Gå til innhold

Dårlig matlyst..usikker på kcal-inntak.. hjelp?


Anreka

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å gå ned i vekt til sommeren, og fortsette litt til med å gå ned til jeg blir fornøyd.

I følge den kalorikalkulatoren her på fitnessbloggen, så er forbrenninga mi, med 1-3 treninger i uka, på 2171 kcal. Jeg har lagt meg på 1600 kcal for dag, i utgangspunktet. Men de siste dagene så har jeg liggi på et inntak mellom 1200-1400, noe jeg syns virker litt lite? (basalforbrenninga er ca 1600 kcal i følge kalorikalkulatoren)

En annen ting er at jeg spiser mindre/er mindre sulten de dagene jeg trener styrke, og det er jo ikke helt bra? :S

Måltidene består som regel av:

Frokost/lunsj (er ikke frokostmenneske): 2-3 Wasa Delikatess Sesam Knekkebrød, med pålegg (skinkeost, kokt skinke, kaviar, egg, det varierer igrunn mellom desse)

Mellommåltid: Enten en frukt (banan) eller en skyr, eller en halv boks mager vaniljekesam.

Middag: Kyllingfilet, grønnsaker og avogtil ris. (Forskjellige måter å tilberede på, alt fra wok til å ovnsbake hele greia) Bruker også en del kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig med tilbehør (grønnsaker eller salat), Laksefilet enten i wok, eller med ris eller med poteter til. Svinekjøtt i wok eller med grønnsaker og ris.

Som regel blir det 150-200 g kjøtt, 250 g grønnsaker, (1-2 potet, ca 60 g ris)

En sjelden gang bruker jeg saus til (sweet chili-sausen til eldorado, korma, tikka masala osv)

Kvelds: Middagsrester, eller det samme som frokosten. (dersom jeg er sulten, er jeg ikke det så lar jeg være)

Trener fullkroppsprogram 3 dager i uka. Og går tur og trener ju jitsu noen ganger i uka.

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre? (vet jeg burde legge ut høyde og vekt osv, men er ikke komfortabel med det ennå, høyden er 159 cm, vekta er altfor høy i forhold:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kjører fullkroppsprogram tre ganger i uken, går turer og trener ju jitsu ellers så er ditt daglige behov først og fremst større enn 2171kcal.

Mine tips vil være:

1. Du kan godt være i stort kcal underskudd så lenge du har mye fett på kroppen, men ikke spis mindre enn 1500kcal om dagen

2. Spis mindre grønnsaker på dager du trener, så får du kanskje lettere ned mer kcalrik mat - bruk energitette matvarer om dette skulle være svært så vanskelig (eks. ost eller nøtter)

3. Hold proteinene høyt ( rundt 2g x kroppsvekt målt i kg) - Ta shake til frokost/middag/kvelds hvis dette er vanskelig å få i seg igjennom vanlig mat.

4. Få i deg riktig fett - 2ss med høykonsentrert omega3 rett i munnen (fra for eks selolje eller lakseolje). Dette vil være med på å hjelpe deg til å miste fett samt du får i deg ca 170kcal ekstra

5. Hold karbs over 50gram om dagen, det er ingen vits å gå under dette i følge Lyle Mcd

6. Bruk diett.no for å få full oversikt over matinntaket ditt.

7. Les alt stoff du kommer over fra Lyle McDonald, Børge Fagerlid, Martin Berkhan og hold deg unna slankeartikler fra dinside.no og alle moteblader.

Beklager på forhånd for alle mulige skrivefeil.

(Dette er kun vennlige råd og jeg ønsker ikke å gå i dybden av dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører fullkroppsprogram tre ganger i uken, går turer og trener ju jitsu ellers så er ditt daglige behov først og fremst større enn 2171kcal.

Takker for svar:) Må bare presisere at det ikke er alltid jeg har det store treningsutbytte av ju jitsu-treninga da jeg er instruktør og det blir mye "stilleståing" der jeg hjelper elevene med sine teknikker, så regner ikke med jeg forbrenner så voldsomt mye på desse treningene. (Noen ganger får jeg trene selv, og da prøver jeg også å få i meg mer mat)

Du kan jo alltids bytte ut knekkebrødene til frokost med brødskiver. Om jeg husker riktig er det 30 kcal i en skive Delikatesse sesam knekkebrød. En brødskive er fort 75 kcal. Om målet er å få i seg mere kalorier. Eller begynne med havregrøt.

Takk for svar:) Kanskje jeg kan spise brødskive til enten frokost eller lunsj, så hjelper det på :)

Men lurer litt på: Hva kan være grunnen til dårligere matlyst de dagene jeg trener? det burde jo være omvendt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...