Gå til innhold

Forskjellen på whey, casein og hemp proteiner?


Vero1001

Anbefalte innlegg

Hvilke av disse proteinene tar kroppen opp best etter trening??

Kunne noen fortalt meg om fordelene/ulempene ved disse proteinene?

Jeg er klar over at det finnes flere måter å få i seg proteiner på, men disse er de proteinenpulverene jeg finner i de enkelte helsekostene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whey er vell å regne som kongen av protein ifm trening, meget raskt opptak, høy kvalitet og stimulerer om jeg husker riktig bl.a IGF-1 som er ønskelig ved trening.

Kasein er vell å regne som særs tregt opptak, derav bra nattprotein? Enkelte sliter med kasein pga at det er tungt å bryte ned, proteinintoleranse\allergi pga kasein er ikke uvanlig. Mener å ha lest at 30 gram tar opptil 8 timer å bryte ned, whey tilsvarende er vell unnagjort på en time.

Hamp er et bra vegetarisk alterantiv, mer fullverdig enn soya, litt snodig smak ifølge endel (ikke smakt det selv bare hampolje som smaker som flytende nøtter). Bra fettkvalitet selv om fett i proteintilskudd ikke alltid er ønskelig, med bl.a omega 3-fettsyren SDA som regnes som en av de marine fettsyrene, adskillig mer høyverdig enn ALA. Inneholder i tillegg endel GLA (som mange tror bare finnes i nattlysolje) og som også kan være bra ift smerter\betennelser ved trening da det er betennelsesdempende. Hampprotein koster endel og ikke så lett tilgjengelig, få butikker som selger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hemp\hamp er en plante i cannabisfamilien, men THC-innholdet er svært lavt sammenlignet med variantene som dyrkes til rusbruk. Dessuten fjerner de fleste produsentene det som er av THC av et allerede lavt innhold så ikke noe å bekymre seg over :)

Hampfrø kan man jo spise og er en god proteinkilde sammenlignet med mange andre typer før og nøtter, men usikker på lovligheten av import. Mener å ha lest at man kan overleve fint på hampfrø og vann over lange perioder siden de inneholder de fleste av vitaminene og mineralene vi trenger samt alle aminosyrer og fettsyrer :) Inneholder faktisk litt vitamin D og, men innholdet av C og D er for lanvt til at det er forsvarlig i lengden med mindre man sper på med litt paprika og sol om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...