Gå til innhold

lite karber, mindre fett, mer proteiner?

Anbefalte innlegg

Om en havannen måneds tid flytter jeg, og har i den sammenheng tenkt til å radikalt forandre kostholdet ( liker ikke kjøkkenet der jeg bor nå, og har derfor litt problemer med å lage mat der. Blir mye kjappe løsninger... )

Jeg har lyst til å redusere karbene mine, leve litt lavkarbo rett og slett. Men jeg er ikke så glad i tanken om å spise uhyre mye fett, og en nye romkameraten min er rett og slett intolerant mot større mengder fett.

Kan vi kjøre lavkarbokosthold, og satse på hovedsaklig proteinøkning istedenfor fettøkning? og hvor mye proteiner er greit før det blir latterlig overkill?

Romkameraten trener ikke, men hadde hatt godt av et endret kosthold, og det hadde vært kjekt om vi kunne hatt ca samme type kosthold.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4629-lite-karber-mindre-fett-mer-proteiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kjøre ett lavkarbokosthold uten MYE fett, men jeg vil også fortelle deg at lavkarbo, selv de ekstreme diettene - ikke handler om å dytte i seg mest mulig fett.

Man trenger litt fett og ett hvert måltid uten feit proteinkilde burde inneholde minst 1-2 spiseskjeer med fett, en halv avocado, nøtter, olje etc etc.

Jeg syns det er litt seint på natta, men Fedon-kosthold ville vært noe for deg. Det er ett kosthold med helt normal fettmengde, men også redusert på karbohydratene. Fokuset ligger her på matens GI, og deskriptivt er det nok ett middelhavskosthold med såkalt "sunt" fett og gode proteiner.

Velvet har helt rett :) Lavkarbo betyr ikke at du erstatter alt du spiser med fett, og du trenger ikke å spise bare 20g carbs om dagen selv om du skal bytte til lavkarbo! Selv spiser jeg karbo i moderate mengder, trolig i overkant av 100g per dag, og det er det beste kostholdet jeg har hatt noen gang :D

Du kan kutte både fett og karbohydrater i en periode dersom du ønsker å gå ned i vekt, men på sikt må du øke en av de, du kan ikke leve på hovedsakelig proteiner alene.

Enig med de over her. Høres ut som et moderat lavkarbo (over 100 gram karbs til dagen) er en bra middelvei for dere.

Nå vet jeg strengt tatt at lavkarbo ikke egentlig er å lesse på med fett. Men det er det folk flest forbinder med lavkarbo. Men et sted må man jo få resten av metthetsfølelsen og energien fra, så jeg lurer mest på hvor høyt jeg kan gå på proteinene ( i form av mat, ikke shakes ) før det blir overkill.

Fett blir jo mest i form av sauser, dressinger og slike smakssettere, men ikke noe jeg planlegger å hive i meg tonnevis av, bare fordi jeg i teorien kan.

Men takk for tips svar ;D

Annonse

Du kan spise opp i 3 gr pr kg kroppsvekt uten at det blir noe problemer av det, men ved å spise veldig mye proteiner vil du manipulere sultfølelsen og sannsynligvis spise i underskudd om du ikke presser i deg mat. Så det hele er litt avhengig av hva du ønsker å oppnå med kostholdet ditt.

Nå vet jeg strengt tatt at lavkarbo ikke egentlig er å lesse på med fett. Men det er det folk flest forbinder med lavkarbo. Men et sted må man jo få resten av metthetsfølelsen og energien fra, så jeg lurer mest på hvor høyt jeg kan gå på proteinene ( i form av mat, ikke shakes ) før det blir overkill.

Fett blir jo mest i form av sauser, dressinger og slike smakssettere, men ikke noe jeg planlegger å hive i meg tonnevis av, bare fordi jeg i teorien kan.

Men takk for tips svar ;D

Fett:

• Ekte meieriprodukter
  • Avocado
  • Oliven
  • Nøtter
  • Olje
  • Smør
  • Dressing
  • Feit fisk
  • Fett kjøtt
  • Frø
  • Egg
  • Osv..

På atkins (20 gram eller mindre pr dag) er anbefalt dagsinntak fett dette;

2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø.

På fedon (ca. 120 gram eller mer/mindre) vil altså dagsinntaket fett være betydelig lavere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...