Gå til innhold

Kokosmel vs hvetemel (funksjonalitet)


Augis

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg skal lage en kake i helga ifm middagsgjester, og tenkte å sunnifisere den ved å erstatte alt eller halvparten av hvetemelet (190 g) med kokosmel.

Noen som har erfaringer i forhold til dette? Må man tenke annerledes på mengde når man bruker kokosmel? Endrer konsistensen seg til det negative?

Vi snakker forresten eplekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sammenlignet hvetemel og kokosmel, men jeg har erfart at kokosmel fortykker mye mer enn det quinoamel gjør. Om det er kokosmelet som fortykker mye, eller om det er quinoamelet som fortykker lite, vet jeg ikke. Du kan f.eks. prøve å erstatte 90--100 g av hvetemelet med 60 g kokosmel, se an hvor tykk deigen blir, og deretter ha i hvetemel eller kokosmel til du får ønsket resultat.

Kokosmel smaker ganske mye kokos, så jeg vil ikke anbefale å erstatte alt hvetemelet med kokosmel uten å ha prøvd det ut på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosmel er veldig godt, men i bakst har det en tendens til å bli litt smuldrete ved bruk av det. Jeg har lagd mange boller av kokosmel som har falt fra hverandre og blir full av sprekker. Kaker pleier derimot å bli litt bedre :) Det du kunne ha gjort er å ha halvparten hvetemel, 1/4 kokosmel og 1/4 av fiberfin eller pofiber. De to sistenevnte egner seg godt i bakst og særlig pofiber gjør kaka ekstra saftig :) Lagd mange gode eplekaker slik, jeg :D

Anbefaler deg å bruke noen skjeer fiberhusk også, for å binde deigen bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakepro og psyllium(86 %) tilgjengelig. Sistnevnte skal vel gå som en grei erstatning for fiberhusk.

Da kan jeg evt bruke halvparten hvetemel, 1/4 kokosmel og 1/4 psyllium? Evt 1/4 kokosmel, 1/8 psyllium, 1/8 bakepro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiberfin og fiberhusk er to vidt forskjellige ting. Fiberfin er mel fra funksjonell mat som er, ja, fullt av fiber. Jg ville blandet koksmel og bakepro, og så hatt i litt psyllium for å binde det hele bedre sammen. Men hva er resten av ingrediensene?

De øvrige ingrediensene er (de som har betydning for konsistensen, etter litt moderering) egg, vaniljesauspulver + kesam, sukrin, bakepulver, vaniljesukker (bruker kanskje essens her), sitronsaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De øvrige ingrediensene er (de som har betydning for konsistensen, etter litt moderering) egg, vaniljesauspulver + kesam, sukrin, bakepulver, vaniljesukker (bruker kanskje essens her), sitronsaft.

Vil tipse deg om naturlig vaniljepulver som er utroolig godt og smakfullt, jeg bruker det i stedet for vaniljesukker i baking. Gir en mer naturlig vaniljesmak enn essens, pluss at det ser lekkert ut i røren med de små sorte kornene :) Ellers snakket jeg med eieren av en fin alternativ butikk her i Oslo i dag om det å prøve seg frem med ulike meltyper, hun anbefalte å erstatte 25% av melet med kokosmel i begynnelsen, samme som er anbefalt med bakepro. Det er smak og behag selvsagt, men dette ble anbefalt som er "trygg start" :)

Det blir sikkert godt uansett, råvarene er jo deilige :) Lykke til!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kokosmel trekker til seg myye væske (veldig høyt fiberinnhold), så tror ikke det er så lurt å bruke altfor mye av det i oppskrifter. I så fall må du nok ha oppi en del mer væske, da forhindrer det nok - som de andre her sier - tørt bakverk. Og det er jo det siste man vil ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse deg om naturlig vaniljepulver som er utroolig godt og smakfullt, jeg bruker det i stedet for vaniljesukker i baking. Gir en mer naturlig vaniljesmak enn essens, pluss at det ser lekkert ut i røren med de små sorte kornene :) Ellers snakket jeg med eieren av en fin alternativ butikk her i Oslo i dag om det å prøve seg frem med ulike meltyper, hun anbefalte å erstatte 25% av melet med kokosmel i begynnelsen, samme som er anbefalt med bakepro. Det er smak og behag selvsagt, men dette ble anbefalt som er "trygg start" :)

