Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år som gjerne skulle ha kommet i litt bedre form. Å gå ned i vekt er ikke hovedmotivasjonen min, da jeg trener mye styrke så om tallet på vekten ikke beveger seg så mye gjør ikke noe. Men jeg skulle gjerne fått trent vekk en del fett. Jeg er relativt høy, 182 cm og veier rundt 73 kg. Jeg er ikke feit, men jeg er heller ikke tynn.

Jeg prøver å trene mellom 1-5 ganger i uken. Går for det meste i stryketrening, da det er det jeg liker best nå som været ikke egner seg så godt å gå tur i. Prøver uansett å bevege meg skikkelig en time de dagene jeg ikke trener.

Hovedproblemet mitt ligger i maten. Jeg bor på skolen, og vi får alle måltider servert hver dag. Går mye i poteter og ris noe jeg prøver å unngå i størst mulig grad. Vi får også brødmåltider tre ganger om dagen, dette syns jeg er det vanskeligste å unngå men prøver så langt det er mulig å lage mine egne knekkebrød. Er det noen som har noen gode ideer til hva jeg kan spise som gir meg best utbytte i forhold til treningen. Er vanskelig å få laget sin egen mat, så jeg må først og fremst ta det jeg får, men hvor mye, hva jeg burde velge av mat osv. Dette ble kanskje litt rotete men jeg håper at noen har noen gode tips.

Om noen har noen spennende styrkeøvelser eller motivasjonøvelser for å begynne å like kondisjonstrening er det bare å komme med det også :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5856-trenger-tips-motivasjon-og-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, kjenner meg igjen. Gikk på internatskole i fjor, noe som gav en god del problemer mtp maten. Får dere kun brødmåltider? ikke frokostblandinger osv? Får dere f.eks egg osv til dette?

Jeg hadde havregrøt om morgenen, til lunsj prøvde jeg å velge litt av de andre alternativene vi fikk, som eggerøre f.eks, noe litt mindre karbsholdig. Til kvelds gikk det i knekkebrød og brød. Nå har jeg i ettertid skjønt at jeg spiste alt for lite, da spesielt av protein i denne perioden.

Hva med å kjøpe en eggkoker og koke egg du kan ha på skiva? Skjønner at dette kan være vanskelig å gjennomføre, men det kan alikevel være en fin ide.

Om du kun har mulighet til brødmat- velg i det minste proteinrike og gode pålegger, og bruk en god del av dette. Kanskje kan du vurdere å kjøpe proteinpulver du kan bruke for ekstra proteintilførsel.

Ellers er det bare å kjøre på videre med treningen!

Vi får brød/knekkebrød samt havregryn til frokost. Egg får vi kun på søndager. Men det er jo egentlig ikke verre at jeg koker mine egne egg som jeg har på skolekjøkkenet vårt. Jeg spiser iallefall mer enn nok, mye mer enn jeg har spist tidligere. Går fort 5-6 brødskiver til lunsj. Hvilke pålegg burde jeg spise mest av? Jeg spiser mye kaviar, gulost, skinke og markrell i tomat.

Jeg er også veldig glad i å spise litt mellom måltidene. Da går det gjerne i frukt og grønt samt usaltete nøtter. Men jeg trenger råd til annet digg som man kan feks kose seg med i helgen utenat man får i seg store mender med fett/sukker. Er glad i popcorn, det lager seg selv i kjele og med litt salt. Hvor ille er det egentlig?

Takk for svar :)

okei. Ville prøvd å bruke litt mer av havregryn. Ha gjerne en boks med cottage cheese du kan tilsette, og kanskje en scoop proteinpulver.

Av pålegg er makrell i tomat, skinke, laksepålegg osv det som er proteinrikt. Vi hadde det helt på samme måte på den ene skolen jeg har gått på, Kan jeg spør hvilken skole du går på?

Popcorn er ikke det værste, men den er fortsatt veldig næringstett. Mye karbohydrat og 412 kcal pr 100 g. Det er lov å kose seg i helga, bare med måte. Jeg har selv blitt glad i å lage sunnere mat! Sunne kaker osv, er en slager :)

Havregryn kan jeg iallefall begynne å spise til frokost :) Proteinpulver har jeg mye av hjemme, og skal hjem på ferie om ikke så lenge så da får jeg ta med meg det. Jeg går på folkehøyskole i Lofoten. Jeg har prøvd å kutte ut alt av godteri, kaker og annet digg i ukedagene og heller kose meg litt i helgene, men det er lett å skl litt ut da det er mange flinke bakere på skolen som alltid kommer med noe godt :(

Annonse

Hva slags olje er det best å lage popcornen på da? Proteinbarer har jeg smakt mye forskjellig av, enda ikke funnet noe jeg syns er godt så da får jeg kanskje bare lete litt mer. Jeg tenker at jeg starter for fullt med mer tilpasset kosthold i forhold til treningen. Men jeg har kuttet ut brød til frokost nå, og spiser havregryn. Har også kjøpt meg egg som jeg kan spise til lunsj. Middagene her er jo så som så, til middag igår fikk vi lapskaus som var så og si uspiselig så da spiser jeg iallefall ikke for mye.

Hva er fyfy å spise når man vil ned i vekt, men samtidig bygge muskler?

Takk for alle innspill altså, jeg merker jeg er mer motivert for å trene nå en noen gang før så da må jeg bare gripe tak i det =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...