Gå til innhold

Trenger litt tips! :)


larsern89

Anbefalte innlegg

Hei, jeg heter Lars og er ny her på forumet:)

Har trent styrke i litt over et år, og har blitt helt hekta!

Følelsen av fremgang er bare helt fantastisk! :)

For noen dager siden las jeg http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/Veldig god artikkel, med veldig mange "problemer", men kanskje ikke så mange løsninger for oss som ikke er eksperter. Men etter å ha lest artikkelen sitter jeg igjen med inntrykket av at jeg burde endre litt på treningsprogrammet mitt. Sånn jeg har forstått det så er det lurt å bygge programmet rundt de 3 baseøvelsene og chins. Jeg har tidligere trent disse, men sikkert med en del "kukerundtøvelser" i tillegg.

Det jeg da ikke skjønner er; mener artikkelforfatteren at jeg skal trene 3 dager i uka, og i hovedsak bare gjør disse 4 øvelsene? Skal jeg da kjøre øvelsene hver dag? Eller bare en øvelse for dag? Må si jeg er forvirret :p

Fant dette 5x5 programmet i en annen tråd på forumet: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3Kan dette være noe i riktige gaten? Ser at det her er bygd opp en dag rundt baseøvelsene, men her jo også mange "kukerundtøvelser"...

Og over til noe helt annet:

I slutten av http://www.iform.no/pub/art.php?id=3 står det:

"Spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og dèt er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!"

Syns selv at dette høres helt syyyykt mye ut. Men er villig til å gi det en sjanse i en måned som han anbefaler. For meg vil dette bety cirka 300g protein for dag. Er det et problem dersom rundt 200g av disse kommer fra proteinshake? Er det skadelig på noen måte?

På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjermbilde_2011-04-11_kl._23.11.20_stor.png

3,5 g/kg protein er ikke nødvendig, (men heller ikke skadelig med mindre du har nyreproblemer) og du klarer deg fint med mindre. Bruk grafen ovenfor for å finne ut hvor mye du trenger. Martin Berkhan mener at det holder med 3 økter i uka for vektreduksjon, men hvis målet er vektoppgang så kan du trene litt oftere. Det kan du for så vidt også hvis du skal ned i vekt, men det er gjerne ikke nødvendig. 5x5 er ikke et kukerundt-program, så det kan du gjerne forsøke deg på. 5/3/1 og Starting Strength er f. eks. to andre gode programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...