Gå til innhold

Ned i muskelmasse?


Snopegrisen

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Hvordan vet jeg om det jeg går ned i vekt kun er fett? Går ned mellom 0,5-0,8kg per uke. Kan det hende jeg mister muskler i tillegg, da det ideelle er 0,5kg pr uke?

Veier i dag, 68kg, er 172 høy, og 23 år.

Spiser mellom 13 og 1600kcal pr dag, og trener hver dag, untatt søndag. Er dette for lite inntak i forhold til hvor mye jeg trener? Snopedag på lørdager hvor jeg koser meg med godteposen. Styrketrening 4 ganger i uken med fullkropp, 1 rolig løpeøkt og 1 intervalløkt. Jeg har begynt på proteinpulver som jeg drikker etter hver økt, og lurer på om dette på en måte vil "sikre" at jeg ikke mister muskler? Jeg spiser naturligvis andre proteinkilder, som kyllingfilet, annet kjøtt, fisk, egg, kesam osv. Jeg har ikke blitt svakere i styrkeøvelsene, er det tegn på at jeg ikke har gått ned i muskelmasse? :eek: Veldig usikker, så blir veldig glad for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mye proteiner og tren tung styrke så bevarer du musklene på en bra måte. Omega-3 er også muskelbesparende. Med et moderat kaloriunderskudd vil du også bevare musklene bedre enn om du legger deg veldig mye i underskudd. Prøv deg litt fram med denne: http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Fitnessbloggen anbefaler 2,6 gram protein per kilo kroppsvekt. Om en protein shake da blir "nok" avhenger jo av hva du spiser ellers. Skriv ned både vekt, midjemål og styrke i forskjellige øvelser, så får du et mer riktig bilde på fremgang enn om du bare ser på vekta. Hvis du ikke har blitt svakere har du sannsynligvis ikke mistet muskelmasse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Omega 3, er tran bra nok da, eller bør jeg ta noe annet?

Har ikke turd å prøve meg med målebånd enda, men det er vel bedre enn å la vekta bestemme ja. Blir jo en del styrketrening, så skal ikke la vekta ødelegge om jeg går opp litt :)

"Den verdenskjente coachen Charles Poliquin anbefaler doser i området rundt 1-1,5 gram pr. % kroppsfett. Det vil si alt fra 6-45 gram. I ekstreme tilfeller der personer med svært høy fettprosent vil gå ned i vekt vil det være krunglete å bruke kapsler. De fleste kapslene på markedet inneholder 500mg, hvilket betyr at man må ta titalls kapsler for å komme dit Poliquin vil at inntaket skal være. Tran vil i slike tilfeller være et bedre valg."

http://afpt.no/?page=8&article=628

45 gram er mye altså, det tilsvarer 20 spiseskjeer tran. Det jeg da lurer på, og som forhåpentligvis noen kan svare på, er det fare for å få "vitaminoverdose" av for mye tran? I tillegg til omega-3 inneholder jo tran vitamin A, D og E. Hvor mye kan man ta egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...