Gå til innhold

Hofteleddsdysplasi


Ingerid

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med styrketrening for de med hofteleddsdysplasi? Hofteleddsdysplasi er at hofteskålen ikke dekker hele hofteleddet (kula) og at hofta derfor lettere kan gå ut av ledd. Treningsvenninnen min har dette i begge hoftene og greier ikke teknikken med knebøy og mark. Hun ender alltid med å løfte opp hælen og stå mer på tærne, og greier ikke gå ned på knebøy uten at knærne er langt over tærne. Er det noen styrkeøvelser som er lure å bruke og noen som bør kuttes ut? Hadde satt stor pris på forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun hofteleddsdysplasi nå, eller hadde hun det som barn?

Høres ut som om at hun ikke kan trene knebøy.. må heller finne erstatningsøvelser. Kan desverre ikke gjøre noe med strukturen av hofteleddet (går ut i fra at hun hadde det som barn og har fått veldig dype acetabuli som resultat?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har det nå. Virker som hun har hatt det i mange år. Dette er en venninne jeg ikke kjenner veldig godt, så vet ikke når hun fikk det, bare vet at hun fortsatt sliter med det.

Nei, jeg forstår at man ikke kan gjøre noe med strukturen av hofteleddet, men tenkte kanskje man kan trene opp musklene rundt for å gjøre det mer stabilt eller noe? Hvilke erstatningsøvelser er lure å ta da? Utfall i stedet for knebøy? Er strak markløft lurere og lettere enn vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke den beste å spørre ang erstatningsøvelser, men beinpress, utfall og romanian deadlifts er det første jeg tenker på. Ville vært forsiktig med strakmark, men igjen er det personlig mening da jeg synes det er ganske hard på nedre rygg (og kanskje ikke så lur om man er helt fersk i gamet?).

Er ingen muskler som direkte stabiliserer hofteleddet som jeg kan tenke på.. Er vel helst anatomien av leddet og ligamenter/labrum som gjør det. Men ITB (utside lår) og psoas (lysken) er ofte veldig stramme i pasienter med hoftesvakheter.. Samt svakhet av gluteus medius (trenes ved hip abduction/clam øvelser) og underaktivitet av denne muskelen. Må nesten teste ratioer mellom hamstring og quads, samt abduktorer og adduktorer for å si sikkert hva hun ville hatt god effekt av.. Kan hun gå til en fysio eller kiropraktor kanskje?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...