Gå til innhold

Diett?


Amalie Ravndal

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for svar!

Ønsker egentlig bare å spise sunt og variert, men også noe som kan gi meg fordeler ved treningen. ( f. eks noe med mye protein, lite karbo,)

Vet ikke helt hva jeg trenger .. :wub:

Har mange bra, sunne middager, men spiser veldig små porsjoner. Spiser også mye usunt ( snop, chips osv) :wub:.

Trenger dietten mest for å vite hva jeg bør spise, og ikke !

18 år, 1.60 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ønsker egentlig bare å spise sunt og variert, men også noe som kan gi meg fordeler ved treningen. ( f. eks noe med mye protein, lite karbo,)

Vet ikke helt hva jeg trenger .. :wub:

Har mange bra, sunne middager, men spiser veldig små porsjoner. Spiser også mye usunt ( snop, chips osv) :wub:.

Trenger dietten mest for å vite hva jeg bør spise, og ikke !

18 år, 1.60 cm :)

Utifra vekten din er er det veldig riktig av deg å ikke ønske å gå ned, du kan trygt legge på deg noen kilo også :)

Det er forskjellige definisjoner på hva som er sunt å ikke. Hva er en typisk middag for deg? Kanskje du kan si litt mer om hva du spiser i løpet av en dag? Hvor ofte spiser du godteri?

Kan du si litt om hva du trener?

Unnskyld for "gravingen" men stiller mange spørsmål fordi jeg ønsker å svare deg best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk middag består av forskjellig typer kjøtt ( mye kylling, og rødt kjøtt), har også fisk ca 2 dager i uka. Spiser mye fullkornspasta og ris, og har ofte salat til. Middag er derfor ikke mye problem, det er mer frokost og lunsj + mellommåltid jeg strever med å spise sunt. Spiser godteri o.l kanskje 2 ganger om dagen. :wub:

Trener styrke 5-6 ganger i uka, har delt opp kroppen i 3 deler; bein mandag og torsdag, triceps+rygg tirsdag og fredag, og biceps+skulder onsdag og søndag. Du kan jo lese på tidligere innlegg hvilke øvelser jeg tar :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle forskjellige, og jeg ønsker ikke å sette opp en ferdig diett til deg, da jeg forstår det slik at du trenger mer hjelp til å få et sunnere kosthold, og ikke bare en quick fix. Jeg anbefaler deg å selv lese deg opp på kosthold og ernæring, for å få en forståelse om hva som er sunt for deg å spise. Det er mange gode artikler på fitnessbloggen å hente inspirasjon fra!

Kommer her med noen forslag til hvordan du kan legge opp dagen din. Jeg antar at du går på skole, og får mye av maten hjemmefra, og tar hensyn til dette.

  • Jeg regner med at du selv er veldig klar over at godteriet er noe du bør begrense til helgene. Hvis du begynner å spise ordentlig frokost og lunsj er det også lettere å unngå fristelser!

  • Det første rådet mitt er å begynne med å spise ordentlig frokost, hver dag. Havregrøt med cottagecheese eller grove brødskiver med proteinrikt pålegg (skinke, egg, mager ost, mager leverpostei) er en fin start på dagen.

  • Som mellommåltid kan du jo spise en frukt/gulrot og noen nøtter.

  • Til lunsj kan du velge å lage en stor salat, kanskje foreldrene dine som lager middagen er snille og lager dobbel porsjon med kjøtt til deg. Da er det hvertfall kjempelett å lage seg en salat og ha i matboksen. Hvis ikke er jo grove brødskiver med godt pålegg fin skolemat.

  • I løpet av dagen bør du også ha et mellommåltid til, det samme som tidligere.

  • Siden middagen allerede fungerer kan jeg her bare anbefale deg å spise litt mer grønnsaker.

  • Antar du trener etter middag, men ikke glem å spise etter trening av den grunn. Selv anbefaler jeg raske karbohydrater etter trening (vet det er delte meninger om dette). Hva med å ta en banan i garderoben eller på vei hjem? Gjerne sammen med en proteinshake. Når du kommer hjem lager du deg kveldsmat.

Så en kommentar til treningen din, uken din ser jo slik ut.

Mandag: bein

tirsdag: tricpes+rygg

onsdag: biceps+skulder

torsdag bein

fredag: triceps+rygg

lørdag: fri

søndag: Biceps+skulder

Skjønner at du ønsker fremgang, men det kan virkelig være lurt av deg å legge inn noen hviledager! På den måten får kroppen din restituert seg, og du vil faktisk få mer fremgang i treningen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...