Gå til innhold

Kvitte seg med et par kg. fett. trening eller kosthold?


Caped

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2-3 kg fett jeg vil kvitte meg med.(162cm høy, 58kg) Og lurer på hva dere mener er beste måte å gjøre det på.

Fortsette med styrke og kardio og spise etter vedlikehold? (trener styrke 3ganger i uka + to runder kardio) For da regner jeg med fettet sakte men sikkert vil bli erstattet av muskler? Eller bør man kanskje også spise litt over vedlikehold?

Eller vil det ta veldig lang tid, slik at å spise med f.eks 500kcal underskudd sammen med treninga er en grei måte å gjøre det på? Treninga ser ut til å ha minska fettprosenten litt, men fettet på lårene vil ikke slippe. Det er det eneste området jeg har problemer med.

Har det ikke travelt, selv om jeg gjerne vil bli kvitt et par kg til sommeren slik at musklene får vist seg fram:D

Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg har spist med underskudd et par mnd, uten at vekta har rikket seg. Men tror kanskje underskuddet var for stort(spiste rundt 1500kcal). Og på en måned ser jeg faktisk at musklene er blitt litt større, mens vekta er den samme. Så jeg tenker at å trene seg til mindre fett er en sunnere måte å gå frem på? Samtidig er jeg jo litt utålmodig og tenker at et par kg. Fett burde man klare å kvitte seg med på et par måneder.

Hvis jeg i så fall skal trene meg slankere, kan jeg vel øke litt på karb? Spiser lavkarbo nå da jeg fikk anbefalt å kutte karbs for å gå ned i vekt. Men skal jeg spise etter vedlikehold må jeg vel øke på karbs for å få i meg nok kcal?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehm, hvis du skal spise etter vedlikehold så går du per definisjon hverken ned eller opp i vekt. Og hvis du som du sier har spist deg i underskudd uten å gå ned i vekt, så har du ikke spist deg i underskudd ;).

For å gå ned i vekt må du legge deg i kaloriunderskudd. Cardio er godt for helsa, men for kroppskomposisjonen er det likegyldig om du oppnår kaloriunderskuddet ved å spise mindre, trene mer cardio, eller en kombinasjon av de to. Men styrketreningen er uansett nødvendig.

Å erstatte fett med muskler er først og fremst mulig for overvektige og utrente. Så jeg tror du skal være fornøyd hvis du klarer å bevare muskelmassen og gjerne øke litt i styrke mens du går ned de 2-3 kiloene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hvis du skal spise etter vedlikehold så går du per definisjon hverken ned eller opp i vekt. Og hvis du som du sier har spist deg i underskudd uten å gå ned i vekt, så har du ikke spist deg i underskudd ;).

For å gå ned i vekt må du legge deg i kaloriunderskudd. Cardio er godt for helsa, men for kroppskomposisjonen er det likegyldig om du oppnår kaloriunderskuddet ved å spise mindre, trene mer cardio, eller en kombinasjon av de to. Men styrketreningen er uansett nødvendig.

Å erstatte fett med muskler er først og fremst mulig for overvektige og utrente. Så jeg tror du skal være fornøyd hvis du klarer å bevare muskelmassen og gjerne øke litt i styrke mens du går ned de 2-3 kiloene.

Vil tro jeg lå i kraftig underskudd ja. Spiste alt fra 1000-1600kcal per dag. Tviler på at jeg har så lav forbrenning? Fikk jo høre at det var aaalt for lite, og at jeg heller burde ligge like under 2000kcal for å få 500kcal underskudd. Kjørte også en uke med PSMF, og der er det jo ekstremt underskudd. Så hvorfor ikke vekta da viser noe mindre, aner jeg ikke. Kanskje holdt jeg på for kort tid? (et par mnd)

Ja det er vel likegyldig om man bruker kardio for å komme i underskudd eller spiser underskudd. Jeg trodde det var lettere for slanke folk å erstatte fettet med muskler:P for jeg har jo sett forskjell på en måned, og vekta er den samme. Men da er det vel bare å prøve kcal underskudd igjen da, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro jeg lå i kraftig underskudd ja. Spiste alt fra 1000-1600kcal per dag. Tviler på at jeg har så lav forbrenning? Fikk jo høre at det var aaalt for lite, og at jeg heller burde ligge like under 2000kcal for å få 500kcal underskudd. Kjørte også en uke med PSMF, og der er det jo ekstremt underskudd. Så hvorfor ikke vekta da viser noe mindre, aner jeg ikke. Kanskje holdt jeg på for kort tid? (et par mnd)

