og deler i fire med en pizzakutter, lar det kjøle seg ned litt før jeg bruker de eller lagrer de i kjøleskapet til senere:)

Jeg pleier og fylle min med smøreost, spinat, tomat agurk, ost og kjøttpålegg, salt og pepper- DRITGODT!

Enkle polarbrød (eggebrød)

2 egg

1 hvitte

3 toppede ss CC

1/4-1/3 squash revet

1 ss kruskali, havrekli, fiberhusk, pofiber eller lignende

litt bakepulver

krydder etter smak

(Om du legger på en hel skive ost på toppen mot slutten av steketiden blir overflaten mer crisp, ta de ut og snu de etter de er ferdig og sett litt inn igjen med ost på andre siden også:))

Rør sammen og legg i polarbrødstørrelse på bakepapir. 200 grader ca 15-25 min. Kjempegode kalde med pålegg på. For de som liker omelett/varme eggeretter er det bare å spise varme også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...