Det blir sikkert godt uansett, råvarene er jo deilige :) Lykke til!! :D

Bare dobbeltsjekker:

75% hvetemel + 25% kokosmel?

Eller

75% hvetemel + 12,5 % kokos + 12,5 % bakepro?

Pluss en teskje psyllium i tillegg i begge alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for den første,

Bare dobbeltsjekker:

75% hvetemel + 25% kokosmel?

Eller

75% hvetemel + 12,5 % kokos + 12,5 % bakepro?

Pluss en teskje psyllium i tillegg i begge alternativene?

Jeg ville brukt 75% hvetemel og 25% kokos, og ikke tenkt så mye på proteininnholdet når det er kake til gjester + lørdag. ;) Men om ikke kan du gjerne erstatte ytterligere av hvetemel eller kokosmel med bakepro. Og ja, en teskje i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for den første,

Jeg ville brukt 75% hvetemel og 25% kokos, og ikke tenkt så mye på proteininnholdet når det er kake til gjester + lørdag. ;) Men om ikke kan du gjerne erstatte ytterligere av hvetemel eller kokosmel med bakepro. Og ja, en teskje i tillegg :)

Jeg tenker ikke så mye på proteininnholdet jeg heller, men trodde bakepro var å anbefale fordi det gjorde deigen bedre å jobbe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye på proteininnholdet jeg heller, men trodde bakepro var å anbefale fordi det gjorde deigen bedre å jobbe med. :)

Å, skjønner :) :) Jeg har ikke tenkt over det, men kanskje noen av de andre bakerskene her har gjort erfaringer med det! Si gjerne fra om kombinasjonen du velger og hvordan det blir :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse deg om naturlig vaniljepulver som er utroolig godt og smakfullt, jeg bruker det i stedet for vaniljesukker i baking. Gir en mer naturlig vaniljesmak enn essens, pluss at det ser lekkert ut i røren med de små sorte kornene :) Ellers snakket jeg med eieren av en fin alternativ butikk her i Oslo i dag om det å prøve seg frem med ulike meltyper, hun anbefalte å erstatte 25% av melet med kokosmel i begynnelsen, samme som er anbefalt med bakepro. Det er smak og behag selvsagt, men dette ble anbefalt som er "trygg start" :)

Det blir sikkert godt uansett, råvarene er jo deilige :) Lykke til!! :D

Erstatter du vaniljesukker med lik mengde naturlig vanilje?:) Jeg har prøvd å smakstilsette mager kesam med naturlig vaniljepulver. Da måtte jeg bruke en del og synes det ble en litt "streng" smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatter du vaniljesukker med lik mengde naturlig vanilje?:) Jeg har prøvd å smakstilsette mager kesam med naturlig vaniljepulver. Da måtte jeg bruke en del og synes det ble en litt "streng" smak?

Jeg har erfart det samme og også brukt en del, smaker til på slump så har ikke noe konverteringsmål på det. :-/ Bruker desto mer sukrin melis for å få det mest mulig lik smaken på vaniljesukker. Gleder meg til den dagen dette sitter i fingerspissene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart det samme og også brukt en del, smaker til på slump så har ikke noe konverteringsmål på det. :-/ Bruker desto mer sukrin melis for å få det mest mulig lik smaken på vaniljesukker. Gleder meg til den dagen dette sitter i fingerspissene ;)

Aaah, blande det med sukrinmelis var ingen dum ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...