Gå til innhold

Bygge muskler vs. forbrenne fett


Camilla35

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen kan svare meg på dette...

Hvordan må man trene styrke hvis målet er å forbrenne fett fremfor å bygge muskler?

Har dette noe å gjøre med mengden repetisjoner og lignende, eller bygger man muskler uansett hvis man trener styrke?

Er det slik at hvis man ønsker å forbrenne fett så må man heller drive med utholdenhetstrening, slik som jogging og lignende?

Håper dere kan svare meg på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om, men at du skal få noe svar i det hele tatt, kan jeg si hva JEG gjør, basert på ting jeg har lest. Mellomlav intensitet er best for fettforbrenning: sitat:

Lavintensiv trening, trening du kan gjennomføre over lang tid

- Styrker hjertet

- Fettforbrenning

- Muren/ grunnlaget

- Vi jobber aerobt vil si at vi har oksygen i blodet og musklene vil ikke stivne.

60-70% av makspuls, mao rundt 115-135 eller så.

Jeg har lagt meg til en vane der jeg kjører en liten økt med trappestep hver dag.Ca 40 minutter er minimum, noen ganger 45-50minutter. Har ingen tro på at trappestep er noe spesielt bra, men siden jeg klarer motivere for det, er det bedre enn så sitte på ræva. I tillegg løfter jeg endel vekt opp med benmusklene, så helt galt er det ikke, det blir som å løpe antar jeg, uten risiko for skader som jeg er livredd for.

Intensiteten ligger typisk på 125-135 i puls

Så tar jeg fram den nye favorittleka, kettlebell på 12kg. Ved å bruke endel øvelser jeg har finni på nettet kjører jeg LETT pulsen opp i 145-150. Her holder det med max 20-30 minutter, da begynner armer si fra at det holder. Jeg kan ikke forstå med min beste vilje at dette ikke er gunstig for BÅDE muskelbygging OG for kondisjon / fettforbrenning. Jeg kjører bevisst øvelser som belaster de største muskelgruppene, som lårmuskler. Kombinert med litt struktur på kostholdet, har jeg brent vekk 10 kg siden 18 august, samtidig som f.eks biceps er økt med nesten 5cm. Ekte vekter er sikkert bedre, men å kunne ha vektkula stående foran teven, motiverer MEG til å bruke den HVER DAG, og det er for meg bedre enn et optimalt sett vekter som aldri blir brukt.

Ekspertene får slakte innholdet i innlegget mitt, men dette har iaf fungert for meg, og jeg tror det er vanskelig å finne noe DEFINITIVT GALT i det jeg gjør, selv om det ikke er optimalt for andre. Jeg burde nok kjøre lengre økter, men har tenkt forsøke meg med en vektvest for å øke belastningen ved step-øvelsen.....

Husk også at muskler forbrenner fett i seg selv, så får du mer muskler, øker standbyforbrenningen din når du ikke er aktiv. Er du aktiv, forbrenner du enda mer. I tilegg er jo muskler ganske fint å se på ift flesk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...