Gå til innhold

Bryter konkurranseidrett ned kroppen?


pådriveren

Anbefalte innlegg

Hva er best for kroppen: skal jeg bli konkurranseutøver eller la treningen forbli en hobby...

Et dårlig utgangspunkt gjorde meg til en treningsnarkoman. Etter at jeg begynte å innføre styrketrening i kondisjonstreninga har jeg fått resultater. Jeg trener i midlertid 6 ganger i uka som en hobby/livsstil.

Jeg ble veldig stolt da treneren for Cross Country-laget så potensial i meg og spurte om jeg er interessert i å delta. Men det vil føre til langdistanseløping hver eneste dag (2-3 timer) og jeg kommer ikke til å få kombinert inn styrketrening som nå. På en annen side: Å bli med på laget betyr at jeg får konkurrere og ikke minst et team som holder meg oppe. Jeg ble derimot litt skremt da jeg så hvor magre de er, og hvor dårlig holdning noen av utøverne har. I tillegg har mange av dem slitasjeskader og svake bakside-lår fordi de bruker all sin styrke på å løpe fremover. Ei venninne sier hun mistet alle musklene sine etter at hun startet med cross country.

Dilemmaet er: skal jeg slå til å bli atlet på løpelaget? Eller vil dette bety katastrofe for kroppen min og bare bryte den ned? Alternativet er å fortsette med allsidig trening slik som jeg gjør nå. Det syns jeg også er veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk skal du ha, det har du nok helt rett i! Ja, det er mulig - men slik jeg har forstått det, så gjøres styrketreningen på egenhånd, og kanskje er det derfor en del på løpelaget dropper styrke og får store slitasjeskader/ser sykelig tynne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener crosscountry som i terrengløping? Ja, med så mye trening, så kan det hende at folk dropper styrketreningen. Men får du til, så ville jeg ha lagt inn ett par økter med styrketrening i uka :)

Jess, det stemmer. Terrengløping vil bli en stor forskjell fra slik trening jeg er vandt med. Jeg skal nok ta meg tid til å putte inn styrke også, det vil nok bli vel verdt det for ikke å "løpe av seg" alle muskler. Og som du sir - jeg vil jo forhindre skader/ bli bedre i idretten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...