Gå til innhold

Trening og kosthold.


Pepino

Anbefalte innlegg

Prøver finne formen igjen å begynne nytt å bedre liv da jeg ble mamma for 8 mnd siden. :)

Ikke bare bare!

Har begynt på noe som heter Librakurs, noen som har erfaring med det?

Det går kort å greit ut på å spise hver 3-4 time, ca 4 brødmåltider hver dag og 1 middagsmåltid.

Til hvert måltid tar vi fiber i ulik variant, grønsaker kan vi spise så masse vi vil til måltider.

Vi skal helst styre unna sukker og hvetemel, å ikkje spise noe mellom måltider. Ellers holde oss i aktivitet.

Libra funka bra for meg, jeg tok av 7 kg på første kurset, men så stoppa det opp...(går kurs 2 nå)

Har gått inn i cm, men vekta står i ro. Har 5 kg så er målet nådd. Er 175 cm og veg 73kg. Målet er å komme under 70 kg igjen...

Ellers prøver jeg å holde meg i form, men i en travel hverdag som småbarns mamma er det ikke alltid like enkelt å prioritere trening....

Går jo en del turer med vogn, å litt på ski.(er i aktivitet hver dag)

Ellers trener jeg nå til den treningsvideoen til Jillian frå Slankekrigen, (30 days shreed.)

Det er 30 min trening hver dag med stryrke, kondisjon og mage som du skal gjør hver dag i en mnd, jeg er på dag 15.

Men er det godt nok ?Så må jeg jo fortsette etter de 30 dagene, er 4 dager i uken bra nok?

Håper på innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du er virkelig godt i gang :thumbsup: Men for å miste vekt, lett og trygt, gjelder det med små endringer :) Flere grønnsaker og mer frukt er alltid bra, så istedet for å ta seg et skål med goteri og sjokolade, foran TV'n i helgen, kjøper du heller favoritt fruktene dine og lager en saftig fruktsalat.. eller kanskje ta en yoghurt med fryste bær, det er noe av det beste jeg vet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen erfaring med Librakurs nei. Men av erfaring har jeg et inntrykk av at slike kurs holdes hovedsaklig for å tjene penger. Derfor vil jeg råde deg til å sette deg litt inn i dette med kosthold og trening. Trenger ikke nødvendig å sette seg veldig inn i det, men litt. Fitnessbloggen har MANGE gode artikler om det....

Så, over til det tråden handler om; deg!

Å gå ned i vekt på en sunn måte gjøres best med sunt og variert kosthold. Det er vel feil nummer 1 med "Librakostholdet", som hovedsaklig består av brødskiver. Det er næring i brød, men ikke godt nok til å nære kroppen på en best mulig måte.

Man sier ofte at kroppens byggeklosser er protein, derfor er det viktig å få i seg nok! Kroppen består selvsagt av mye annet, men for å vedlikeholde den, må ødelagte/døde byggeklosser byttes ut med nye. Det var kanskje en barnslig og veldig simplifisert måte å si det på, men det er noe i det.

Du er normalvektig idag, men sammensetningen av fett og muskler kan være "feil". Man kan faktisk være "overvektig" (BMI, body mass index, over 25) og være veltrent, stram og overhode ikke "feit". Og motsatt, man kan ha en lav BMI, og være det man kaller "skinny fat". Ikke fokuser for mye på vekten. Fokuser hovedsaklig på hvordan du føler deg og hvordan du ser ut i speilet. Dvs. noen mennesker har et forvrengt speilbilde, og da er jo ikke de så lett. Men det er vel ikke tilfellet for deg?

Som sagt, så er protein viktig å fokusere på. Ca. 2,5 gram per kilo kroppsvekt når man er normalvektig. Resten av maten bør bestå av karbohydrater i form av grønnsaker og sunt fett fra rene kilder. Særlig gode kilder til sunt fett er marine kilder, da de ofte inneholder omega-3 i form av DHA og EPA. Disse to er så viktige, både for fettforbrenning, proteinsyntese (nydannelse av proteiner, enkelt forklart; hjelper til med å reparere kroppen), hukommelse, etc.

Trening er ikke jeg veldig flink på, men å innarbeide rutiner for aktivitet i hverdagen er viktig. Ikke bare for vekt, men for velvære og kroppen generelt.

Om du ønsker å ta det enda et hakk lenger, så er styrketrening absolutt å anbefale. Dvs. jeg har faktisk ikke erfaring med det selv, men jeg har sett hva det kan gjøre med mennesker. Mange er så redde for å bli store, klumpete, se ut som en gutt/mann, etc. - feil! Er man det, har man trent veldig lenge og veldig hardt, eller tatt et dypdykk i medisinskapet.

Styrketrening former kroppen og gir kroppen en veldig fin fasong. Resultatene kommer ikke over natten, og man kan selvfølgelig regulere treningen dersom man føler at man blir i for "god form" ;)

Er det noe mer du lurer på, så spør i vei! Men anbefaler på det sterkeste å lese et par artikler, for de generelt veldig bra og lettleste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...