Gå til innhold

opptrening til sykkeritt


Mrcash

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har planer om å delta i et sykkelritt først i juni, og startet vell opptreningen litt seint, for ca 4 uker siden.

og siden sykkelsessongen ikke er helt i rute hær hvor jeg bord enda,, så har jeg trenet på mølla med 4x4 2-3 ganger i uka pluss en langkjøringsøkt i uka. kjenner at formen er blitt noe bedre, men problemet er at jeg er ca10 kg for tung, er 179 cm og 85 kg tung, å synes ikke vekta går ned som planlagt har gått ned ca 3 kg siden jeg startet, og lurer på om d er noen som har noen tips til diet,, har til nå startet dagen med havegryn å melk, spist vanlig middag og spist 3-4 grovknekkebrød til kveldsmat, og spist en god del frukt å grønnskaker. på lørdager har jeg spist hva jeg vil, har kuttet ut brus, saft og øl,, høres dette fornuftig ut???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du har ikke tilgang på spinningsykkel da? Skal du bli god til å sykle så må du trene sykkel. Sykling er veldig mye teknikk. Jeg trener selv til mitt første sykkelritt, men jeg har trent mye spinning og alltid syklet mye. Løping vil hjelpe litt på grunnformen, men man blir ikke i god løpeform av å trene spinning og man blir heller ikke i god sykkelform av å løpe.

Var ute og sykla med gjengen jeg skal sykle ritt med i går, og jeg ble liggende etter pga. dårligere teknikk enn disse mannfolka jeg sykler med og måtte stadig "spurte" for å ta dem igjen. Jeg var nok likevel mindre sliten enn en del av disse gutta fordi grunnformen min er bra, og jeg er utholdende og har trent mye. En del av dem har trent veldig lite, så det slet mer på kreftene deres.

Det jeg vil fram til er at på en spinningsykkel med spinningsko så får du trent på det du skal bli god til inne, fram til du skal sykle ute. Pass også på at du ikke legger alt for stor vekt på å slanke deg, du trenger tilførsel av nok energi så ikke stress med at det tar tid så lenge vekta går litt ned.

Enklere å si noe om hvordan du bør legge opp treninga og kostholdet hvis du blir mer spesifikk på hva og hvor mye du spiser, og hvor lenge du trener hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være kjip - MEN - om du prøver å gå ned i vekt NÅ så er det litt bad timing.... du klarer ikke bygge om kondisjonen på best mulig måte når du er i kaloriunderskudd....så du burde ha tatt av de kiloene i god tid før oppkjøringen...så for å prestere kondisjonsmessig i høyintensistetsritt kan du bare glemme å ligge i kaloriunderskudd. Så da må du enten velge å trene hardt, og spise hvertfall tilnærmet nokk for å bygge form fram mot rittet, eller du kan prøve å ta av kiloene.Ulempen medå miste 10 kg fra nå til Juni et at du da også mister muskelmasse og overskudd - noe som ikke er det du ønsker før et ritt.du kan jo evt inngå etkomprimiss - at du tar av noen få kilo, og unngår å litt i konstant stort kaloriunderskudd.

Hvordan du bør trene avhenger jo også av hvor langt ritter er, og litt på løypa. Er det snakk om 4 mil eller 10 mil? Skal du sykle laaaangt så hjelper det desverre lite å løpe 4 x 4 på mølla... Sett deg på sykkelen (evt spinningsykkelen) og få deg noen lange turer med jevn puls. helt avgjørende ¨å få distansen inn i kroppen. Kan godt hjelpe deg med treningsoppsett - men da er det ganske greit å vita hvor langt dette rittet er... ;)

du må trene mer spesfikt - ikke bare 4 x 4 intervall. Hvorfor ikke noen lengre tempodrag- type 8 min x 4, eller bakkintervaller?

I forkant av hovedritt - altså der jeg vil ha formtoppen- pleier jeg å kjøre 1-2 uker med rolig langkjøring (3-4-5 timers turer med puls i sone 1, litt 2) etterfulgt av 1 uke med færre og hardere økter, og den siste uka med 3 intervalløkter og 1-2 langturer og ellers helt fri.. dette har fungert for meg - men da har jeg trent jevnt hele vinteren slik at langkjøringen blir en måte å "holde" igjen på - og intervalløktene mot slutten av denne perioden er med påå pirre fram toppformen. Dette funker jo da ikke dersom det ikke er noe å hente fram - så det avhenger av at du har trent solid på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...