Gå til innhold

Hvordan starte dagen med psmf?


Fit mum;)

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest mye i forumet og på ulike linker her inne om denne dietten. likevel er jeg litt forvirra når det kommer til dette "8 timers vinduet". Jeg jobber normalt 8-16 og trener fra rundt kl 17. Skal jeg da skippe frokost og ikke spise før lunsj, ra lunsj til kveld, og så faste til neste lunsj dagen etter? Eller er det samme hvordan jeg legger opp måltidene bare det kun er 4 måltier? Dette krever tydeligvis å ha med seg mat på jobb hver dag.. man får ikke akkuratt kjøpt ferdig kyllingfilet, omelett, karbonade deig eller stekte grønnsaker heller. er det ikke lov med knekkebrød? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er 8-timers vinduet? Har ikke fått med meg det tydligvis. :p Som så mange andre så leste jeg PSMF-artikkelen etter alt skrivet om FHM-Martin og ville prøve selv fordi jeg var nysgjerrig på hvordan jeg ser ut med sixpack og på hvor mye kalorier det faktisk er i dagligdagse ting. :)

Jeg jobber også 8-16 og jeg spiser ca. klokken 8, 11, 15-16 og 20-21. Jeg har alltid med meg mat på jobb fordi kantinene våre er så dårlige.

Brorparten av inntaket mitt stammer fra proteiner, men jeg blander fortsatt proteinshaken min med melk, steker maten min i smør og nyter litt brødmat av og til så jeg følger vel ikke PSMF direkte, men i følge diett.no (hvor jeg loggfører det jeg spiser) så ligger jeg bare på 1200 kalorier om dagen av et dagsbehov på 3000 så de få rundstykkene og knekkebrødene jeg spiser gir meg ikke akkurat så veldig dårlig samvittighet. Jeg føler jeg er mett og jeg liker det jeg spiser så jeg er fornøyd. :)

I dag er det Vita hjertegod rundstykke med sennep, kyllingfilet og tomat til lunsj. De rundstykkene har mye mer protein og mye mindre karbohydrat enn annen brødmat og i viktigst av alt er de veldig gode. Ett rundstykke med 1 kyllingfilet (og en ubetydelig mengde sennep og tomat) er ca. 290 kcal, 7g fett, 19g karbohydrat og 37g protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki d hørtes jo ok ut.. ble en halv kylling på meg i dag som deklwt både frokost og lunsj.. leste noe om at det var "faste på 8 timwr mellom siste til første måltid eller fra første til andre måltid.. og maks 3 måltider.. utifra hvordan man la opp dagen og treningen.. men du går fremdeles ned md noe karbs? hvor mye fett og karbs er lov per kg kroppsvekt? d har j ikle fått med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blandet PSMF og Periodisk Faste. På sistnevnte har man et spisevindu på 8-12 timer og faster resten av dagen. På PSMF skal man kun spise proteiner, grønnsaker og Omega-3. Det er ikke noen krav på hvor mange måltider du skal ha, men 4-5 måltider er fornuftig om en ikke kombinerer PSMF og periodisk faste.

Hvis du dekker proteinbehovet du skal ha på dietten med proteinkilder som har mindre enn 5 gram fett og 5 gram karbs og brorparten av kildene du bruker har mindre enn dette så er du innenfor hvor mye karbs og fett som er "lov". Du skal ha null karbs og fett som kommer fra direkte karbs og fettkilder (med unntak av omega-3 tilskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brorparten av inntaket mitt stammer fra proteiner, men jeg blander fortsatt proteinshaken min med melk, steker maten min i smør og nyter litt brødmat av og til så jeg følger vel ikke PSMF direkte, men i følge diett.no (hvor jeg loggfører det jeg spiser) så ligger jeg bare på 1200 kalorier om dagen av et dagsbehov på 3000 så de få rundstykkene og knekkebrødene jeg spiser gir meg ikke akkurat så veldig dårlig samvittighet. Jeg føler jeg er mett og jeg liker det jeg spiser så jeg er fornøyd. :)

