Gå til innhold

To spørsmål om kosthold og styrketrening fra en nybegynner. Hjelp :)

Anbefalte innlegg

Å trene harde styrkeøkter på en "diett" med kaloriunderskudd går helt fint ikke sant?

Det er ikke et ekstremt kaloriunderskudd, og jeg spiser nok litt mer kalorier de dagene jeg trener, men er det noe spesielt jeg bør passe på?

Også har jeg en venninne som sier at jeg har nødt til å ha en hel/halv spisedag i uken for å få i meg nok karbohydrater til å holde forbrenningen oppe. Er det sant? Eller, er dere enige i det? Jeg vil jo ikke påstå at hun juger heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å trene harde økter går absolutt helt fint, det er jo det utøverne gjør under deffen!! Greia er vel bare at lavt energiinntak gjerne kan gjenspeiles i økten; du må gå ned i vekt på øvelser, muligens lengre restitusjonstid osv. Mulig du merker noe, mulig du ikke merker noe. Det er selvsagt individuelt hvordan kroppen reagerer på et underskudd. Jeg har oftest de beste øktene på fastende mage, og også i underskudd. Husk å få i deg nok proteiner! Forbrenningen vil aldri stoppe pga lite karbohydrat inntak. Grunnen til at folk har spisedager som ofte betegnes av høyere karbohydratinntak er for å unngå å sprekke skikkelig. Men det er også lurt for å gi kroppen litt variasjon. Selv har jeg en refeed dag i uken der jeg spiser betraktelig mer karbohydrater, men energiinntaket er kun 200 kcals over de resternde dagene, det er altså en refeed dag, ikke en frotse dag!!

Håper svarende hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene harde økter går absolutt helt fint, det er jo det utøverne gjør under deffen!! Greia er vel bare at lavt energiinntak gjerne kan gjenspeiles i økten; du må gå ned i vekt på øvelser, muligens lengre restitusjonstid osv. Mulig du merker noe, mulig du ikke merker noe. Det er selvsagt individuelt hvordan kroppen reagerer på et underskudd. Jeg har oftest de beste øktene på fastende mage, og også i underskudd. Husk å få i deg nok proteiner! Forbrenningen vil aldri stoppe pga lite karbohydrat inntak. Grunnen til at folk har spisedager som ofte betegnes av høyere karbohydratinntak er for å unngå å sprekke skikkelig. Men det er også lurt for å gi kroppen litt variasjon. Selv har jeg en refeed dag i uken der jeg spiser betraktelig mer karbohydrater, men energiinntaket er kun 200 kcals over de resternde dagene, det er altså en refeed dag, ikke en frotse dag!!

Håper svarende hjelper!

Det gjør det. Jeg hadde håpet å kunne unne meg litt alkohol et par ganger i måneden, så da får det bli mine refeed-dager ;)

Underskuddet er som sagt ikke så stort, men jeg får bare kjenne etter hvordan kroppen reagerer underveis da. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...