Gå til innhold

Spørsmål til IIFYM diett


Beider

Anbefalte innlegg

Dette er min første diett, jeg så først på PSMF men fant så ut at jeg prøvde heller å gjøre en version av IIFYM siden den så lettere ut å følge.

Målet mitt er en vektreduksjon på ca 10-15 kg. Hvis jeg når 90 kg er jeg fornøyd, så får vi se an hvordan jeg ser ut da før jeg bestemmer meg for om jeg vil miste mer.

Jeg regnet ut at jeg forbruker omtrent 2400 kalorier per dag, er mann, 28 år, 103 kg og har en stillesittende jobb. Så jeg bestemte meg for å legge meg følgende mål.

Kcal: 1500-1900 per dag. (Tenkte å justere avhengig av hvordan jeg føler meg og avhengig av om jeg trener den dagen eller ikke)

Proteiner: 200g

Fett: 90g

Jeg har også kjøpt inn OMEGA-3 tabletter som jeg har tenkt til å ta daglig.

Ut i fra dette satte jeg opp en plan for tre måltider for min første dag:

post-9257-14440846546215_thumb.jpg

Totalt blir dette,

Proteiner : 194,85g

Fett: 84,65g

Karbohydrat: 65,9g

Kcal: 1812,1

Har også planlagt å legge inn 3 økter med styrketrening og muligens 2 med svømming per uke (svømming vil variere avhengig av dagsform).

Så spørsmålene mine er da,

1) Høres dette ut som en grei start?

2) Personlig ser jeg at det er veldig mye karbohydrater, mulig jeg må kutte en del der?

3) Er det noe jeg har glemt?

4) Noe jeg burde forandre?

Alle andre tips mottaes med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forbrenner en del mer kalorier enn det der hvis du skal trene så mye ;). Så du kan tillate deg å spise litt mer og allikevel gå ned i vekt. Jeg synes ikke det er for mye karbohydrater.

Det var det jeg også trodde, synes forbrenningen var veldig lav. Tusen takk for tilbakemelding, da vet jeg hvertfall at jeg er på riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har et par spørsmål til nå som jeg har drevet på et par dager, her er statistikken min for spising de siste dagene. Så langt har vekta gått ned med 4-5 kg, men regner med at det kun er vann så langt.

post-9257-14440848347383_thumb.jpg

Dietten har hovedsaklig vært grønnsaker. Det meste av fett er fra kjøttdeig eller fisk. Karbohydrater er fra grønnsaker, krydder (en del taco krydder) og noe salsa. Jeg tar også omega-3 tilskudd hver dag. Drikker også en del pepsi max siden det hjelper meg med søtsuget.

Så et par spørsmål,

1) Jeg har hatt relativt store slingringer i inntak, hovedsaklig fordi jeg nesten ikke er sulten etter at jeg startet. Er dette ille? Burde jeg tvinge i meg mer mat hvis jeg er så lavt som 1300 en dag? Eller er det greit så lenge jeg føler meg ok?

2) Vil en PSMF diett være mye mer effektiv for vekttap? Så vidt jeg ser er forskjellen mindre fett og karbo men samme inntak av kcal?

3) Jeg ble veldig støl når jeg trente styrke igjen, vanligvis har dette gått over kjapt (en dag eller to), men nå merker jeg det fortsatt i kroppen etter 3-4 dager. Er dette noe som skjer ved en slik diett eller er det tilfeldig?

4) Er det noe problem å drikke alkohol / øl på en slik diett så lenge man tar det med i regninga? Jeg regner med at hvis jeg vil gjøre PSMF så blir det fy-fy?

Det var alt, hovedsaklig lurer jeg på spørsmål 2. Jeg har sett på om jeg skal gå over på PSMF hvis den er mye mer effektiv, men virker så kjedelig siden da blir det nesten bare rent kyllingkjøtt eller svinekjøtt + grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser bra ut, jeg!

Du holder et godt nivå på proteinene og dermed skal ikke disse svingningene ha så mye å si - men vær forsiktig med å trene for tungt eller med for høy intensitet. Det viktigste - bortsett fra å kvitte seg med fettet - er jo å beholde mest mulig muskelmasse. Trener du for tøft og spiser for lite så brenner du opp musklene dine - og det er kjipt. Balansegangen er krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Linjemannen. Jeg får prøve å holde en god balanse.

Ellers hvis noen er interessert så har jeg laget et excel / calc dokument som kan hjelpe med å holde styr på proteiner, kalorier, fett, kcal. Er lett å bruke og laget det slik at du bare kan kjøre copy+paste fra Matkalkulatoren til MyoShop.no, http://www.myo.no/shop/myoshop.asp?id=28

Dokumentet kan lastes ned her,

Openoffice format:

http://www.beider.org/Uke-Default-ODS.ods

Excel:

www.beider.org/Uke-Default-XLS.xls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...