Hvis du får i deg kun 1200 kalorier og likevel har rundstykker og stekesmør i dietten din så får du sannsynligvis i deg for lite proteiner og da øker du sjansen for å miste muskelmasse på dietten. Det er dette som er essensen i PSMF å holde proteininntaket så høyt at man ikke skal miste muskelmasse på tross av det store kalori underskuddet. Skaper man et like stort underskudd med en annen diett øker man sannsynligheten for å miste muskelmasse istedet for fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du sier vel noe der. Heldigvis er det ikke så mye muskelmasse å miste. :)

Neida, dette er mer et eksperiment for min del så om jeg merker nedgang i styrketreninga så får jeg justere meg. Learning by trial and error.

Men uansett så er ikke det jeg spiser om dagen så langt fra eksemplet i PSMF-artikkelen tross rundstykkene og smøret. Jeg spiser litt mindre fett, litt mer karbo og ca. samme mengde protein, omkring 2g per kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg skal da spise ca 108 gr proteiner om dagen eller mer dersom jeg veier 54? Og gjør det noe å spise mer proteiner enn dette? har i dag spist ca 750 kalorier(alt for lite) og proteinene var på 130gram av dette sånn ca etter matvaretabellen.. Fikk ikke tid til frokost siden jeg forsov meg og da ble det kun lunsj på jobben, proteindrikk før trening og middag! Fikk vel forbrent sånn ca 400 kalorier på trening også så er ganske fornøyd med dagen da:) selvom jeg pleier å spise dobbelt så mye..

Men herre å mye det er å holde styr på å regne ut alt dette her altså.. håper det blir lettere etterhvert:)

Tenkte å ta en lettvint lunsj i morgen ved å ta med meg kokte egg.. men helkokte inneholder tydeligvis enormt med kalorier og fett i tilegg til proteiner, så det går jo ikke! da blir det vel kylling og eller salat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på meg, les her isteden: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ :p

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan dietten er lagt opp for jenter og som sagt så er jeg ikke nazi på å følge den heller. Det står forsvåidt:

Innta mellom 1.3-2.6g protein/kg. Behovet for protein øker, jo mindre fett du har på kroppen.

Jeg har vært på diett i 3 dager nå og jeg synes det går veldig greit. I sted stekte jeg en del kyllingfilet i biter med hvitløk, lime og krydder og puttet i en boks med sukkererter, salat, paprika, salt, pepper og litt olivenolje og satte i kjøleskapet slik at frokost og lunsj er klart til i morgen.

Prøvde også cottage cheese, mager kesam og litt lett syltetøy som mellommåltid i dag og det funket det også. Bruker i alle fall ikke mer tid på mat nå enn jeg gjorde før.

Har en digital kjøkkenvekt som jeg bare slenger alt jeg skal spise på så noterer jeg det på en blokk og legger det inn på diett.no når jeg har mulighet. Tar ikke mange minuttene ekstra, men er veldig artig å se hva som inneholder hva og hvor mye man faktisk spiser på en dag. Ser for meg at det ikke tar lange tiden før man har stålkontroll på hva som inneholder hva og ikke trenger veie eller måle, men for meg er det bare fordi jeg er nysgjerrig. Fant f.eks ut at 5 knekkebrød med hvitost inneholdt 700 kalorier. Nesten like mye som 1kg kyllingfilet. Jeg trodde de inneholdt sånn 20 kalorier liksom. :p

Om du synes det er slitsomt og mye styr så blir det i alle fall vanskelig å følge opp dietten så da bør du se på om det er måter det går an å gjør ting mindre stressende på. For meg er det å lage mat om morgenen det verste så det å ta seg litt ekstra tid på kvelden var det første jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men skuløe tru jo mer fett jo mer proteiner! mwn ja ha nå lest alt litt mer nøye.. og kan fremdeles spise litt til skkønner jeg.. spiser heller en halv kylling uten skinn enn å lage lunsj hver dag:)

når d kommer til treningen og jeg føler at jeg har nok energi velger jeg vel treningen utifra det enn å kun ta det super rolig? er vant til å kjøre hardt på fra før..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...