Gå til innhold

Nybegynner - vil starte i dag! hjelp?


chili

Anbefalte innlegg

Hei registrerte meg på sidene her i dag og har masse å lese ser jeg, men vil gjerne få satt i gang så raskt som mulig med trening..Er ei jente på 29 som er 160 høy og 54 kg, vil altså ikke spesielt ned i vekt, men stramme opp og starte med styrketrening. Har vært gravid (og mye syk i svangerskapet) så har ikke trent på evigheter. Nå derimot er jenta mi 8 mnd og det er på høy tid å komme i gang. Er litt "redd" for hard styrketrening da legen min sa at leddene kunne være litt myke pga amming så jeg måtte være forsiktig med trening..? Noe som har resultert i at jeg har blitt inaktiv istedet.. har gått en del turer da, men kjenner at jeg trenger litt skikkelig styrketrening for føler meg relativt dvask!

Noen som kan foreslå program til meg? Kan maks trene 3 ganger i uka, har mulighet til å dra på treningssenter, men hadde vært fint med øvelser som kan gjøres hjemme også.

Har trent før, men typisk step/aerobic-jente og har egentlig aldri merket noen resultater av treningen..

Tusen takk hvis noen vil avse litt tid på meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!:)

Er litt "redd" for hard styrketrening da legen min sa at leddene kunne være litt myke pga amming så jeg måtte være forsiktig med trening..?

Ved amming? Aldri hørt om. Jeg vil driste meg til å si at det er tull, men kan verken bekrefte eller avkrefte akkurat det. Når det gjelder under graviditeten derimot; JA.

Ledd og leddbånd blir myke og ettergivende, løsere og mer væskefylte som en naturlig prosess under graviditeten. Dette har visse fordeler under graviditeten og fødselen da bekkenet lettere kan åpne seg og man unngår feilbelastning av leddene som bærer store deler av den raske vektøkningen. Leddene kan derfor også lett fortues eller overbelastes hvis ikke muskler og leddbånd er i stand til å beskytte leddene tilstrekkelig.

Ofte resulterer det i en bekkenløsning hos mange kvinner. Dette er individuelt og mange er heldige og slipper unna. Hvor kraftige smerter du har hatt i bekken og plager i diverse ledd før og etter svangerskapet vil være en pekepinn for om det er "trygt eller ikke" å starte med tyngre styrketrening. Eventuelt hvor lenge du bør drøye det etter fødsel.

Hvordan er formen nå etter 8 måneder? Om du kjenner deg frisk og rask og ikke har store smerter i ledd går det helt fint:) En bekjent av meg trente tung styrke frem til én uke før fødsel og var raskt tilbake etter knappe 3 uker etter fødsel. Ammet også.

Styrke i studio:

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Hjemmetrening:

http://fitnessbloggen.no/kroppsvekttrening-effekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på hva MEvsME sier, i tillegg til at jeg vil anbefale deg dette:

Ikke ha dårlig tid. Ta deg heller tiden som kreves til å lese deg godt opp, planlegge og vite hva du skal gjøre FØR du gjør det. Altså, finn ut av øvelsene, finn et program som er oppsatt i rekkefølge med antall reps og sett, deretter studer øvelsene nøye gjennom videoer og beskrivelser.

Du vil bli sterkere, ikke få en skade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det legen min sa var det samme som du beskriver over men at de også kunne være ettergivende så lenge man ammet også, men aner ikke noe om dette jeg, bare det jeg har fått beskjed om. Føler meg ok i kroppen nå og hadde bare litt bekkenplager i svangerskapet, men kan jo starte forsiktig uansett. Ville jo trene under svangerskapet men fordi jeg ble innlagt på sykehus osv sier det seg selv at det ikke gikk dessverre så fikk ikke vedlikeholdt den formen jeg hadde. Nå føler jeg meg heelt ute både kondismessig og styrkemessig. Tenker et mulig nybegynnerprogram i jogging og et styrkeprogram, men er usikker på om jeg skal ta begge deler hver gang jeg trener? jogging som oppvarming, eller om jeg skal bytte på dager?Også usikker på hvor mange repetisjoner som er smart, har lest så mye forskjellig om det, alt fra 6 til 12. Skal sjekke ut de linkene du limte inn MEvsME, takk :)

Kristin skal ta meg tid å lese, og ikke haste inn i dette, men vil bare få kommet i gang, har sittet på rumpa alt for lenge ;) Men føler jeg kan en del øvelser, altså at jeg har god teknikk. Tar til meg rådet om å studere øvelsene likevel så jeg er sikker på at jeg gjør det riktig. Håper det ikke er for sent å prøve å få sommerkroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker et mulig nybegynnerprogram i jogging og et styrkeprogram, men er usikker på om jeg skal ta begge deler hver gang jeg trener? jogging som oppvarming, eller om jeg skal bytte på dager?Også usikker på hvor mange repetisjoner som er smart, har lest så mye forskjellig om det, alt fra 6 til 12. Skal sjekke ut de linkene du limte inn MEvsME, takk :)

Bare hyggelig:) Jepp, sjekk de ut. Der finner du svaret på spørsmålet ditt om repetisjoner også. Det er ferdig oppsatte programmer så slipper du å tenke så mye selv i første omgang;)

Du kan for eksempel trene styrke mandag, onsdag og fredag og varme opp med 10 minutter på sykkel før styrkeøkten. De andre dagene kan du legge inn så mye jogging og annen kardio du ønsker. Bare ikke overdriv i begynnelsen. Som Kristin Charm sier vil du ikke påføre deg skader:)

Anbefaler deg å lese denne artikkelen:

http://fitnessbloggen.no/hvordan-madelene-fikk-drommekroppen/

Og denne loggboken til samme jenta:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fra-feitas-til-finas-hard-vei-%C3%A5-g%C3%A5.2243/

En alenemamma som virkelig beviser at de ikke er umulig å finne drømmekroppen. Til og med etter svangerskap:thumbsup:

Jeg har ikke vært gravid selv, men den er ikke noe mindre motiverende fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...