Gå til innhold

Pensjonister og proteinshake


NedreStrandgate

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte siden vi som bygger litt kropp, og er opptatt av dette ofte bruker forskjellige typer kosttilskudd, så skal jo dette være med på å optimalisere kost og form.

Jeg har en bestemor (nærmer seg 75 og meget oppegående). Hun er temmelig svak sånn rent fysisk, og klager over muskelsmerter og at hun ikke orker å gjøre ting i huset (f.eks). Hun lider under sykdommen "Lupus" og går på noe medikasjon.

Men jeg tenker, det er så viktig å få i seg nok næring og vitaminer i løpet av en dag, og for de som begynner å dra på årene, kanskje spesiellt. Hun er ingen storspiser heller. Jeg lurer derfor på om det kunne vært en idè å fått i henne et par proteinshaker om dagen (eller liknende)? Ikke overdrive inntaket, men en eller to med normal dose, til å begynne med for å se om det har effekt på muskulaturen. Hva tror dere om dette? Jeg hadde tenkt å dra på en helsekostbutikk og forhøre meg, men kan jo like godt ta det opp her også.

Det er mulig jeg er helt idiot, og at dette er helt på vidda siden jeg ikke kan huske å ha lest noe om dette i noen artikkel noen gang...

Men synes det er verdt en topic, hvis det kunne ha noe for seg.

På forhånd, takk!

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel litt an på hva hun spiser til daglig. Er hun flink til å få i seg proteiner (til tross for at hun ikke er en storspiser), så er ikke proteinshakes nødvendig. Men om hun spiser veldig lite proteiner, så kan det være en idé. Dvs. jeg ville nok ikke kjørt på med rene proteinshakes, men kanskje laget på proteinpulver og bær som en smoothie. Da får hun både proteiner og en del mikronæringsstoffer fra bærene. Bærene inneholder også antioksidanter og gir smoothien en god smak....

En proteinblåbærsmoothie gir hovedsaklig proteiner og karbohydrater, men hun bør få i seg litt sunt fett også. En proteinsmootie med smak av kokos kanskje?

- Kanskje litt proteinpulver, kokosolje/kokosfett og yoghurt naturell, smaksatt med kanskje litt søtning i form av natreen, sukrin eller stevia?

Jeg har ikke noen oppskrift på det, så du må nesten prøve deg frem om du vil teste det ut....

Proteinpulveret bidrar med proteiner, kokosolje med sunne fettsyrer og yoghurt naturell bidrar med karbohydrater, proteiner, melkesyrebakterier og kalsium. Kalsium er godt for beinbygningen, særlig for kvinner i den alderen....

Konklusjon: jeg ville nok ikke fokuser for mye på å få i henne så store mengder proteiner, men heller fokusert på å gi henne et bedre sammensatt kosthold. I tillegg MÅ det, etter min mening, være glede og kos rundt maten. Ikke tvinge henne til å holde seg for nesa og hive innpå en proteinshake. Ikke at jeg tror du vil tvinge henne til å gjøre det altså, ikke misforstå, men det var for å sette det litt på spissen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo sies at en del eldre sliter med å få i seg nok mat, i tillegg så har man en god del triste eksempler på eldre på sykehjem/gamlehjem som går sulten store deler av dagen fordi institusjonen ikke har nok bemanning. Så jeg synes det virker interessant med en protein shake. Nå finnes det allerede næringsdrikker rettet mot eldre (og andre som har problemer med å få i seg nok næring ) men som sagt så synes jeg dette virker interessant. (Det er jo begrenset hvor "spennende" en brødskive og et glass rød saft er...)

Næringsdrikkene i eksempelet mitt er jo ganske dyre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsdrikker smaker pyton! Noen liker de faktisk, men de aller fleste tar de kun fordi de må! Så mye enklere, billigere og like sunt det er med "hjemmelagde" næringsdrikker. Det er synd og skam at det ikke blir viet mer tid til i enhver behandling hvor slike drikker er en nødvendighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...