Gå til innhold

Proteiner


FitMe

Anbefalte innlegg

Har lest litt her inne en stund, og ser at når noen ber om kostholdsråd er standardsvaret som går igjen ofte er at en må spise mer proteiner. Siden jeg ikke har peiling på hva jeg pleier å få i meg i løpet av en dag har jeg i dag sjekket på diett.no hvordan mitt eget inntak er på en helt gjennomsnittlig dag. Jeg ser at jeg allerede får i meg veldig mye proteiner. Spørsmålet er dermed altså: hvor mye proteiner er for mye (jeg ligger på ca 3g/kg, om jeg leser diett.no rett)?

Dersom jeg får i meg for mye proteiner, hva burde eg bytte ut noen av disse med? Per i dag spiser jeg lite brød, mye egg, kjøtt (kylling, svin og vilt), fisk og skalldyr, ris, pasta, salat, frukt, bær og kesam. Jeg vil gjerne litt ned i vekt, så prøve å begrense inntaket av junk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Du trenger proteiner for å bevare muskelmasse

2. Proteiner er mer mettende enn karbohydrater og fett

3. Proteiner har høyere termisk effekt enn karbohydrater og fett, dvs. de øker forbrenningen mer

"More protein means better metabolic rate, satiety, cognition, muscle gain (<2g/kg >eucaloric), etc. A superior nutrient in many ways." - Martin Berkhan

Hold deg over 2 g/kg. Du kan også gå opp mot 4 g/kg hvis du vil, det går helt fint det. Men det tror jeg ikke du greier uansett :).

http://www.yewhealth.com/2010/11/21/børge-fagerlis-advanced-concept-diet-v2-0/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, begynner å lure på om jeg er fryktelig dårlig i matte, dersom 4g/kg skal være vanskelig... Havner fort der i dag (eller litt over faktisk), om jeg plusser på den planlagte kveldsmaten på det jeg allerede har spist i dag. Diett.no hevder dagens inntak (inkl. kveldsmat) ser sånn ut (veier forøvrig 75 kg, og er kvinne, om det betyr noe) :

Energi: 1631

Goal: 2383 (dette er det nettsida som beregner)

Fett: 80.81

Karbohydrat: 116.47

Protein:

314.73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, begynner å lure på om jeg er fryktelig dårlig i matte, dersom 4g/kg skal være vanskelig... Havner fort der i dag (eller litt over faktisk), om jeg plusser på den planlagte kveldsmaten på det jeg allerede har spist i dag. Diett.no hevder dagens inntak (inkl. kveldsmat) ser sånn ut (veier forøvrig 75 kg, og er kvinne, om det betyr noe) :

Energi: 1631

Goal: 2383 (dette er det nettsida som beregner)

Fett: 80.81

Karbohydrat: 116.47

Protein:

314.73

Gå over alle matvarene og sjekk om det ikke er noe so gir unaturlig høyt proteininnhold. Vet at blant annet noen egg som er ført opp der gir over 50 g proteiner, når det i realiteten er en god del mindre... Dette er ulempen ved at hvem som helst kan legge til matvarer som andre kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...