Ja det er vel likegyldig om man bruker kardio for å komme i underskudd eller spiser underskudd. Jeg trodde det var lettere for slanke folk å erstatte fettet med muskler:p for jeg har jo sett forskjell på en måned, og vekta er den samme. Men da er det vel bare å prøve kcal underskudd igjen da, og se hva som skjer.

om du har ligget på ca 1000-1600 kcal pr dag, er det nok mye sansynlig at forbrenningen din har så og si stoppet opp, og den tvi holder på alt av fett og vann, fordi kroppen din har fått for lite over for lang tid. Ergo; den går inn i "krise/spare" modus.

har gjor samme tabben selv, og måtte få ett rimelig hardt slag i hodet (les;mange laaange (gode) ) samtaler med coachen min før jeg inn så det.

Du bør nok kanskje øke litt (opp til ca 1800-2000) kcal pr dag, en periode for å få i gang forbrenningen. du kan også gjerne legge inn en spisedag hvor du spiser det du vil, og gjerne tar deg en øl eller noe også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har ligget på ca 1000-1600 kcal pr dag, er det nok mye sansynlig at forbrenningen din har så og si stoppet opp, og den tvi holder på alt av fett og vann, fordi kroppen din har fått for lite over for lang tid. Ergo; den går inn i "krise/spare" modus.

har gjor samme tabben selv, og måtte få ett rimelig hardt slag i hodet (les;mange laaange (gode) ) samtaler med coachen min før jeg inn så det.

Du bør nok kanskje øke litt (opp til ca 1800-2000) kcal pr dag, en periode for å få i gang forbrenningen. du kan også gjerne legge inn en spisedag hvor du spiser det du vil, og gjerne tar deg en øl eller noe også =)

Jepp, det var nok litt for stort underskudd over lengre tid:) spiser rundt 2000kcal nå, men fikk høre på forumet her at det var alt for lite:S men orker ikke tvinge i meg mer mat enn jeg klarer. Kutter man ut hvetemel og sukker blir det plutselig vanskelig å komme høyt på kcal:P

Skal holde meg på et mindre underskudd fra nå av, og bare gi jernet på trening:) når jeg ser før og etter bilder så ser jeg jo forskjell, så mulig det underskuddet jeg hadde hjalp litt likevel. Men vekta rikket seg ikke:S derfor ble jeg frustrert og visste ikke hva jeg skulle gjøre.

Men jeg ser jo nå at bilder og målbånd er tingen, så vekta skal få støve ned ei stund nå.. I speilet ser jeg ingen forskjell, men det er vel fordi ting skjer så gradvis at man ikke merker det før man sammenligner bilder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var nok litt for stort underskudd over lengre tid:) spiser rundt 2000kcal nå, men fikk høre på forumet her at det var alt for lite:S men orker ikke tvinge i meg mer mat enn jeg klarer. Kutter man ut hvetemel og sukker blir det plutselig vanskelig å komme høyt på kcal:p

Skal holde meg på et mindre underskudd fra nå av, og bare gi jernet på trening:) når jeg ser før og etter bilder så ser jeg jo forskjell, så mulig det underskuddet jeg hadde hjalp litt likevel. Men vekta rikket seg ikke:S derfor ble jeg frustrert og visste ikke hva jeg skulle gjøre.

Men jeg ser jo nå at bilder og målbånd er tingen, så vekta skal få støve ned ei stund nå.. I speilet ser jeg ingen forskjell, men det er vel fordi ting skjer så gradvis at man ikke merker det før man sammenligner bilder:)

Framgang vil du nok uansett ha når du har underskudd, men kommer nok til å tære litt på muskler etterhvert :( Men om du legger inn en spisedag og/Eller minsker underskuddet ditt litt kan det jo være du ser bedre framgang =) jeg fikk matplan fra coachen min for å "spise normalt" før jeg får begynne på diett.

Håper du når målet ditt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Framgang vil du nok uansett ha når du har underskudd, men kommer nok til å tære litt på muskler etterhvert :( Men om du legger inn en spisedag og/Eller minsker underskuddet ditt litt kan det jo være du ser bedre framgang =) jeg fikk matplan fra coachen min for å "spise normalt" før jeg får begynne på diett.

Håper du når målet ditt =)

Takk:D har hatt 3 uker nå med det jeg selv synes er normalt kosthold i alle fall. Og så ble det jo noen kosedager i påska. Så tror jeg er klar for å kutte litt kalorier igjen nå. Virker som musklene har det bra. Øker vekt på omtrent hver trening så:) tror det er håp for sommerformen likevel!:p lykke til videre du også!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...