Gå til innhold

PUSH and PULL?? - hjelp til styrkeprogram vær så snill..


M87

Anbefalte innlegg

Etter at Elixia-medlemskapet mitt ble for dyrt og jeg dermed er kastet ut av alle core-extreme, power og Cross-fit timer er det på tide å møte frykten å bevege med ut i styrkehallen med de sterke gutta. Jeg har trent styrke lenge, men veldig lite målrettet da jeg ikke har så mye kunnskap om oppsetting av program også videre. Derfor har jeg vært med på disse gruppetimene som i varierende grad har gitt meg et tilfredstillende utbytte. Jeg kom over dette styrkeprogrammet http://fitnessbloggen.no/kvinner-loping/ og synes det så meget variert, omfattende og bra ut.

Er det noen som har noen erfaringer med dette programmet? Om jeg trener styrke (dette programmet) 3-4 ganger i uken samt slenger inn et par kondisjonsøkter, vil jeg merke resultater? Jeg er en jente på 24 som er 161 høy, og veier 56 kg. Vil gjerne ned i fettprosent (som alle andre) og er ikke redd for å trene styrke.

Det jeg bekymrer meg litt for er at jeg ikke gjør ovelsene riktig eller tar i for mye / lite. Hvor mye vektforskjell skal det være på lette og tunge dager? Har jeg forstått riktig om de siste repetisjonene på de lette dagene også skal være tunge å gjennomføre, mens de tunge dagene handler om mer eksplosiv styrke?

Og hva betyr feks: Skrå benkpress med manualer 12-15 + 5x!?!? Vil dette si at man skal ta 12-15 reps 5 ganger? - altså 60 - 75 repetisjoner!?

Håper noen kan hjelpe meg å komme igang med styrketreningen! Og om dere har eksempler på andre treningsopplegg som kanskje vil fungere bedre for meg: let me know =) Vil dog gjerne vekk fra et fullkroppsprogram som skal kjøres 3 ganger i uken - blir alt for lite variasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:unsure: åj... Folk som vanligvis har noe å si om alt mulig....

Hmm.. Betyr det at jeg er så håpløs at jeg ikke kan reddes, eller ser det så OK ut at det ikke er noe å kommentere? Hehe... Må si jeg håper på det siste! - Eller at noen har noe å innvende..

Håper fremdeles på svar.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet Robert presenterer i artikkelen er et flott program, men jeg synes det er litt i overkant komplisert dersom du ikke har litt erfaring med styrketrening fra før. Jeg mener du bør vente med myoreps og slike avanserte teknikker til du har fått litt mer erfaring og kjenner dine egne terskler for hva som er tungt og når du er nær utmattelsespunkt.

Kan anbefale dette programmet for å komme igang med styrketrening på en god måte:

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Tror du det vil være mulig å endre litt på øvelsene, slik at jeg har et annet opplegg der det egentlig skal være myo-reps men samme øvelse? Liker veldig godt variasjonen og lengden på dette programmet, og jeg har nå brukt en DEL tid på lese meg opp på de ulike øvelsene og se på filmer på youtube. Har du kanskje et eksempel til et sett jeg kan bytte ut disse myu-repsene med?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Elixia-medlemskapet mitt ble for dyrt og jeg dermed er kastet ut av alle core-extreme, power og Cross-fit timer er det på tide å møte frykten å bevege med ut i styrkehallen med de sterke gutta. Jeg har trent styrke lenge, men veldig lite målrettet da jeg ikke har så mye kunnskap om oppsetting av program også videre. Derfor har jeg vært med på disse gruppetimene som i varierende grad har gitt meg et tilfredstillende utbytte. Jeg kom over dette styrkeprogrammet http://fitnessbloggen.no/kvinner-loping/ og synes det så meget variert, omfattende og bra ut.

Er det noen som har noen erfaringer med dette programmet? Om jeg trener styrke (dette programmet) 3-4 ganger i uken samt slenger inn et par kondisjonsøkter, vil jeg merke resultater? Jeg er en jente på 24 som er 161 høy, og veier 56 kg. Vil gjerne ned i fettprosent (som alle andre) og er ikke redd for å trene styrke.

Det jeg bekymrer meg litt for er at jeg ikke gjør ovelsene riktig eller tar i for mye / lite. Hvor mye vektforskjell skal det være på lette og tunge dager? Har jeg forstått riktig om de siste repetisjonene på de lette dagene også skal være tunge å gjennomføre, mens de tunge dagene handler om mer eksplosiv styrke?

Og hva betyr feks: Skrå benkpress med manualer 12-15 + 5x!?!? Vil dette si at man skal ta 12-15 reps 5 ganger? - altså 60 - 75 repetisjoner!?

Håper noen kan hjelpe meg å komme igang med styrketreningen! Og om dere har eksempler på andre treningsopplegg som kanskje vil fungere bedre for meg: let me know =) Vil dog gjerne vekk fra et fullkroppsprogram som skal kjøres 3 ganger i uken - blir alt for lite variasjon!

Kult at enda flere skal ut i styrkerommet sammen med de sterke gutta, og de ikke (enda) så sterke jentene, men som gjerne vil bli det. :p

Det er selvfølgelig veldig viktig å gjøre øvelsene riktig! Men ikke være redd for å ta i for mye. Det skal være så tungt at når du er ferdig med et sett, kunne du ikke tatt en repetisjo til, både på lette og tunge dager.

Hvis du trener styrke 3-4 ganger i uka og i tillegg slenger inn et par kondisjonsøkter bør du merke resultater, ja. Det krever selvsagt at kostholdet ikke er helt på jordet, men det vet du vel ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...